• Avel
  • Trådstartare Trådstartare moonmagic
  • Startdatum Startdatum
Sv: Panik...

Vad är skillnaden på om det istället finns 1000 av 10 000 avkommor som är bra? :confused:
Långt ifrån alla hästar med Contenderblod är bra. Finns bra och dåligt i all avel och det är lotteri vilka gener som ska gå igenom från sto och hingst, inte ens helsyskon blir ju helt lika eller lika bra.
Men i det här fallet så du vet ju inte ens vad det är för blodslinjer i stoet som är mor till avkomman eller vad hon gett tidigare. Kan ju vara rent Contenderblod i hennes ådror ;).
Idag är Contendermarkanden ganska mättad just för att många resonerar som du gör. Så många börjar istället göra avsteg från det blodet i sin avel för att det finns för mycket av det i dagens hästar. Lagom är bäst.

Jag vill inte klanka ner på någon hingst men skrivaren skrev att hon hade ändrat åsikt efter ett föl och javisst kan du göra det men statestiken talar emot om man ser ett bra och 10 dåliga eller hur??

Självklart är inte alla Contender avkommor bra och inte alla t.ex Robin Z avkommor är bra, precis som du säger är allt ett stort lotteri med gener från båda parterna. Men om du har en blodslinje som har visat sig framgångsrikt så går man ju gärna på det. Ja kanske är marknaden mättad i Europa, men jag får inte känslan av att det är så mycket Contender blod just i Sverige. visst har flera hästar börjat dyka upp även på den svenska marknaden t.ex Cartier osv. Men jag tror fortfarande att avkommorna är säljbara och det är väl därför man avlar?? för att få fram toppindivider som folk vill köpa, inte för att man alltid säljer ;)

Jag har bara en åsikt sedan behöver inte den vara rätt... tycker fortfarande att kombinationen Cardento-Irco Marco uppblandat med Contenderblod låter häftigt, det blir dock linjeavel på Ladykiller och det kanske man ska vara försiktig med då väldigt många hingstar har Ladykiller i sin stamtavla och man kan lätt avla in sig i ett hörn med ett litet få antal hingstar att välja mellan.

Jag tycker att jag personligen själv tar en risk då jag väljer att avla med Calido som har 3*Cottage son xx och 3*Ramzes x men som tur är har inte mitt sto någon av de linjerna i sin stamtavla.

Men ibland kan det vara bra att vara lite wild and crazy och inte bara stirra sig blind på det svenska begreppet LAGOM. ;) Kan bli skit bra eller skit dåligt!

mvh JOhanna

Senast ändrad:

Jobbigt läge insåg just att 3åringen visst hade Cottage son xx i sin stamtavla, hade inte gått tillräckligt långt tillbaka första gången jag kollade.... piss.... någon som har erfarenhet av så mycket linjeavel??? :eek::cry:

Jag som tyckte att jag hade kollat upp så noga.... jämfört stam, fölvisnings resultat, tre årstest resultat med deras reg avkommor osv.... vilken miss jag har gjort...

Man tyder den som att så ser stamtavlan ut på en ev.avkomma efter ditt sto och Calido :idea:

Och någon linjeavel finns inte så mellan dom långt ögat når. :angel:

får väl ställa frågan lite mer tydligt, vad bör procentvärdet ligga mellan? t.ex Cornet Obolensky-Orlando så är det 16%lika förfäder, är det för nära?? vart går gränsen? de är släkt i 3+3 led.

om man gjorde det extremt och testade Orlando-Orlando så sa testresultatet att de bara hade 24% samma förfäder, kan det stämma?? de är släkt i 1+2 led.

Vilka värden bör man ligga mellan? 24%släktskap låter inte som så mycket men jag skulle ju aldrig betäcka avkomman med sin egen pappa. eller är procenten skit samma och man tittar bara på det du pratade om förut. i vilket led som de är besläktade?? Cornet Obolensky-Orlando 3+3=6 OK eller inte?

eller svamlar jag nu?

6 är det gyllene talet,så 3+3,2+4 mm är linjeavel.
Min avatar häst var 2+2,samma FF o MF moa en halvsyskon parning.
Rent krast så kan man gå fram ganska hårt så länge man är medveten om att i ett senare skede måste man utavla och att man även dubblar dom dåliga sakerna.

Ang. CO-orlando så blir det ju en långväga linjeavel på fölet för då blir det ju 4+4

Inom halvblod så säger man en önskvärd procent för inavel ska ligga under 5,7 %. Men det varierar från ras till ras inom travet så är det numera godtaget med över 15 %. Andra raser har ibland inget val på grund av det finns så få individer kvar av rasen.

Så man får titta till helheten för just inavel är den lättaste biten att rätta till genom att t ex i nästa led (i framtida avel) då välja en helt obesläktade individ och komma ner på nästan 0 % med en gång.

http://www.schockemoehle.com/englisch/s333906.html

här hittar du information om Quintender direkt från hans hemma station, jag vet att paul schöckemoehle har en svensk beridare och hans pappa har tagit hem sperma från tre olika hingstar som han har rekomenderat. den jag tyckte var häftigast av de tre är den tyska motsvarigheten till bruksprov vinnare, Diarado (Diamant de semilly-Corrado) tyvärr så har schöckemoehles frys gått sönder och all diarados sperma har blivit förstörd, men man kan fortfarande få sperma om man kör ner stoet till deras station i tyskland. Jag har aldrig gjort så men det ska inte vara så komplicerat som det låter, är i alla fall vad jag har hört. Då kan man också välja om man vill registrera avkomman i tyskland eller i sverige som faktiskt kan vara intressant om man får en hingst. Pga svårigheterna att få en svensk hingst godkänd.

fördel med att köra stoet till tyskland för insemination är ju också om t.ex Quintender inte har någon spermaimportör i Sverige, du kan importera sperma själv men då måste du få godkännande av ASVH och därefter får du lösa hans hingstlicens för Sverige och det är väldigt dyrt om det är du ensam som ska betäcka med honom, om ni är flera så delar ni på avgiften.

MVH
Johanna

Bekanta till mig skulle betäcka med Diarado (på plats då) men blev avrådda då de haft problem med virusabort hos PS. Kan vara värt att tänka på och kolla upp om du vill skicka ner stoet.

Jag har personligen ingen god erfarenhet av Pessoa en bekant till mig fick ett föl efter honom i år med bred ansatt kort hals, fölet såg ut som en nordsvensk. hon har inte världens finaste sto. Avel är ju 50-50 men jag skulle satsa på någon annan. (du kan kolla in en video på Pessoa på www.pro-stallions.com)

t.ex VDL Radisson som niklas arvidsson rider, har hört att det är den bästa häst som han någonsin har ridigt. Radisson har tyvärr varit otursförföljd och har därför inte presterat så mycket tävlingsmässigt än.

Taget från svar till signaturen Masse: Jag vill inte klanka ner på någon hingst men skrivaren skrev att hon hade ändrat åsikt efter ett föl och javisst kan du göra det men statestiken talar emot om man ser ett bra och 10 dåliga eller hur??

Här talar du kanske lite emot Dig själv... Jag har sett ett jättefint föl efter just Pessoa, ingen dålig hals alls, men visst det är ju inget att grunda statistik på :) Vad gäller Din kompis häst får nog stoet ta på sig en del isåfall, jag skulle inte vilja säga 50/50 utan tror att stoets gener väger lite mer än så ;)

Vad gäller Radisson tror jag Du har rätt :) Ligger numera ett klipp på hingsten på VDL:s svenska sida, vdlstud.se, och han ser riktigt fin ut och rör sig trevligt :) Han kom ju 3:a i finalen lilla rundan, svår hoppning i Strömsholm nyligen. Har ju en kompis som har en fin 6-åring e honom som är färdig för Falsterbo :rofl:

Nimmerdorblodet finns ju som morfar i bägge hingstarna om man nu är intresserad av att avla in det!

För egen del föll årets hingstval på VDL Sheraton :)

6 är det gyllene talet,så 3+3,2+4 mm är linjeavel.
Min avatar häst var 2+2,samma FF o MF moa en halvsyskon parning.
Rent krast så kan man gå fram ganska hårt så länge man är medveten om att i ett senare skede måste man utavla och att man även dubblar dom dåliga sakerna.

Ang. CO-orlando så blir det ju en långväga linjeavel på fölet för då blir det ju 4+4

ahhh.... oki... hur gick det med din häst som du linjeavlade 2+2, inga problem???

Inom halvblod så säger man en önskvärd procent för inavel ska ligga under 5,7 %. Men det varierar från ras till ras inom travet så är det numera godtaget med över 15 %. Andra raser har ibland inget val på grund av det finns så få individer kvar av rasen.

Så man får titta till helheten för just inavel är den lättaste biten att rätta till genom att t ex i nästa led (i framtida avel) då välja en helt obesläktade individ och komma ner på nästan 0 % med en gång.

aha... tackar.... :laugh:

Här talar du kanske lite emot Dig själv... Jag har sett ett jättefint föl efter just Pessoa, ingen dålig hals alls, men visst det är ju inget att grunda statistik på :) Vad gäller Din kompis häst får nog stoet ta på sig en del isåfall, jag skulle inte vilja säga 50/50 utan tror att stoets gener väger lite mer än så ;)

Vad gäller Radisson tror jag Du har rätt :) Ligger numera ett klipp på hingsten på VDL:s svenska sida, vdlstud.se, och han ser riktigt fin ut och rör sig trevligt :) Han kom ju 3:a i finalen lilla rundan, svår hoppning i Strömsholm nyligen. Har ju en kompis som har en fin 6-åring e honom som är färdig för Falsterbo :rofl:

Nimmerdorblodet finns ju som morfar i bägge hingstarna om man nu är intresserad av att avla in det!

För egen del föll årets hingstval på VDL Sheraton :)[/QUOTE]

hej hej!!! vad roligt att du har fått ett fint föl e:Pessoa, jag ska inte ljuga, jag var också intresserad av Pessoa i början av säsongen, men efter att ha sett ett par "dåliga" föl tappade jag intresset för honom.

jag har tyvärr inte sett några sheraton föl, men han har ju en intressant stam.. mitt hingstval för året blev LuxZ och Calido, bara att hålla tummarna för våra föl....

Jag har inte fött upp henne.Men hon har bara ärvt dom goda generna,fast å andra sidan är hon linje/inavlad på en hingst utan några nedärvbara fel,han hade bra temp.inga extriörfel mm

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 927
Senast: Ottilia
·
Avel Pga av en olycka i söndags där jag fick en fraktur på en ryggkota och måste vara borta fran tävlingsbanorna ett halvår tänkte jag...
2
Svar
37
· Visningar
5 175
Senast: maria_b
·
Avel Står nu helt plötsligt i en enda röra av tankar och vet inte riktigt vad jag ska göra. Fick igår på 3-årstestet pappret i hand att jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 809
Senast: maria_b
·
Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka