panikslagen i transport

Z

z0me

Min häst tävlas och tränas minst en gång i veckan, då kör jag iväg till träningen eller tävlingen med honom i trailen.
förra tisdagen för över en vecka sen hände något underligt.
min häst levde rööövare i transporten och jag förstod inte varför, jag stanna tre gånger men då stod han stilla när jag öppna dörren.
han var panikslagen när vi väl kom hem och hade tramapt söder alla benen.
på fredagen tänkte jag pröva och köra hemma för att se om paniken fortfarande var där och ja det var den så jag åkte med honom.

det visar sig att när jag står i transporten så lägger han sig mot mellanväggen och vevar med alla benen mot transportväggen, såfort vi stannar så står han stilla men när det börjar röra sig så gör han så igen, han la sig tillslut med frambenen.

han går snäll in, jag släpper honom vid rampen och han går in själv, står snällt i transporten tills vi börjar köra, vi prövade att ta en annan transport och vi hade skötardörren öppen, men hästen fortsätter och lägga sig mot mellan väggen och veva med benen mot transportväggen.

två dagar senare la sig hästen ner som en kamel då han var påväg ner till hagen, slutade med en rullning sen gick vidare.

har någon nån ide om vad det kan vara?
Erlichas, borrelia, hjärnblödning, tumör eller propp i hjärnan?

Röda och vita blodkroppar var helt normalt.

hästen har ingen feber, jättefin och rida, har haft korsförlamningssymtom en gång men enligt blodprover var det ej det.

men hästen är som vanligt, mycket finare och rida än vad han varit tidigare, äter bra, ingen feber.

alla svar uppskattas

Sv: panikslagen i transport

När jag läser det första i ditt inlägg så tänker jag först på att han kanske vill och behöver åka bredare för att hålla balansen. Men om det sen hänger ihop med det andra som hände när ni gick ut till hagen låter lite lustigt, så där har jag inga förslag på vad det kan vara.

När jag läser det första i ditt inlägg så tänker jag först på att han kanske vill och behöver åka bredare för att hålla balansen. Men om det sen hänger ihop med det andra som hände när ni gick ut till hagen låter lite lustigt, så där har jag inga förslag på vad det kan vara.

Det funderar jag mycket på oxå,
en häst kan snubbla eller få försig att här ska jag rulla mig...
jag ska pröva att ta ut allt från transporten och ställa honom som om han står i en stallgång, fast på varje sida.
får se om det fungerar

Ta ut mellanväggen helt!!

Han vill garanterat åka bredare och när de blir så panikslagna så brukar det inte hjälpa att bara bredda lite grann utan man brukar behöva ta bort hela. Och när de får panik över att det är för trångt så gör de just så (trycker mot väggen och vevar med benen)

En av mina hästar fick precis samma tokspel för något år sedan, men åker nu väldigt bra sedan vi tog bort mellanväggen.

Att den gick ner på knä på väg till hagen har troligtvis inget som helst samband. Det den gör i transporten är klassiska paniksymptom.

Min häst hade också åkt ofta under flera år, men problemen kom smygandes (sedan han började köras i enaxlat lite smalare släp).

Senast ändrad:

Min häst tävlas och tränas minst en gång i veckan, då kör jag iväg till träningen eller tävlingen med honom i trailen.
förra tisdagen för över en vecka sen hände något underligt.
min häst levde rööövare i transporten och jag förstod inte varför, jag stanna tre gånger men då stod han stilla när jag öppna dörren.
han var panikslagen när vi väl kom hem och hade tramapt söder alla benen.
på fredagen tänkte jag pröva och köra hemma för att se om paniken fortfarande var där och ja det var den så jag åkte med honom.

det visar sig att när jag står i transporten så lägger han sig mot mellanväggen och vevar med alla benen mot transportväggen, såfort vi stannar så står han stilla men när det börjar röra sig så gör han så igen, han la sig tillslut med frambenen.

han går snäll in, jag släpper honom vid rampen och han går in själv, står snällt i transporten tills vi börjar köra, vi prövade att ta en annan transport och vi hade skötardörren öppen, men hästen fortsätter och lägga sig mot mellan väggen och veva med benen mot transportväggen.

två dagar senare la sig hästen ner som en kamel då han var påväg ner till hagen, slutade med en rullning sen gick vidare.

har någon nån ide om vad det kan vara?
Erlichas, borrelia, hjärnblödning, tumör eller propp i hjärnan?

Röda och vita blodkroppar var helt normalt.

hästen har ingen feber, jättefin och rida, har haft korsförlamningssymtom en gång men enligt blodprover var det ej det.

men hästen är som vanligt, mycket finare och rida än vad han varit tidigare, äter bra, ingen feber.

alla svar uppskattas

Har du körkort och i så fall hur kör du??? När du transporterar häst så ska du tänka dig att du har ett glas fullt med vatten i transporten, när du kommer fram så ska glaset förtfarande så upp och inget vatten ska ha runnit ut.

Nio av tio hästar är mer avspända om dom även får stå "brett" med bakbenen, den tionde är mer avspänd om den kan känna stöd av mellanväggen.

Min förra häst la sig på bakbommen och mellanväggen och panikslängde sig bakåt, vi breddade mellanväggen och han stod som ett ljus. Märkte inte att han var där.

Men.. dom andra symptomen att han lägger sig när helt omotiverat på väg till hagen skulle jag ringa veterinär om. Kan ju vara någon nervsjukdom eller nervskada. Såvida det inte var en engångsföreteelse..

Senast ändrad:

Min kompis häst var förut ett ljus att lasta och transportera. Men sen åkte hon till ridhuset en kväll. När hon kom fram satt hästen som en hund i trailern. Efter det så kunde hästen inte åka släp. Bara man rullade framåt så började hon klättre på väggarna! :crazy: Vi plockade ut mellanvägg och provade men det hjälpte inte. Släppte vi henne lös så vände hon sig i släpet.... vi provade då med att ställa henne bak och fram i stället och hästen stod som ett ljus! Vi provade vid flera tillfällen att ställa henne framlänges men då klättrade hon igen så det var bara att sälja släpet och köpa ett bakåtlastat umesläp... Nu går det att transportera igen!

Min kompis häst var förut ett ljus att lasta och transportera. Men sen åkte hon till ridhuset en kväll. När hon kom fram satt hästen som en hund i trailern. Efter det så kunde hästen inte åka släp. Bara man rullade framåt så började hon klättre på väggarna! :crazy: Vi plockade ut mellanvägg och provade men det hjälpte inte. Släppte vi henne lös så vände hon sig i släpet.... vi provade då med att ställa henne bak och fram i stället och hästen stod som ett ljus! Vi provade vid flera tillfällen att ställa henne framlänges men då klättrade hon igen så det var bara att sälja släpet och köpa ett bakåtlastat umesläp... Nu går det att transportera igen!

Just de ja! Har ju faktiskt läst att dom som studerat lösa hästar i transporten kom fram till att dom hellre åker baklänges :o Bra tips till TS!

Man behöver inte köra oförsiktigt för att hästen plötsligt ska bli bredåkare. Jag har varit med om 4 st sådana hästar, vana och stabila att transportera med förare som kör lugnt och säkert, som över en natt förvandlats till bredåkare utan påvisbar orsak!

Det enda som hjälper brukar vara att ta ur mellanväggen. Sedan förordnar jag ett längre grimskaft som man fäster framme i transportetn så att hästen bättre kan hålla sin balans genom att röra huvud och hals istället för att den är väldigt kort uppbunden vid bommen.

Jag håller med Sar i allt h*n skriver.

En häst kan när som helst bli bredåkare...

Min häst fick en flipp en gång i transporten, hon hoppade runt som en galning, vi stannade flertalet gånger för att kolla till henne, då det var mörkt så såg vi inget konstigt med henne. När vi kom hem sen så hade ena transportskyddet kanat ner och förmodligen var det det som fick henne så stressad, jag hade höga skydd till henne. Efter denna åktur gillade hon inte att få på sig höga skydd, efter det jag lindar henne istället och sen dess har jag aldrig haft problem med henne.

Tänkte att det kanske kunde vara ett tips, att kolla upp hur transportskydden sitter om du transporterar din häst med såna.

Jag hade en häst tidigare som alltid stod som ett ljus i transporten, ibland funderade jag på om jag glömt honom hemma:o...han märktes inte alls...

Så fick han problem i kroppen och han blev oroligare och oroligare i transporten. När vi åkte från Ultuna efter en scintundersökning trodde jag han skulle explodera och vi stannade en extra gång på en klinik utmed vägen för att kolla upp honom...vet.konstaterade bara att han hade ont... Han fixade inte att hålla balansen oavsett om han stod brett eller ej. När smärtan i kroppen rättat till sig blev han som vanligt igen...Så, jag kollar alltid upp en häst veterinärt om den plötsligt börjar bete sig annorlunda...

Min häst har gjort precis samma sak! Har alltid varit lätt lastad o bra o köra o så. Men pang en dag när vi kom fram till ridhuset var han helt svettig o hade levt rövare i transporten. Den gången åkte han "smalt".

Investerade i tre kvarts bommar o brände transportskydden!
Nu funkar han igen! Så jag kör med boots o vanliga benskydd funkar toppen! Hoppas det löser sig o du slipper köpa mytt släp o grejer det blir jobbigare då ju. Trodde också jag skulle behöva byta släp men icke!

Har du körkort och i så fall hur kör du??? När du transporterar häst så ska du tänka dig att du har ett glas fullt med vatten i transporten, när du kommer fram så ska glaset förtfarande så upp och inget vatten ska ha runnit ut.

Nio av tio hästar är mer avspända om dom även får stå "brett" med bakbenen, den tionde är mer avspänd om den kan känna stöd av mellanväggen.

ja, jag har körkort och kör väldigt försiktigt.
om jag hade kört vorslöst borde min häst inte gå in snällt ifall han förknippar transporten som en obehagligt om jag kör dåligt.

det ärsvårt och behålla vatten i ett gals ifall det är gropar i marken runt stallet.

har du körtkort?

ta ut mellan väggen å låt hästen stå så den kan röra på rumpan. min häst är lika dan får total panik dom hon står trångt. sparkat sönder 2 mellan väggar mm.. nu har vi släp med mjuk mellan vägg och 165 bred hon står super. ska hon åka någon som är smalare eller har hår mellan vägg måste jag ta väck mellan väggen. så rova de för då kan hästen röra sej om den vill å den känner sej ej trängd

Nu har samma sak hänt mig,,min häst fick ett tok spel i transporten här om dagen.
Han hade panik och det såg ut som Saigon beskrev,att han sprattla med benen mot mellan väggen,,helt okontaktbar!!!
Som tur var vi nära hemma när de hände så jag lasta ur han o gick hem,,,efter det har jag bara last tränat o stängt luckan men inte vågat åka,,
Jag ska prova nu i helgen igen att köra som vanligt om det inte skulle gå så tar jag ur mellan väggen och testar.
Det värsta är ju att man blir ju lika skräck slagen som hästen när de blir så panik slagna,,
Även min häst har åkt mycket transport och jag kunde inte drömma om att de här skulle hända.
Men hur har de gått för dig z0me med din häst??

Min förra häst började också göra likadant helt plötsligt .
Det vi gjorde var att sätta stoppning på väggen ( inte mellanväggen). Och bytte till mjuk mellanvägg . Då kunde hon stå brett , och vi hade aldrig några bekymmer igen .

Kl

Jag tror inte att detta har nåt med TS sätt att tköra, då hästen faktist åkte problemfritt tidigare.

Måste vara något helt annat..

Har inga speciella tips men frågan är om du kan prova att döva ner hästen med bomull i öronen..
Eventuellt kolla så inte luckorna till ventilation har stängts?
Du har inga bromsar som ligger på och för oväsen?
Inget som lossat på släpet? Som förut satt fast?
Bakre övre luckan t.ex. Är den still eller glappar den?
Titta igenom släpet ordentligt. Nåt som inte har varit förut?
Vidare..Bilens bakljus..inget glappt där?
Vissa hästar kan reagera på lampor som tänds och släcks..

Äsch..nää..vet inte igentligen.
Om du har samma släp..
Om du har samma chaufför..
Om du åker samma sträcka..
Varför ska då hästen, som förr stått, nu börja leva rövare?

Definitivt att något skett med just hästen..frågan är just vad??

Berätta gärna när ni kommit på vad det var..

Lycka till
AM

Jag hade en häst tidigare som alltid stod som ett ljus i transporten, ibland funderade jag på om jag glömt honom hemma:o...han märktes inte alls...

Så fick han problem i kroppen och han blev oroligare och oroligare i transporten. När vi åkte från Ultuna efter en scintundersökning trodde jag han skulle explodera och vi stannade en extra gång på en klinik utmed vägen för att kolla upp honom...vet.konstaterade bara att han hade ont... Han fixade inte att hålla balansen oavsett om han stod brett eller ej. När smärtan i kroppen rättat till sig blev han som vanligt igen...Så, jag kollar alltid upp en häst veterinärt om den plötsligt börjar bete sig annorlunda...

Precis detta har jag oxå varit med om! Kan vara bra att ha i åtanke...

En sak du bör kolla upp är golvet i din transport. Min grannes travhäst blev helt plötsligt tokigt på väg till travbanan och la sig till slut och höll på att hänga sig i transporten. Det visade sig sedan att en stor bit av golvet där han hade ena framhoven var helt uppmurknad. Hästen kunde helt enkelt inte stödja på det benet och det blev väl jättejobbigt. Gummimattan låg ju över och allt såg helt normalt ut. Att transporten är nybesiktad är inte något man kan förlita sig på. Bilbesiktningen kollar aldrig golven.Det är ditt ansvar.

Liknande trådar

Hästhantering Lite samma ämne som tråden om unghingsten, men inte riktigt samma problem. Jag kör min häst till träning och andra aktiviteter några...
Svar
19
· Visningar
2 579
Senast: Karoliten
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 519
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 229
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare