Sv: Panik!

Fast även om det är röd dag borde väl någon distriktsvet ha jouren? Det har de ju på lördagar och söndagar, även om mottagningen inte är öppen som vanligt.

ställ in båda hästarna då? de kommer inte att dö för att de står inne idag..

du kan välja mellan att ha dom inne en dag eller ha en häst som är blind på ena ögat.. jag vet vad jag skulle ha valt..

Killen är i ligghallen just nu.. de är relativt mörkt där.. stängde dörrarna fast gallret får stå öppet.. det är mörkare i ligghallen än i stallet och han är ju van att stå inne i ligghallen när det är oväder.. så just nu verkar allt bra han ropar på storebror nån gång då och då och då kommer bror snabbt som ögat och tröstar honom.. han har fått lite morötter och massor med hö i väntan på vet... har fått tag i vet och han kommer mot eftermiddagen (snart) :bow:

jag tycker också att du ska ta in båda och ha så mörkt som möjligt med mkt mat. flughuva är bra, förutom att den håller flugorna borta ger den även lite 'skugga'! om du ABSOLUT inte kan ta in honom kanske du kan försöka pyssla till ngt med tyg på flughuvan, så att det stänger ute solljuset.

lycka till med veterinärjakten!

Sista uppdateringen:)
det har gått jättebra.. fick ut kollegan av killarnas ordi vet. men han va lika bra han om inte bättre :D
han sade att de var en himla tur att jag varit "skarp som korpens öga" med att märka av skadan i tid..killen fick 3 olika mediciner han skulle ha 3 gånger om dagen. (kommer inte ihåg namnen på dem på rak arm)
han ska stå inne i 3-4 dagar på behandlingen sker i 3-4 dagar beroende på responsen.

Och det var en Hornhinneinflammation.

Vad bra att du fått ut vet.

Vad fick du förmedicin?

Ögondroppar salva och penicilin, eller?

Sannolikt antibiotikadroppar/salva, atropin och kortsion eller NSAID-droppar. Kortison endast om honrhinnan är intakt.

Det är inte farligt att lysa med en ficklampa i ett skadat öga, men det kan vara onödigt att irritera hästen mer än nödvändigt. Vid djupare inflammationer i iris kan ljus vara mkt smärtsamt.

En inflammation av den här typen "smittar" inte till det andra ögat, men är det en bakteriell infektion finns risk för att t ex flugor för med sin baciller på sina genomäckliga ben från det ena ögat till det andra.

Jag tycker att ts handlade förnuftigt som spolade ur ögat ordentligt och skyddade ögat med flughuva och mörker. Rådigt!

Sannolikt antibiotikadroppar/salva, atropin och kortsion eller NSAID-droppar. Kortison endast om honrhinnan är intakt.

Det är inte farligt att lysa med en ficklampa i ett skadat öga, men det kan vara onödigt att irritera hästen mer än nödvändigt. Vid djupare inflammationer i iris kan ljus vara mkt smärtsamt.

En inflammation av den här typen "smittar" inte till det andra ögat, men är det en bakteriell infektion finns risk för att t ex flugor för med sin baciller på sina genomäckliga ben från det ena ögat till det andra.

Jag tycker att ts handlade förnuftigt som spolade ur ögat ordentligt och skyddade ögat med flughuva och mörker. Rådigt!

du verkar riktigt skarp när det gäller hästar likaså som många andra bukare men ja måste bara ge dig en "eloge" för att du sa på ett "cirkus" samma som saker veterinären sa! och de betyder ju inte annat att du har stor erfarenhet bakom dig och vet väl om dina hästar :)!!
hästmänniskor som du borde man "avla fram" ;) haha :D

Tant Ester är en klippa! :love::bow:

Jag håller med dig.
Det är alltid mkt intressant att läsa inlägg från de som skriver här och som har flera års utbildning inom ämnet. Jag beundrar dem för deras tålamod och att de orkar lägga ner tid av sin fritid på att svara på alla våra frågor.

Ögon är ju så känsliga, och flugor kan göra så dom ser gräsliga ut.
Had een häst som fick ett öga som såg ut som en tennisboll:eek:

Men då gjorde ögonsalvan snabba underverk! (+skölja rent)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
Tillbaka