När man kör bil på en mörk väg och möter ryttare (joggare etc) så skulle man gärna se att de riktade ner sina pannlampor för att inte blända möteande. Det blir ju svårt om lampan sitter på hästen. En lampa på bröstan riskerar ju att lysa bilförare rakt i ögonen, såvida den inte riktas nedåt. Nya pannlampor är så starka att de borde ha någon avbländningsfunktion.
Nu är kanske det en ickefråga eftersom nästan ingen ryttare inser att de bländar och riktar ner sin lampa...
Hade kunnat köra på en fotgängare med hund (utan reflexväst

) som stod på vägen och pratade med en ryttare som hade pannlampa och reflexer. Det var strax efter en kurva och hästen stod lite vid sidan om vägen. På grund av den starka lampan såg jag inte fotgängaren förrän några få meter innan. Eftersom jag var lite osäker på var ryttaren befann sig (på vägen?) hade jag bromsat in kraftigt och kröp bara förbi, men blev lite skakis när jag plötsligt såg hunden och människan också...
Jag har också sett en tendens till att en del tror att lampan ersätter reflexer, men det är två helt olika saker. Med bara en stark lampa kan det vara jättesvårt att lista ut vad det är man möter och var det är (på eller intill körbanan). Kör varje dag 2*1 mil på smal grusväg och möter många ryttare (inkl egna familjen men de är hårt drillade

).
Så:
Rejält med reflexer för att synas när det är mörkt
Reflexväst och annat neonfärgat för att synas när det är skumt eller bara allmänt mulet/vintermörkt (neonfärger hjälper inte alls när det väl är riktigt mörkt)
Lampa/lampor för att se, men "blända av" vid möte.