Saeta

Trådstartare
Vad är det egentligen för skillnad på panodil och Alvedon? Jag har googlat men vet inte om jag fattar. Det är samma verksamma ämne? För Alvedon/Pamol får jag ta tillsammans med övriga mediciner (vad jag vet) men inte Ipren och treo. Haha rörigt men jag fattar inget... Kan jag alltså använda Panodil då utan att vara orolig eller är det stor skillnad på Alvedon och panodil?

Jag tog en panodil idag då min huvudvärk var extrem. Hade inga Alvedon hemma så jag fick ta det som fanns. Därför min undran.
 
Sv: Panodil

Alvedon, Pamol och Panodil innehåller samma verksamma ämne, paracetamol.
Ipren (och Ibumetin mfl.) innehåller ibuprofen.
Treo innehåller acetylsalicylsyra och koffein.

Du kan lugnt använda Panodil i stället för Alvedon. :)
 
Sv: Panodil

Panodil och alvedon har samma verksamma ämne men olika tillverkare. Tillverkaren är alltså det som skiljer dem åt. Det finns många som tillverkar medicin med paracetamol i idag. Exempel på mediciner med paracetamol förutom alvedon och panodil är pinex, pamol, reliv, paracetamol och paracut så du får helt enkelt kolla på fass.se vad medicinen innehåller och innehåller den enbart paracetamol som verksamt ämne så kan du lugnt ta den. Det finns mediciner som kombinerar paracetamol med andra verksamma ämne som t.ex kodein och det är inte samma som alvedon. Det är därför du ska kolla vilka ämne som är verksamma. Det står alltid i fass vilka ämne som är verksamma och vilka som enbart är hjälpämnen för att tabletten ska hålla ihop eller få rätt smak. Hjälpämnen ger alltså ingen smärtlindring utan det gör det verksamma ämnet.
 
Sv: Panodil

Panodil och alvedon har samma verksamma ämne men olika tillverkare. Tillverkaren är alltså det som skiljer dem åt. Det finns många som tillverkar medicin med paracetamol i idag. Exempel på mediciner med paracetamol förutom alvedon och panodil är pinex, pamol, reliv, paracetamol och paracut så du får helt enkelt kolla på fass.se vad medicinen innehåller och innehåller den enbart paracetamol som verksamt ämne så kan du lugnt ta den. Det finns mediciner som kombinerar paracetamol med andra verksamma ämne som t.ex kodein och det är inte samma som alvedon. Det är därför du ska kolla vilka ämne som är verksamma. Det står alltid i fass vilka ämne som är verksamma och vilka som enbart är hjälpämnen för att tabletten ska hålla ihop eller få rätt smak. Hjälpämnen ger alltså ingen smärtlindring utan det gör det verksamma ämnet.

De har inte ens olika tillverkare längre, GalaxoSmithKline köpte Alvedon för ett antal år sedan. Det var uppe i konkurransverket eftersom det gav GSK mer eller mindre monopol på paracetamol-preparat då, men gick igenom för de tyckte att det fanns andra smärtlindrare, typ Ipren, så det var inte monopol. Vi i branschen höll inte med, men nu är det ju många fler som brottat sig in på marknaden och säljer paracetamol.

Tidigare var bara Panodil filmdragerad, så att tabletten får en glatt yta och blir lättare att svälja, men nu dragerar man även Alvedon.

Så Alvedon och Panodil är EXAKT samma tablett, fast Panodil har lite blå text på sig. Tål att tänka på när man ser reklam om inte annat, föetaget kör båda sina produkter parallellt, de är dyrast på marknaden och säljer mest. Jag tycker GSK gjorde en bra affär den där dan.
 
Sv: Panodil

@Teilani

Kanske du även kan svara på min fråga då, som apotek och läkare inte vill svara på.

Vilken av mina mediciner Trombyl, Simvastatin, Metoprolol och Ramipril är det som gör att jag inte får använda värktabletter med Ibuprofen eller Kodein/koffein? Och vilken effekt skulle det ha om jag använder något av dessa i nödfall?

Treo vet jag ju det beror på Trombylen med acetylsalesylsyran.
 
Sv: Panodil

Som alltid är det skitsvårt att ge ett bra, och korrekt, svar över nätet. Det finns ofta fler faktorer att ta hänsyn till än de rena läkemedelssubstanserna, som har med ålder, bakomliggande sjukdom och övrig livsstil att göra. Saker som jag tycker är omöjliga att få en fullständig bild av utan att träffa personen och titta på provsvar osv.

Med det sagt så kan jag svara generellt kring de läkemedel du frågar om. Ipren är släkt med acetylsalicylsyran och stöter därför ihop med Trombylen på samma sätt som Treon. Det man är mest rädd för är blödande magsår.

Kodein finns inga interaktioner med något av de andra läkemedlen, så antingen är det något annat som gör det olämpligt (att du lätt blir yr/trött, tidigare reagerat dåligt på ett annat morfinpreparat, eller arbetar med maskiner/fordon och behöver vara skärpt) eller så är läkaren orolig för beroendeproblematiken kring kodein och därför inte vill rekommendera det.

Sen har vi den allmänna försiktighetsprincipen, är du rätt ny på dina läkemedel så är det bra om man inte experimenterar så mycket med annat tills du har stabiliserat dig på dem, och anledningen till att du tar dem är under kontroll.

Sist och inte minst, Ipren och kodein är smärtstillare beroende på vad det är för smärta kanske de inte är de bästa valen och det är därför du blivit avrådd att ta dem.

I slutänden blir det tråkiga svaret att det är din förskrivande läkare som ska hjälpa dig om du har ont och förhoppningsvis kunna förklara varför hen rekommerar det ena eller andra.
 
Sv: Panodil

Glömde

Ovanstående gör det svårt att säga vad som skulle kunna hända dig om du tog de här tabletterna i alla fall. Det som gäller generellt kanske inte alls är sant för den enskilda människan. I värsta fall ger en ibuprofen dig blödande magsår, eller så klarar din kropp av en tablett vid enstaka tillfällen. Kodeinet är troligen bättre att kombinera med de övriga tabletterna (om inte paracetamol räcker) där handlar det som sagt mer om din "friskhet" i övrigt och risken att utveckla ett missbruk av tabletten.

Hur nära jag träffar målet med mina svar vet jag inte så ta dem som ett försök att förklara inte absolut sanning. Du vet ju inte vad jag är för nån typ;)
 
Sv: Panodil

Glömde

Ovanstående gör det svårt att säga vad som skulle kunna hända dig om du tog de här tabletterna i alla fall. Det som gäller generellt kanske inte alls är sant för den enskilda människan. I värsta fall ger en ibuprofen dig blödande magsår, eller så klarar din kropp av en tablett vid enstaka tillfällen. Kodeinet är troligen bättre att kombinera med de övriga tabletterna (om inte paracetamol räcker) där handlar det som sagt mer om din "friskhet" i övrigt och risken att utveckla ett missbruk av tabletten.

Hur nära jag träffar målet med mina svar vet jag inte så ta dem som ett försök att förklara inte absolut sanning. Du vet ju inte vad jag är för nån typ;)

Tackar så mycket för svaret.

Medicinerna jag tar har jag fått utskrivna efter en hjärtinfarkt (eg en förträngning i ådern som går in i hjärtat) för ett år sedan och är nu uppe på full dos sedan ett drygt halvår. Och ditt svar rörande Ibuprofens "släktband" till acetylsalesylsyran ger mig svar på varför jag inte skal använda den, då den kommer att störa utskriven dos av Trombylen på samma sett som Treo:D

Den ända värk jag tagit tabletter mot är huvudvärk, och den har i princip varit försvunnen sedan jag började på Trombylen och övriga mediciner, använde alltid Ipren eller Ibumetin innan, då jag tyckte det gav best effekt, var därför jag undrade.
 
Sv: Panodil

Det handlar inte om interaktioner utan snarare att du är antikoagulerad (dvs lättblödande) som gör att du INTE ska äta Ipren (NSAID) och mer ASA (trombyl, treo). Samtliga mediciner påverkar trombocyterna. Det blir för bra :D
Konstigt att din läkare inte kunde svara på det!

Metoprolol blockerar ditt stresspåslag = sparar hjärtat
Simvastatin sänker blodfetter = hindrar vidare ateroskleros
Ramipril sänker blodtryck
Alla dessa läkemedel är till för att förhindra ytterligare hjärtinfarkter

Vh
Dr C
 
Sv: Panodil

Tackar så mycket för utfyllande svar.

Var vid första medicinköpet på apoteket jag fick besked om att inte använda Ipren och Treo, men hon kunde inte förklara varför, utan hon henvisade bara till ett internt PM som rekommenderade Alvedon och Panodil istället.

Vad jag förstått vid kontakt med ridsportförbundet (och även läst på deras dopinglista) behöver jag tydligen inte söka dopingdispens för betablocken om jag ändast tävlar upp till regional nivå och har medicinlistan+läkarintyg med mig, utan endast vid nationell och internationell tävlan. Vet du något mer om detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Panodil

Tack för svar :)

Nu undrar jag också vad som skulle hända OM jag skulle, i någon nödsituation, ta en treo eller en ipren. Är det något som förstärker/förminskar effekten av mina andra mediciner?
Jag tar Sertralin, Levaxin och Lergigan.
 
Sv: Panodil

KL
De har inte ens olika tillverkare längre, GalaxoSmithKline köpte Alvedon för ett antal år sedan. Det var uppe i konkurransverket eftersom det gav GSK mer eller mindre monopol på paracetamol-preparat då, men gick igenom för de tyckte att det fanns andra smärtlindrare, typ Ipren, så det var inte monopol. Vi i branschen höll inte med, men nu är det ju många fler som brottat sig in på marknaden och säljer paracetamol.

Tidigare var bara Panodil filmdragerad, så att tabletten får en glatt yta och blir lättare att svälja, men nu dragerar man även Alvedon.

Så Alvedon och Panodil är EXAKT samma tablett, fast Panodil har lite blå text på sig. Tål att tänka på när man ser reklam om inte annat, föetaget kör båda sina produkter parallellt, de är dyrast på marknaden och säljer mest. Jag tycker GSK gjorde en bra affär den där dan.

Hur kommer det sig att jag tex kan äta panodil men inte alvedon då om det är samma? Jag har alltid reagerat konstigt på alvedon, så nu vågar inte ens läkaren föreslå det efter sista reaktionen, blir typ hög, virrig, storgråter och kan ninte gå för benen viker sig....men ingen kan säga vad som är skillnaden???
 
Sv: Panodil

Då är det förmodligen hjälpmedlen som du reagerar på.

Alvedon innehåller: Verksamt ämne: paracetamol 500 mg.
Övriga innehållsämnen: Majsstärkelse, pregelatiniserad stärkelse (majs), povidon, kaliumsorbat, talk, stearinsyra, hypromellos, triacetin.

Panodil innehåller: Verksamt ämne: paracetamol, 500 mg
Övriga innehållsämnen är majsstärkelse, pregelatiniserad stärkelse, povidon, kaliumsorbat, talk, stearinsyra, hypromellos, triacetin, propylenglykol shellak, briljantblått (E133), natriumlaktat, dimetikon.

De där hjälpämnen kan ställa till det. Jag får mycket bättre smärtlindring av OxyContin och sämre av Oxycodon fast de innehåller samma verksamma ämne. Jag får också mycket bättre hjälp av panodil än av vanliga alvedon men bäst hjälp av alvedon 665 trots att det är samma verksamma ämne i allihop. Det finns en ruta för läkare att kryssa i om läkemedlet inte får bytas ut till det billigaste alternativet vilket apoteket annars gör och det är för att man vet att vissa människor reagerar på de små skillnaderna som finns. Det är också så att det kan skilja en viss procent (som jag inte minns nu) av sammansättningen i medicinen och det kan man också märka av.
 
Sv: Panodil

Å tack för svaret! :)Jag anade att det var något åt det hållet men visste inte sen innan att det var "samma" tablett. Min reaktion tillhör ju absolut inte dom vanliga så att säga :D:angel:
 
Sv: Panodil

Hur kommer det sig att jag tex kan äta panodil men inte alvedon då om det är samma? Jag har alltid reagerat konstigt på alvedon, så nu vågar inte ens läkaren föreslå det efter sista reaktionen, blir typ hög, virrig, storgråter och kan ninte gå för benen viker sig....men ingen kan säga vad som är skillnaden???

Då är det förmodligen hjälpmedlen som du reagerar på.

Alvedon innehåller: Verksamt ämne: paracetamol 500 mg.
Övriga innehållsämnen: Majsstärkelse, pregelatiniserad stärkelse (majs), povidon, kaliumsorbat, talk, stearinsyra, hypromellos, triacetin.

Panodil innehåller: Verksamt ämne: paracetamol, 500 mg
Övriga innehållsämnen är majsstärkelse, pregelatiniserad stärkelse, povidon, kaliumsorbat, talk, stearinsyra, hypromellos, triacetin, propylenglykol shellak, briljantblått (E133), natriumlaktat, dimetikon.
De innehåller ju samma hjälpämnen förutom att Panodil innehåller fler.
 
Sv: Panodil

Fast det kan ju bero på att Alvedon har en högre dos av varje/något hjälpmedel än Panodil som EmmaW reagerar på, när dosen kommer upp i den koncentrationen som just Alvedon har.
 
Sv: Panodil

Åh, jag har funderat en del på hur sjutton det kommer sig att Alvedon ofta hjälper mig mot huvudvärk, men Pamol som ska vara "exakt samma" inte gör någon nämnvärd skillnad alls för mig.

Tackar för kloka inlägg :) :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 526
Senast: Twihard
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 884
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 916
Senast: gulakatten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp