Pankreatit, UL lever?

Mia_R

Trådstartare
Igår åkte jag akut in till Ultuna med en av hundarna med vad jag misstänkte var en förstoppning/främmande föremål i tarmen men efter många timmars väntan fick jag åka hem med ett tomt koppel då han lades in med smärtstillande och dropp. Behandlande veterinär sa då att hon misstänkte pankreatit.

Nu på morgonen har de ringt att de ska göra ett UL och ta prover och kontakta mig i eftermiddag. Röntgen igår visade på en svullnad av levern och nu är jag livrädd för dåliga nyheter. Är det någon som vet om det är vanligt med svullen lever vid pankreatit och om det är standard att göra UL av levern vid pankreatit eller om det är stor risk att mina farhågor besannas och att det rör sig om en tumör?

Han blir 11 år nu i vinter och har alltid varit pigg och glad även om jag tycker han sover mer men tänkt att det har med åldern att göra. Jag har jobbat natt och ska egentligen ut ikväll igen, men nu kan jag öht inte sova efter morgonens telefonsamtal utan känner mig helt förstörd av oro. :crazy: :(

När min förra hund hade akut pankreatit användes UL för diagnostisering. Han vätskades upp och fick skonkost ett tag och blev sedan helt återställd.

De har ringt från Ultuna och det är pankreatit så han ska stanna minst till i morgon för fortsatt dropp och smärtstillande men han har tydligen piggnat till och är gladare. :heart

Jag hoppas att jag kan få hämta hem honom i morgon em. :)

ina_console.gif

Vi åkte in för akut pankreatit för nåt år sen. UL gjordes iallafall, han fick stanna några dagar med dropp, men fick sen komma hem och har hållt sig kry sen dess :)

Ger han fortfarande foder med låg fettprocent då jag inte vågat byta :rofl:

Vi åkte in för akut pankreatit för nåt år sen. UL gjordes iallafall, han fick stanna några dagar med dropp, men fick sen komma hem och har hållt sig kry sen dess :)

Ger han fortfarande foder med låg fettprocent då jag inte vågat byta :rofl:
Kommer du ihåg hur länge han fick ligga inne?

Fick han något smärtstillande som du gav honom hemma eller var det bara diet som gällde?

Inget smärtstillande vad jag minns, mer att ta det lugnt nån dag och diet.
Han var lite överviktig vid den tiden med så nu är vi noga att hålla vikten jämn.

Min hund blev inte inlagd alls. Han fick vätska under huden, har för mig att han fick smärtstillande också och en stund senare fick han följa med mig hem.

Själv håller jag på klättra på väggarna här hemma över att inte veta om han får komma hem idag eller inte. Jag vill åka nu, nu, nu och hämta honom!!! :( :crazy:

Jag är rastlös till tusen men får inget gjort, har testat ringa en gång men hamnar i telefonsvar. Visst förstår jag att de har fullt upp men jag vill få hem honom och hoppas slippa all sabla rusningstrafik. Igår på väg hem från jobbet hade jag en :devil: audi som låg så nära att jag knappt såg lyktorna på den i ca en mil innan den tog sig förbi. Håll avstånd! :rage: :banghead:

Ring, ring, ring bara du slog en signal. :arghh:

Nu är en arg och utsvulten liten hund hemma igen! :banana::banana::banana:

Små och flera portioner/dag, kommer vara ett förfärligt hundliv. Slut på allt som sätter guldkant på tillvaron, inga matrester, inga köttben, ingen ostkant, bara titta på när de andra ulvarna smörjer kråset. :crazy:

Fick ett recept på medel mot illamående och vi ska tillbaka om 14 dagar och lämna ett urinprov då han hade lite för höga halter av protein i urinen nu när han låg inne. Förhoppningsvis inget vi behöver oroas för men oavsett så tar vi sorgerna en i taget och är glada att han är hemma igen. :love:

Små och flera portioner/dag, kommer vara ett förfärligt hundliv. Slut på allt som sätter guldkant på tillvaron, inga matrester, inga köttben, ingen ostkant, bara titta på när de andra ulvarna smörjer kråset. :crazy:

Fick ett recept på medel mot illamående och vi ska tillbaka om 14 dagar och lämna ett urinprov då han hade lite för höga halter av protein i urinen nu när han låg inne. Förhoppningsvis inget vi behöver oroas för men oavsett så tar vi sorgerna en i taget och är glada att han är hemma igen. :love:
:heart:heart

Skönt att höra att han är hemma igen :) jag grät varje dag herr pudel låg inne :o helt övertygad om att han skulle dö...

Han är inte heller helt nöjd med att inte få annat än foder... :grin: brukar dick sticka till honom gurka/tomat om jag äter sånt.

Skönt att höra att han är hemma igen :) jag grät varje dag herr pudel låg inne :o helt övertygad om att han skulle dö...

Han är inte heller helt nöjd med att inte få annat än foder... :grin: brukar dick sticka till honom gurka/tomat om jag äter sånt.
Mitt hjärta frös till is när de sa pankreatit när jag lämnade honom på Ultuna och igår grät jag halva dan efter de ringt på fm och tills veterinären ringt på em. Jag har hela tiden haft i huvudet att även om allt låter bra så kan nånting hända och jag får packa ihop hans saker och ställa bort dem. :cry:

Nu är han hemma och jag är glad, men en liten istapp är kvar känner jag. :( Jag hoppas dock att den ska tina bort snart och jag får lov att ge honom magert kött så om inte guldkant så kan det finnas en silverkant kvar på molnen. :idea: :d

Mitt hjärta frös till is när de sa pankreatit när jag lämnade honom på Ultuna och igår grät jag halva dan efter de ringt på fm och tills veterinären ringt på em. Jag har hela tiden haft i huvudet att även om allt låter bra så kan nånting hända och jag får packa ihop hans saker och ställa bort dem. :cry:

Nu är han hemma och jag är glad, men en liten istapp är kvar känner jag. :( Jag hoppas dock att den ska tina bort snart och jag får lov att ge honom magert kött så om inte guldkant så kan det finnas en silverkant kvar på molnen. :idea: :d

Kände exakt samma.. vågade slappna av efter nån månad..
Man vill ju helst att dom överlever en själv :(

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar