Pannlampa på hästen?

MissFideli

Trådstartare
En sak vi pratade om i stallet häromdan, var att sätta pannlampa på hästen. En kollega berättade idag att hennes dotter alltid hade pannlampa fastsatt i pannbandet på hästen och att hennes häst blivit mycket lugnare.

Vad tror ni? Nån som använder sånt?

En sak vi pratade om i stallet häromdan, var att sätta pannlampa på hästen. En kollega berättade idag att hennes dotter alltid hade pannlampa fastsatt i pannbandet på hästen och att hennes häst blivit mycket lugnare.

Inte som pannlampa men jag har hört om de som fäster lampan i en brösta och det har fungerat bra.

Vore ju praktiskt när man är ute och kör i alla fall. Svårt att se ordentligt då

En tjej i stallet har det på sin häst när hon är ute och tömkör i mörkret. Han har en egen och hon har en egen. För dem verkar det funka fint.
Jag vet inte om hon har det för att han ska bli lugnare just dock. Det är en mycket gammal och klok häst. Jag tror hon mer bara har den för att hjälpa honom se och för att det hjälper henne se.

Jag tror nog man kan träna hästen att bli lugnare på flera olika sätt.

När man kör bil på en mörk väg och möter ryttare (joggare etc) så skulle man gärna se att de riktade ner sina pannlampor för att inte blända möteande. Det blir ju svårt om lampan sitter på hästen. En lampa på bröstan riskerar ju att lysa bilförare rakt i ögonen, såvida den inte riktas nedåt. Nya pannlampor är så starka att de borde ha någon avbländningsfunktion.

Nu är kanske det en ickefråga eftersom nästan ingen ryttare inser att de bländar och riktar ner sin lampa...
Hade kunnat köra på en fotgängare med hund (utan reflexväst :banghead:) som stod på vägen och pratade med en ryttare som hade pannlampa och reflexer. Det var strax efter en kurva och hästen stod lite vid sidan om vägen. På grund av den starka lampan såg jag inte fotgängaren förrän några få meter innan. Eftersom jag var lite osäker på var ryttaren befann sig (på vägen?) hade jag bromsat in kraftigt och kröp bara förbi, men blev lite skakis när jag plötsligt såg hunden och människan också...

Jag har också sett en tendens till att en del tror att lampan ersätter reflexer, men det är två helt olika saker. Med bara en stark lampa kan det vara jättesvårt att lista ut vad det är man möter och var det är (på eller intill körbanan). Kör varje dag 2*1 mil på smal grusväg och möter många ryttare (inkl egna familjen men de är hårt drillade ;)).

Så:
Rejält med reflexer för att synas när det är mörkt
Reflexväst och annat neonfärgat för att synas när det är skumt eller bara allmänt mulet/vintermörkt (neonfärger hjälper inte alls när det väl är riktigt mörkt)
Lampa/lampor för att se, men "blända av" vid möte.

Självklart ska inte lampan ersätta reflexer! Jag använder lampan för att se, inte synas. Men vi rider heller aldrig på trafikerade vägar.

Fundering som inte är helt på ämnet, men med lampor på häst.. Eftersom häst väll gills som fordon, borde inte trafiklagar egentligen kräva röd reflex eller lampa bak? Jag inbillar mig att det är krav på att cyklar ska ha det (och att typ alla normala cyklar har röda reflexer bak)?
Eller är jag ute i flumflumland igen :o

När man kör bil på en mörk väg och möter ryttare (joggare etc) så skulle man gärna se att de riktade ner sina pannlampor för att inte blända möteande. Det blir ju svårt om lampan sitter på hästen. En lampa på bröstan riskerar ju att lysa bilförare rakt i ögonen, såvida den inte riktas nedåt. Nya pannlampor är så starka att de borde ha någon avbländningsfunktion.

Nu är kanske det en ickefråga eftersom nästan ingen ryttare inser att de bländar och riktar ner sin lampa...
Hade kunnat köra på en fotgängare med hund (utan reflexväst :banghead:) som stod på vägen och pratade med en ryttare som hade pannlampa och reflexer. Det var strax efter en kurva och hästen stod lite vid sidan om vägen. På grund av den starka lampan såg jag inte fotgängaren förrän några få meter innan. Eftersom jag var lite osäker på var ryttaren befann sig (på vägen?) hade jag bromsat in kraftigt och kröp bara förbi, men blev lite skakis när jag plötsligt såg hunden och människan också...

Jag har också sett en tendens till att en del tror att lampan ersätter reflexer, men det är två helt olika saker. Med bara en stark lampa kan det vara jättesvårt att lista ut vad det är man möter och var det är (på eller intill körbanan). Kör varje dag 2*1 mil på smal grusväg och möter många ryttare (inkl egna familjen men de är hårt drillade ;)).

Så:
Rejält med reflexer för att synas när det är mörkt
Reflexväst och annat neonfärgat för att synas när det är skumt eller bara allmänt mulet/vintermörkt (neonfärger hjälper inte alls när det väl är riktigt mörkt)
Lampa/lampor för att se, men "blända av" vid möte.

Definitivt! Jag blir ju själv bländad vid mötande trafik, och det skulle inte vara roligt att blända en bilist när jag sitter och rider, utan jag vill ha ett så smidigt och säkert möte som möjligt.
Min pannlampa har tre lägen i styrkan, plus ett svagare, rött, blinkande ljus som jag sätter på vid möte med bil. Har ju reflexväst, benreflexer och reflexbrösta så jag borde ju rimligen synas ;)

Definitivt! Jag blir ju själv bländad vid mötande trafik, och det skulle inte vara roligt att blända en bilist när jag sitter och rider, utan jag vill ha ett så smidigt och säkert möte som möjligt.
Min pannlampa har tre lägen i styrkan, plus ett svagare, rött, blinkande ljus som jag sätter på vid möte med bil. Har ju reflexväst, benreflexer och reflexbrösta så jag borde ju rimligen synas ;)

Vilken bra lampa! Sådan borde alla ha. Enda jag tänker är att rött blinkande kan uppfattas som att man kommer ikapp någon. Och det gör faktiskt ingenting om man har en röd reflex i hästens svans eller bakåt på vagnen (eller röd lampa på vagnen). SÅ ser man åt vilket håll ekipaget är på väg. ;)

när jag ändå håller på med önskningar så skulle jag vilja att alla vintertäcken var försedda med reflexer. Och att alla som hämtar/lämnar hästar i hagar har rejält med reflexer på sig själva och hästarna om de måste gå över en väg.

Jag har haft en fundering om det går att sätta pannlampor på ryttarens knän/vader? Det känns som benen är mer stilla än huvudet, men vet inte hur det skulle funka :)

Förr fanns det att köpa lampor med vitt sken framåt och rött bakåt som man satte fast på benen mha en rem, jag vet inte om det finns fortfarande men det var inte för syns(!) skull utan för att visa åt vilket håll man färdades till häst. :)

En ryttare i vårt stall blev utskälld av en kvinlig bilförare för att hon och hästen hade FÖR MYCKET reflexer på sig, hon blev bländad, ryttaren hade ingen lampa bara reflexer på sig å hästen.

En ryttare i vårt stall blev utskälld av en kvinlig bilförare för att hon och hästen hade FÖR MYCKET reflexer på sig, hon blev bländad, ryttaren hade ingen lampa bara reflexer på sig å hästen.

Vad ska man säga? :banghead: O_o :meh: om hon lyckas bli bländad av en ryttare med reflexer kanske inte hon har något på vägen att göra ... :p

Förr fanns det att köpa lampor med vitt sken framåt och rött bakåt som man satte fast på benen mha en rem, jag vet inte om det finns fortfarande men det var inte för syns(!) skull utan för att visa åt vilket håll man färdades till häst. :)

Jag har ett par sådana lampor som jag köpte för rätt många år sedan.
Jag använder dem på min vagn om jag är ute och kör sen eftermiddag, så att det hinner börja skymma innan jag är tillbaka till stallet.

Jag har haft en fundering om det går att sätta pannlampor på ryttarens knän/vader? Det känns som benen är mer stilla än huvudet, men vet inte hur det skulle funka :)
Jag sätter på platta ficklampor på framsidan av smalbenet, spänner fast dem med öppningsbara buntband, vid ridning. Det funkar utmärkt.

Screenshot_2014-11-23-15-05-06.png

inte jättebekvämt, men effektivt

Skulle inte bli bra om jag red med lampa på hästen här då stora delar är bil väg och Jag har en kraftig pannlampa som måste riktas bort från bilarna, en lampa på hästen med svagare sken skulle inte göra till eller från så länge jag har min på hjälmen.

Jag sätter en pannlampa i pannbandet på min häst. En som är tänkt för cykel, med clips, 50 spänn på XXL. Inte nåt vidare ljus men bättre än inget eftersom jag har det av rent säkerhetsmässiga skäl. Min egen pannlampa är en strålkastare som har många fördelar, superljus och laddningsbar. Nackdelen är dock att ljuset inte avtar gradvis när batteriet tar slut utan det blir kolsvart på en microsekund. Inte så kul mitt i en galopp...

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 199
Senast: Reshästen
·
Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
744
Senast: jemeni
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka