panikslagen i transport

Sv: panikslagen i transport

Vi har varit med om precis samma fenomen. En van tävlingshäst som plötsligt inte går att köra. Hon går snällt in men drabbas av panik varje gång man svänger vänster! Vi har provat allt möjligt men inget hjälpte förrän vi bytte till dubbelaxlad transport... Vi kör utan mellanvägg, dubbelaxlat, väldigt sakta och planerar körningen så att vi tex aldrig kör vägar med rondeller. Veterinären har skrivit ut ett svagt lugnande granulat som vi kan ge om vi måste åka långt tex till djursjukhuset. Tävlingskarriären är tur nog över så vi håller oss mest hemma. Jag lindar benen eftersom benskydden verkar trigga igång henne. Nu har det gått bra ett helt år men vi är väldigt nogranna och försiktiga. Det känns som vi inte har råd med fler dåliga erfarenheter för henne. Mitt tips är att ta det väldigt försiktigt och se det som en rehabilitering tillbaka till transportåkande. :(

Låter exakt som min innan han fick börja åka brett (mellanväggen ställd åt sidan). Han hade utan problem åkt till o från tävlingar/träningar i 3 års tid, innan han helt plötsligt började leva om bak. Eftersom vi hade en annan bredåkarhäst i vår ägo då, så testade vi att köra även denna herre brett, och sedan dess har det inte varit några som helst problem.

En sak du bör kolla upp är golvet i din transport. Min grannes travhäst blev helt plötsligt tokigt på väg till travbanan och la sig till slut och höll på att hänga sig i transporten. Det visade sig sedan att en stor bit av golvet där han hade ena framhoven var helt uppmurknad. Hästen kunde helt enkelt inte stödja på det benet och det blev väl jättejobbigt. Gummimattan låg ju över och allt såg helt normalt ut. Att transporten är nybesiktad är inte något man kan förlita sig på. Bilbesiktningen kollar aldrig golven.Det är ditt ansvar.

jo, jag har kollat golvet i min transport. Det gör jag regelbundet...

Behöver absolut inte vara så,men kompisens häst som stått som ett ljus i transporten under 12 år,och då har hon åkt väääääldigt mycket transport,då hon tävlat,ställt ut och tränat.

Helt plötsligt så var hästen galen,men så fort hon stannade så stog hon som ett ljus,åkte en bit igen,samma visa,hästen vart galen.

Eftersom hästen aldrig gjort så här så åkte hon in till veterinären,det visade sig att hästen hade hafft fång och fått en hovbensförsänkning,så det gjorde alltså JÄTTEONT för henne att stå i transporten och parera...:(

Ägaren bytte upp sig till en nyare transport,ett ume där hästen åker baklänges,det vart mycket bättre för hästen att åka i det,men om hon skulle åka vanligt så började hon böka efter ett tag....

Prova med att stoppa in vadd eller något liknande i öronen på hästen.Det kan bero på något ljud som är irriterande.

*kl*

Har väl delvis problemen somen del beskriver. Fast min får inte panik eller så. Men han knatar in, står coolt, tills vi stängt alla dörrar utom skötardörren, då börjar han trampa med framhovarna, tramp tramp tramp... Lugnar sig oftast inte förens jag går in till honom igen, men inte alltid det fungerar. Blir lite svett av åkandet, mer om han börjat trampa redan innan avfärd.

När man väl kör så står han hyggligt... Kör med en star trailer, enkelaxlad, sneställd mellanvägg. Bunden längst fram mot front väggen, så att han kan röra huvud och hals. Har INTE transportskydd, bara vanliga strykkappor fram. Av den anledningen att OM vanliga transportskydd släpper någonstans, så lär han garanterat inte uppskatta det...

SKa också testa att plocka ur väggen helt, som många skrivit. Kan också tillägga att jag köpte min häst för ca 4 månader sedan (men har haft häst senaste 12 åren...), han var 3,5 år då, och då hade han enbart transporterats i lastbil och detta bara ett par ggr veckorna innan jag köpte honom. Alltså inte en anda gång på de drygt första 3 åren i hans liv.

Detta med att en del vill åka baklänges, hade en 2,5 åring som var ytterst lite hanterad och som jag inte alls kände för att köra uppbunden i transport (han var inte van att vara uppbunden alls). Så till honom plockade vi ur ALLT ur släpet och bägge gångerna vi körde honom så, så stod han bakochfram när vi skulle lasta ur, så detta trivdes han tydligen toppen med!

Vi har varit med om precis samma fenomen. En van tävlingshäst som plötsligt inte går att köra. Hon går snällt in men drabbas av panik varje gång man svänger vänster! Vi har provat allt möjligt men inget hjälpte förrän vi bytte till dubbelaxlad transport... Vi kör utan mellanvägg, dubbelaxlat, väldigt sakta och planerar körningen så att vi tex aldrig kör vägar med rondeller. Veterinären har skrivit ut ett svagt lugnande granulat som vi kan ge om vi måste åka långt tex till djursjukhuset. Tävlingskarriären är tur nog över så vi håller oss mest hemma. Jag lindar benen eftersom benskydden verkar trigga igång henne. Nu har det gått bra ett helt år men vi är väldigt nogranna och försiktiga. Det känns som vi inte har råd med fler dåliga erfarenheter för henne. Mitt tips är att ta det väldigt försiktigt och se det som en rehabilitering tillbaka till transportåkande. :(

I ditt fall så skulle jag framförallt leta efter ett fysiskt fel på hästen eftersom den reagerar just när ni svänger till vänster.

Mga hästar som plötsligt börja leva rövare i transporten gör det för att det helt enkelt gör ont att stå och balansera. Väldigt ofta kan fel hittas i knä eller länd.

Senast ändrad:

Min häst tävlas och tränas minst en gång i veckan, då kör jag iväg till träningen eller tävlingen med honom i trailen.
förra tisdagen för över en vecka sen hände något underligt.
min häst levde rööövare i transporten och jag förstod inte varför, jag stanna tre gånger men då stod han stilla när jag öppna dörren.
han var panikslagen när vi väl kom hem och hade tramapt söder alla benen.
på fredagen tänkte jag pröva och köra hemma för att se om paniken fortfarande var där och ja det var den så jag åkte med honom.

det visar sig att när jag står i transporten så lägger han sig mot mellanväggen och vevar med alla benen mot transportväggen, såfort vi stannar så står han stilla men när det börjar röra sig så gör han så igen, han la sig tillslut med frambenen.

han går snäll in, jag släpper honom vid rampen och han går in själv, står snällt i transporten tills vi börjar köra, vi prövade att ta en annan transport och vi hade skötardörren öppen, men hästen fortsätter och lägga sig mot mellan väggen och veva med benen mot transportväggen.

två dagar senare la sig hästen ner som en kamel då han var påväg ner till hagen, slutade med en rullning sen gick vidare.

har någon nån ide om vad det kan vara?
Erlichas, borrelia, hjärnblödning, tumör eller propp i hjärnan?

Röda och vita blodkroppar var helt normalt.

hästen har ingen feber, jättefin och rida, har haft korsförlamningssymtom en gång men enligt blodprover var det ej det.

men hästen är som vanligt, mycket finare och rida än vad han varit tidigare, äter bra, ingen feber.

alla svar uppskattas

Om du prövar att själv åka i transporten utan häst och ber någon annan köra, så kommer du förstå hur det känns för hästen.

Jag är förvånad över atti nte fler hästar får panik.

Oftast beror det på att man kör för fort, speciellt när man ska svänga.

Tyvärr drabbades jag av detta med en av våra ponnyer, som sedan hon varit liten varit hur bra som helst att köra.
Sedan fick vi hjälp av annan person, eftersom vi hade fler hästar att köra, så fick denna ponny åka med hennes ponny.

Hon körde som en vansinnig, raksträckor som kurvor.

Efter det så fick denna ponny panik så fort vi satte oss i bilen och det gungade till lite.

Vi fick träna henne i månader för att få tillbaka någorlunda tillit.

Hon galopperade så fort det var uppförsbacke, när man svängde galopperade hon på mellanväggen.

Numera krypkör jag alltid i kurvorna till andra bilisters förtret.

Hej, har haft en mkt resvan häst som helt plötsligt reagerade som din. Det visade sig att stötdämparna på släpet var helt slut, när de väl var bytta fungerade transporteringen ok med den skillnaden att hon ville åka bredare för att stå still.

Numera krypkör jag alltid i kurvorna till andra bilisters förtret.

Har du prövat att ta ut mellanväggen alt. bredda? Själv kör jag också fortfarande extremt försiktigt i kurvor, men det får ju inte bli så illa så att man blir en trafikfara (tex så behöver man ju vid vänstersväng på stor väg eller sväng ut på stor väg ha en viss hastighet för att inte riskera krock).

Sedan jag tog ut mellanväggen så behöver jag inte längre vara en trafikfara även om jag fortfarande är försiktig. Så om det är så "illa" att du måste krypköra så till den milda grad att det blir en viss fara, så skulle jag rekommendera att pröva om den vill åka bredare. :)

Idag har vi testat o köra min kille med mellan väggen dragen åt sidan och de funkade kanon!!!
Jag var liv rädd att det skulle braka loss igen men de enda som hände va att han klev om lite i kurvorna men annars så funkade de,,är så glad att vi kan ut och åka igen!!

Vad härligt!! :banana:

Visst, är det underbart när man kan få det att fungera igen?

Om du prövar att själv åka i transporten utan häst och ber någon annan köra, så kommer du förstå hur det känns för hästen.

Jag är förvånad över atti nte fler hästar får panik.

Oftast beror det på att man kör för fort, speciellt när man ska svänga.
:bow:Även inbromsning, växling eller folk som sitter o smårattar. Det kan t o m räcka med att släppa gasen- på äldre bilar.

Jag har alltid kört brett- menar då mer än halva transportens bredd eller med sned mellanvägg, dock aldrig helt utan.
Som Coari skrev är det bakbenen som breddar sig.

De flesta trailers är för smala för stora hästar.
En bra bredd är 90-100 cm. se till individen

Jag försökte först med lång bom och väggen på sidan först, men det hjälpte inte.

Men på min transport så har du fortfarande kvar en bit vägg som stöd framme vid bogen när du tar bort väggen. Toppen! :bow:

Då har vi kanske samma typ:banana:
Jag har flyttat stolpen 1 dm åt höger- halva plus 1 dm o sen 3/4 bom bak

Liknande trådar

Hästhantering Lite samma ämne som tråden om unghingsten, men inte riktigt samma problem. Jag kör min häst till träning och andra aktiviteter några...
Svar
19
· Visningar
2 579
Senast: Karoliten
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 519
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 229
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd