• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moonmagic
  • Startdatum Startdatum
M

moonmagic

...p.g.a rådande omständigheter så har vi sent om sider bestämt oss för att betäcka vårt sto i år. :idea:

Men med vilken hingst - hjälp oss att komma med förslag, för och nackdelar o.s.v.

Stoet hoppar bra, har gått breedersfinal som 5-åring och semifinal som 6-åring.

Mycket humör har hon... :angel:

Hon är (f. 2000) e. Cardento - Irco Marco.

Några hingstar som jag kommer på så här direkt är:
Quintender
Heartbeat
Balou du Rouet

Vad tror/tycker ni? Erfarenheter?

Sv: Panik...

...p.g.a rådande omständigheter så har vi sent om sider bestämt oss för att betäcka vårt sto i år. :idea:

Men med vilken hingst - hjälp oss att komma med förslag, för och nackdelar o.s.v.

Quintender
Heartbeat
Balou du Rouet

Har Du tittat närmare på VDL Pessoa? En kompis till mig fick ett superfint stoföl e honom för ett tag sedan, härlig uppsyn på den ungen!
Fint tecknad är han också 4 vita och en bläs :) Han pryder omslaget på VDL:s hingstkatalog iår!

Ingen koll alls på Quintender. Heartbeat har jag sett på visning och i Falsterbo. Han är en rejäl bit med ett kraftfullt språng som troligen kan ta honom över hus. Fantastisk galopp och riktig hingstkaraktär. Vet inte om han kanske är för mastig i kombination med Cardento-Irco Marco?

Vågar man verkligen använda Baloubet-blod till ett redan skarpt sto?

Nu vet jag inte vilken modell ditt sto har, men jag skulle gissa att något lättare hade passat bra. Kanske Click&Cash om man vågar oprövat. I stallet har vi en fantastisk ettåring e Careful-Mowgli som kommer att bli väldigt lätt, stor och snygg. I dagens läge är hon bara ben:).

Tack för era synpunkter! Mottar gärna fler...

Du har helt rätt i att "Balou-blodet" antagligen är för skarpt till mitt redan skarpa sto.

Vad gäller hingst så känner jag mej inte rädd för att avkomman blir för grov/tung då stoet inte alls liknar "Irco-Marco-typ", hon är själv mycket lätt i typen, nästan lite fullblodstyp.

Någon som har koll på Quintender?
Pris, vad han lämnat o.s.v.?

Vi ska betäcka vårat hopp sto med NOBELL. Nobell är en hingst med både hopp och dressyr i sig. Mkt bra tycker jag.

Det låter som om ni har ett väldigt trevligt sto att avla på!
Irco Marco kan slå igenom även om hon inte själv är tung, därför bör ni kanske inte ta en alltför tung hingst även om hon själv är lätt. Därmed inte sagt att Heartbeat skulle vara för tung.
Jag skulle ta en titt på Calido om jag var ni. Han lämnar eleganta, mkt välhoppande hästar med god ridbarhet och galopp. I mina ögon passar det mkt bra med Caletto 1 blod till Capitol.
Har även sett många mycket fina Camaro M - Cardento. Visst kan det vara en skarp blandning, men skarp på rätt sätt. Med ett sådant sto har ni väl ändå inte tänkt föda upp ridskolehästar.
Vill också slå ett slag för Diabeau, som är en välstammad, elegant och ridbar hingst.

Jag har en åring här på bete hos mig. Mamman till honom är ett bastant halvblodssto men han är ädel och lätt + att han hoppar som gud helt naturligt över saker på betet. Han är efter Airline H som själv inte uppskatt innan men verkligen omvärderat efter att ha träffat den här ynglingen.

Tack för alla era synpunkter - intressant. :bow:

Har fått en del nya förslag som jag ska kolla upp...

Fortsätt gärna att argumentera för/nackdelar med hingstarna ni föreslår och har föreslagit.

:banana:

Cairman la Silla ?
Eller hur det nu stavas , mycket omtyckt av hoppmänniskorna häromkring.

Andra favoriter jag själv har är Nobel, Hip Hop och Camaro M

Quintender
Heartbeat
Balou du Rouet

Hej hej!!!

Vad kul att ni ska betäcka, jag har hört att Balou du Rouet liksom hans pappa Baloubet har dålig dräktighetsprocent vilket var mycket tråkigt då jag var intresserad av båda.
Balou kostar 500euro/dos fryst sperma kan ju vara värt att försöka ändå. Annars har du bruksprov vinnaren för i år Baltimore e: Balou du Rouet ue: Landor S.
Baloubet kostar 3000euro/dos, eftersom att han har dålig dräktighetsstatestik så blir det ju extra roligt om det skulle bli ett lyckat resultat. Men väldigt dyrt.

Heartbeat har jag bara hört gott om, länken här nedan är till en annan diskutions om just Heartbreat
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=670357&highlight=Heartbeat

Du kanske redan har hittat denna sidan men jag skriver upp den ändå, den går till spermaimportörens egen hemsida.
http://www.hastak.se/quite_capitol.htm

Jag har en Orlando (Heartbreaker-Darco W), alltså halvbror till Heartbeat, avkomma. Orlando avkommorna har fått väldigt bra gångarts poäng på treårstestet.

Quintender verkar tycker jag vara en den fräckaste hingst du har tänkt på med en otrolig tuff härstamning och han verkar ha fina gångarter.. hittade en video på honom.
http://video.google.com/videoplay?docid=4134633796591553554

Var har du hittat sperma från honom???

Jag har i år valt Lux Z till sto nr 1 (Landlord-Marco Polo) och till sto nr 2 (Orlando-Landlord) har jag valt Calido...
Lux Z har jag valt för hans prestationer på hoppbanan och Calido valde jag för hans prestationer i avelsboxen...

Vill du hitta många hingstvideos på samma ställen rekomenderar jag sidan
http://www.pro-stallions.com/

Där hittar du flera av de mest populära hingstarna, ända från A-Z....

Kul att veta vad du valde till slut.

MVH
Johanna:bump:

Senast ändrad:

Har Du tittat närmare på VDL Pessoa? En kompis till mig fick ett superfint stoföl e honom för ett tag sedan, härlig uppsyn på den ungen!
Fint tecknad är han också 4 vita och en bläs :) Han pryder omslaget på VDL:s hingstkatalog iår!

Jag har personligen ingen god erfarenhet av Pessoa en bekant till mig fick ett föl efter honom i år med bred ansatt kort hals, fölet såg ut som en nordsvensk. hon har inte världens finaste sto. Avel är ju 50-50 men jag skulle satsa på någon annan. (du kan kolla in en video på Pessoa på www.pro-stallions.com)

t.ex VDL Radisson som niklas arvidsson rider, har hört att det är den bästa häst som han någonsin har ridigt. Radisson har tyvärr varit otursförföljd och har därför inte presterat så mycket tävlingsmässigt än.

Jag har en åring här på bete hos mig. Mamman till honom är ett bastant halvblodssto men han är ädel och lätt + att han hoppar som gud helt naturligt över saker på betet. Han är efter Airline H som själv inte uppskatt innan men verkligen omvärderat efter att ha träffat den här ynglingen.

bara för att en avkomma utav 100 är bra betyder inte det att nästa kommer att bli bra.

Om jag hade ett sådant häftigt sto som du skulle jag blanda henne med Contender t.ex Contendro, Captain Fire, Cosmeo som alla tre är jätte fina... Contender blodet är också väldigt framgångsrikt på hoppbanorna..

Cairman la Silla ?
Eller hur det nu stavas , mycket omtyckt av hoppmänniskorna häromkring.

Andra favoriter jag själv har är Nobel, Hip Hop och Camaro M

Ja Chairman la silla har super coola förfäder vem skulle inte vilja avla in storheter som Laudanum xx, Almé Z, Capitol 1 och Lord? Enda anledningen till att jag inte tog honom är att han ännu inte själv har presterat något och för att han fortfarande är lite överbyggd bak. Men han är ju ung, 6år.

http://www.schockemoehle.com/englisch/s333906.html

här hittar du information om Quintender direkt från hans hemma station, jag vet att paul schöckemoehle har en svensk beridare och hans pappa har tagit hem sperma från tre olika hingstar som han har rekomenderat. den jag tyckte var häftigast av de tre är den tyska motsvarigheten till bruksprov vinnare, Diarado (Diamant de semilly-Corrado) tyvärr så har schöckemoehles frys gått sönder och all diarados sperma har blivit förstörd, men man kan fortfarande få sperma om man kör ner stoet till deras station i tyskland. Jag har aldrig gjort så men det ska inte vara så komplicerat som det låter, är i alla fall vad jag har hört. Då kan man också välja om man vill registrera avkomman i tyskland eller i sverige som faktiskt kan vara intressant om man får en hingst. Pga svårigheterna att få en svensk hingst godkänd.

fördel med att köra stoet till tyskland för insemination är ju också om t.ex Quintender inte har någon spermaimportör i Sverige, du kan importera sperma själv men då måste du få godkännande av ASVH och därefter får du lösa hans hingstlicens för Sverige och det är väldigt dyrt om det är du ensam som ska betäcka med honom, om ni är flera så delar ni på avgiften.

MVH
Johanna

Senast ändrad:

Quintender har löst betäckningslicens i ASVH, går att hitta bland faktabladen på ASVH´s hemsida. Där står vem som är spermaimportör..

och Diarado har oxå löst betäckningslicens plus det ska ev gå att få tag på färskt efter honom i slutet på säsongen.

Quintender har löst betäckningslicens i ASVH, går att hitta bland faktabladen på ASVH´s hemsida. Där står vem som är spermaimportör..

och Diarado har oxå löst betäckningslicens plus det ska ev gå att få tag på färskt efter honom i slutet på säsongen.

tackar, det sista jag hörde om Diarado var att all hans sperma var förstörd....

bara för att en avkomma utav 100 är bra betyder inte det att nästa kommer att bli bra.

Om jag hade ett sådant häftigt sto som du skulle jag blanda henne med Contender t.ex Contendro, Captain Fire, Cosmeo som alla tre är jätte fina... Contender blodet är också väldigt framgångsrikt på hoppbanorna..

Vad är skillnaden på om det istället finns 1000 av 10 000 avkommor som är bra? :confused:
Långt ifrån alla hästar med Contenderblod är bra. Finns bra och dåligt i all avel och det är lotteri vilka gener som ska gå igenom från sto och hingst, inte ens helsyskon blir ju helt lika eller lika bra.
Men i det här fallet så du vet ju inte ens vad det är för blodslinjer i stoet som är mor till avkomman eller vad hon gett tidigare. Kan ju vara rent Contenderblod i hennes ådror ;).
Idag är Contendermarkanden ganska mättad just för att många resonerar som du gör. Så många börjar istället göra avsteg från det blodet i sin avel för att det finns för mycket av det i dagens hästar. Lagom är bäst.

Hej!

Jag har använt HeartBeat på mitt Irco Marco-xx sto och fick en JÄTTE fin avkomma som såldes direkt:)

Jag skulle absolut fundera på Quintender, men det blir ju linje avel på Cardentos mamma B-Estelle, har inte räknat på hur nära det blir...

Quintender verkar bara fram till 31/7 så du har inte så många försök på dig. Han är just nu väldigt populär i Tyskland och det kan vara lite halvsvårt att få skick hit om han har många ston den dagen i tyskland... Så du bör ha en reservplan på annan hingst om du inte får sperma...

Jag har själv mitt Cardento-Irco Marco sto dräktigt med Nintender, kollad i dag, tyvärr med tvillingar som vi klämt den ena och åter koll på måndag.

Om du har ett ädelt sto så skulle jag kolla på Caressini L, han har underbart temperament, stort Scope, bra ridbarhet och super stam.

Han är stor, 174 cm, men fölen är långbenta och ser jättefina ut enl fd Ryttaren.

Chairman La Silla hade jag avvaktat att använda tills han är mer meriterad, samt att jag inte gillar hans frambensteknik:crazy:

Careful är också en mkt fin hingst.

Balou du Roet är väldigt försiktig själv så har du ett sto som är försiktigt så kanske att du inte skall ta honom utan en hingst med större mod.

Lycka till med val av hingst!

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Ottilia
·
Avel Pga av en olycka i söndags där jag fick en fraktur på en ryggkota och måste vara borta fran tävlingsbanorna ett halvår tänkte jag...
2
Svar
37
· Visningar
5 175
Senast: maria_b
·
Avel Står nu helt plötsligt i en enda röra av tankar och vet inte riktigt vad jag ska göra. Fick igår på 3-årstestet pappret i hand att jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 809
Senast: maria_b
·
Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka