Panikbommar bak

Min häst gillar inte mina bakdörrar som är på min Boj. Sista chansen är att lasta henne med skygglappar annars måste jag leta efter ett nytt släp. Då vill jag ha med fronturlastning och panikbommar bak. Verkar vara en svår kombination... Böckmann har ju tyvärr inga släp med fronturlastning.

Det där borde en bra problemlösare kunna hjälpa dig att träna bort. :)

Thule easylock bommar kan man sätta in i alla släp, och då de öppnas direkt bakåt så är de lätta att öppna trots att hästen sitter trycker emot eller har kilat in rumpan under bommen :). Bara en knapp som man trycker på så ploppar den loss :).
Thules panik bom lösning (samma som du såg på kylingen) går inte att sätta in i adra släp tvärr.

Det där borde en bra problemlösare kunna hjälpa dig att träna bort. :)
Ska prova med skygglappar. Har tränat ihärdigt morgon och kväll i tre månader att hon har fått sitt kraftfoder i transporten. Hon är verkligen den svåraste häst jag träffat på vad gäller lastning.

Ska prova med skygglappar. Har tränat ihärdigt morgon och kväll i tre månader att hon har fått sitt kraftfoder i transporten. Hon är verkligen den svåraste häst jag träffat på vad gäller lastning.

Har du haft proffshjälp?
Det är en grej att träna själv och en helt annan att få hjälp av någon som sysslar med sånt heltid sen många år. :)

Vad har du för släp?
En kylinge ;).

Jag har för övrigt easy lock i min ifor williams, premiär körde den idag med häst i och det var väldigt smidigt ^_^, snabb att knäppa på plats och snabb att lösa ut.
Hade bommarna innan i min kylinge och då så var det lika smidigt men var också bra att jag kunde bredda ena bommen en 10cm i och med att det är teleskop bom :).

(Galet kär i mina bommar och kommer ha med dem i alla nya släp jag köper ^_^, inte hittat en enda bom lösning som jag är nöjd med förutom thules. Hade gärna haft panik bom fram men det går inte att sätta in :cry:)

En kylinge ;).

Jag har för övrigt easy lock i min ifor williams, premiär körde den idag med häst i och det var väldigt smidigt ^_^, snabb att knäppa på plats och snabb att lösa ut.
Hade bommarna innan i min kylinge och då så var det lika smidigt men var också bra att jag kunde bredda ena bommen en 10cm i och med att det är teleskop bom :).

(Galet kär i mina bommar och kommer ha med dem i alla nya släp jag köper ^_^, inte hittat en enda bom lösning som jag är nöjd med förutom thules. Hade gärna haft panik bom fram men det går inte att sätta in :cry:)

East lock är fantastiska!
Men det finns två negativa saker med dom och det är att de dels är klena och går upp om hästen backar å trycker på för mycket :mad:
Och det andra är att man inte kan öppna dom från sidan. Har man ett litet vilddjur till häst eller ponny som jag hade så var det fantastiskt att kunna stå skyddad på behörigt avstånd och släppa bommen.

Nu när jag har sådär löjligt enkla hästar så känns det helt ok att ha andra alternativ på bommar.
Men jag känner verkligen igen mig i ts känsla att vilja ha riktiga panikbommar både fram och bak och fronturlastning på det.
Det var därför jag köpte mitt första kylinge :love:

East lock är fantastiska!
Men det finns två negativa saker med dom och det är att de dels är klena och går upp om hästen backar å trycker på för mycket :mad:
Och det andra är att man inte kan öppna dom från sidan. Har man ett litet vilddjur till häst eller ponny som jag hade så var det fantastiskt att kunna stå skyddad på behörigt avstånd och släppa bommen.

Nu när jag har sådär löjligt enkla hästar så känns det helt ok att ha andra alternativ på bommar.
Men jag känner verkligen igen mig i ts känsla att vilja ha riktiga panikbommar både fram och bak och fronturlastning på det.
Det var därför jag köpte mitt första kylinge :love:
Jag har så att man öppnar från sidan, inte i mitten. Dvs kan stå gömd bakom väggen på släpet och sticka fram en hand att peta upp bommen om det är en farlig häst som bara ska ut:rofl:. är inte glad i bommar där man måste sträcka sig bakom hästen för att nå bommen och sen fiffla med bommen för att få fast den. Inte så smidigt när man har häst som kastar sig ut när den märker vad man håller på med.
Jag kan stå framför tomma spiltan, ta bommen med en hand och knäppa fast den :) utan att behöva böja mig ner eller gå bakom hästen :).
(Ja jag är lite fanatisk med mina bommar ^_^ att den löser ut on hästen backar på den med full fart är enda nackdelen som jag faktiskt inte ser ngt större problem med. Mina håller för min häst då hon trycker, men så är det ju inte full panik fart då hon gör det heller :))

Jag har så att man öppnar från sidan, inte i mitten. Dvs kan stå gömd bakom väggen på släpet och sticka fram en hand att peta upp bommen om det är en farlig häst som bara ska ut:rofl:. är inte glad i bommar där man måste sträcka sig bakom hästen för att nå bommen och sen fiffla med bommen för att få fast den. Inte så smidigt när man har häst som kastar sig ut när den märker vad man håller på med.
Jag kan stå framför tomma spiltan, ta bommen med en hand och knäppa fast den :) utan att behöva böja mig ner eller gå bakom hästen :).
(Ja jag är lite fanatisk med mina bommar ^_^ att den löser ut on hästen backar på den med full fart är enda nackdelen som jag faktiskt inte ser ngt större problem med. Mina håller för min häst då hon trycker, men så är det ju inte full panik fart då hon gör det heller :))

Praktiskt om hon bara trycker.
Min gamla ponny tog sats och har sprängt både bommar och dörrar.
Dock var han inte rädd, höll det så var han "nehe det gick visst inte så jag står väl här då, men det är förbaskat tråkigt så kör eller ge mig något att göra!"
Tålamod var inte ponnyns starka sida...
Å jag har aldrig mött någon som hittat på så mycket hyss som honom.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: iNHALE
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: fio
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: iNHALE
·
Mat Jag är i någon bak-period och är lite sugen på eventuella nya recept. Vad bakar ni helst?
2
Svar
23
· Visningar
958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka