panik vid uppbindning!

S

Snurran

Hej har ett fullblod som jag haft ett tag,ca ett år hon är sju i år och inte specielltt hanterad innan jag köpte henne , vet igentligen inte nått om hennes bakgrund utan har fått lära mig den hårda vägen vad som funkar och inte funkar..
Hon kan inte stå uppbunden i tex gången, hon kastar sig i vild panik när hon känner att hon sitter fast. var på samma vis förr när man ledde henne om man höll grimskaftet för kort och höll i hårt så reste hon sig, det funkar bättre nu när man har lite längre grimskaft men hur tränar man bort en sån sak? vad gör man :confused: det går ju åt så mycket grimmor och grimskaft hela tiden...
Jag har provat grimskaft som är elastiska men det finns ju ett max belastning på dem med... :cool:
 
Sv: panik vid uppbindning!

Hej har ett fullblod som jag haft ett tag,ca ett år hon är sju i år och inte specielltt hanterad innan jag köpte henne , vet igentligen inte nått om hennes bakgrund utan har fått lära mig den hårda vägen vad som funkar och inte funkar..
Hon kan inte stå uppbunden i tex gången, hon kastar sig i vild panik när hon känner att hon sitter fast. var på samma vis förr när man ledde henne om man höll grimskaftet för kort och höll i hårt så reste hon sig, det funkar bättre nu när man har lite längre grimskaft men hur tränar man bort en sån sak? vad gör man :confused: det går ju åt så mycket grimmor och grimskaft hela tiden...
Jag har provat grimskaft som är elastiska men det finns ju ett max belastning på dem med... :cool:

jag slutade helt enkelt med att binda upp min häst. jag lärde honom att stå stilla ändå :)

sen när jag binder honom så låtsasbinder jag honom. så skulle han få panik så kommer han loss.

när han märkte att han inte behövde få panik lugnade han ner sig och jag har aldrig några problem med uppbindning nu.

men jag akn ju inte garantera att det hjälper din häst.
men ajg skulle nog iallafall rekommendera att respektera hennes fobi och låta henne gå på långt grimskaft osv och sedan bygga upp ett fötroende er emellan. tålamod och hårt arbete.
 
Sv: panik vid uppbindning!

Har du provat riktiga gummigrimskaft, jag kommer inte på just nu vad firman heter som säljer dom men dom är jättebra man kan töja dom i 1,5 m men då jäklar får man ta i och hästarna brukar ge sej innan dess. Jag hade också ett fullblod (ovidkommande egentligen) som rätt som det var bara kastade sej bakåt på stallgången och det rök både grimmor och annat men sedan jag skaffade gummirepen och satt fast henne i så slutade hon, hon provade en gång men det var tydligen inte alls kul för sen gjorde hon inte om det något mer.
Jag ska skriva igen om jag kommer på vad firman heter som säljer dom, jag köpte mina på Globen och jag tror att det var en firma som sålde stängsel som även sålde dom.
 
Sv: panik vid uppbindning!

jag slutade helt enkelt med att binda upp min häst. jag lärde honom att stå stilla ändå :)

sen när jag binder honom så låtsasbinder jag honom. så skulle han få panik så kommer han loss.

när han märkte att han inte behövde få panik lugnade han ner sig och jag har aldrig några problem med uppbindning nu.

men jag akn ju inte garantera att det hjälper din häst.
men ajg skulle nog iallafall rekommendera att respektera hennes fobi och låta henne gå på långt grimskaft osv och sedan bygga upp ett fötroende er emellan. tålamod och hårt arbete.

Jag håller i stort med om detta.

Sen kan hästen utveckla det till en olat. Då måste man säga ifrån.

TS:

Det gäller att helst ligga lite före och se när det händer, och kunna lugna hästen innan den slänger sej. Ibland hinner du inte, men du kan lära dej se när du ska vara uppmärksam och då aldrig dalta utan säga till ganska bestämt men lugnande, samtidigt du kanske lägger handen på den för att lugna. Den ska lita på dej när ni känner varandra.

Tala om att det är fel, var lugn och bestämd. Men ha uppbindningar som går av så att hästen inte skadar nacken och får full panik.

Du måste lära dej att ha lugnet själv även om hästen verkar panika, så du inte gör den mer uppprörd.

Det kommer att uppphöra om du följer de här råden. Är man van vid hästarsom kan slänga sej, så händer det inte, är man ovan kanske man gör misstag som får hästen att panika.

Sen undrar jag lite över din häst. Fullblod har i regel någopn gång gått galopp om det inte var något fel på dem. De är därför nästan alltid mycket hanterade väldigt tidigt. Vad har din häst för historia?

Låter jobbigt med "den hårda vägen":crazy: Är det kanske du som är van vid betydligt mindre känsliga hästar och kanske att ni då missförstår varandra? Vad är det som händer? Och vad har hänt med hästen eftersom den är så gammal utan att vara hanterad:confused:
 
Sv: panik vid uppbindning!

Hej,

Jag har haft ett balband mellan grimma och grimskaft. Brukar också gå bra att ha dessa hästar i dubbla grimskaft, alltså ett på var sida.

Genom alla år har jag erfarenhet av tre hästar som haft detta problem, samtliga har varit engelska fullblodsston. Vet ej vad det kan bero på men har hört att flera har samma erfarenhet. De verkar inte göra det som ofog, utan 99 gånger av 100 står de lugnt och bra, men den hundrade gången verkar de helt panikslagna och kastar sej tills de kommer loss.

Mvh QP
 
Sv: panik vid uppbindning!

Det du beskriver fungerar nog bra om hästen har det som olat. Annars fungerar det inte eftersom man inte hinner reagera innan det är över (och då har jag inte speciellt dålig reaktionsförmåga).

Vad som händer med utrustningen (de relativt få gånger det hänt genom alla år är kanske bäst att tillägga) är att haken i grimskaftet går sönder, de är verkligen inte av bra kvalité. Att grimman eller själva grimskaftet går sönder tror jag aldrig hänt. Då har man kanske lite väl gamla och slitna grejor och borde ha bytt ut dem i vilket fall som helst. (Allmän fundering, inte specifikt riktat till dej)

Mvh
QP
 
Sv: panik vid uppbindning!

hade samma problem med min arab men lät bli att binda upp henne... provade försiktigt då och då efter ett tag gick det bättre men sadelngjorden va alltid läskig att spänna när hon stog uppbunden det gillade hon inte... när hon slängde sig så reste hon inte på sig själv så man fick dra upp henne,....:eek:
 
Sv: panik vid uppbindning!

Det du beskriver fungerar nog bra om hästen har det som olat. Annars fungerar det inte eftersom man inte hinner reagera innan det är över (och då har jag inte speciellt dålig reaktionsförmåga).

Vad som händer med utrustningen (de relativt få gånger det hänt genom alla år är kanske bäst att tillägga) är att haken i grimskaftet går sönder, de är verkligen inte av bra kvalité. Att grimman eller själva grimskaftet går sönder tror jag aldrig hänt. Då har man kanske lite väl gamla och slitna grejor och borde ha bytt ut dem i vilket fall som helst. (Allmän fundering, inte specifikt riktat till dej)

Mvh
QP

Jodå, du kan lära dej vara med (det finns undantag, jadå) och hinna ligga före. Du läser hästen.
Fö höll jag med den som skrev att man har uppbindning som lossnar lätt, som balsnören mellan snöre/kedja och krok, eller i grimman.
 
Sv: panik vid uppbindning!

min häst slängde sig också i panik tidigare. Förra ägaren berättade stolt att det fungerade bra att lägga kedja över nacken och fästa i golvet för då kom han inte loss. (avskyvärt, enligt mig) När jag fick honom slängde han sig så kraftfullt att han gick omkull (eftersom han kom loss) och hade svårt att komma upp. Numera slänger han sig inte såvida man inte "pillar" i nacken...

Jag löste problemet genom att fästa balsnören mellan grimma och kedjorna och då när han har slängt sig har han ju enkelt kommit loss och jag har utan att göra affär av saken placerat honom på rätt ställe och knäppt fast honom igen.

När vi hade unghästar som skulle lära sig att stå uppbundna brukade vi binda upp så att det fanns vägg bakom och så balsnören så att det kom loss. Och kom de loss så satte vi bara fast dem igen. Hade inte problem med någon att de skaffade sig ovanan att slänga sig bara för att de kom loss. (hade lärt sig att de bara ställdes tillbaka) Dessutom genom att se till att de kom loss behövde vi aldrig oroa oss för skadade nackar eller förstörd utrustning...
 
Sv: panik vid uppbindning!

Min häst slängde sej helt okontrollerat när hon var ny hos mej, 3 år och i stort sett ohanterad. Hon drog sönder grimskaft och grimmor och gjorde livsfarliga kullerbyttor baklänges på stallgången, satte balsnöre i grimman så hon skulle komma loss lätt, men hon kastade sej så kraftigt att hon ramlade baklänges på samma livsfarliga sätt iaf. Satte på en stark nylongrimma, men hon drog så hon kom ur den. Kan tillägga att hon inte kastade sej jämt, men rätt så ofta. Men sen en dag när hon stod på gången fast och kastade sej bakåt precis när ja gick snett bakom henne med skottkärra å spade så blev ja så rädd så ja drämde till henne me spaden i rumpan så hon flög fram. Sen dess har hon inte kastat sej och nu är hon 14 :D
Iofs.. så kanske detta inlägg inte hjälpte dej nåt vidare då slag med spade i rumpan kanske inte är å rekkomendera hur som helst :S
 
Sv: panik vid uppbindning!

hade ett sto fullblod då . som kom från danmark och hade inte så bra självförtroende för sig själv och människor hon kom till mig för att jag skulle prova om jag kunnde få henne ridbar . min kompis gick in och klappa henne utan att jag visste det och hon fick sån panik så hon la sig ner ,sen va det bara att ställa henne i ridskolans del så alla kunde klappa henne efter nån dag så kunde alla klappa henne och det älskade hon . vi skulle stå i gången hon slet sig en gång så jag lkärde henne stå lös och det gich super bra jag kunde gå ifrån henne prata med andra hon trodde hon va uppbunden . vi blev väldigt bra vänner . men efter allt slit med detta sto kom den dagen då jag hade ridit in henne själv på nytt hon skulle starta galopp igen men hon kom sist och ägaren sa till mig tack för att du tog hand om ´hästen men nu ska hon hem till avel men det skulle hon inte alls utan slaktades samma dag hon lämnade mig fick jag höra sedan då blie man galen jag hade ju kunnat få henne i sådana fall jag älskade ju henne . så dom kan lära sig stå lösa ha tåla mod och låssa att hon är bunden lycka till .
 
Sv: panik vid uppbindning!

man akn ju även tänka sig att tryckträning kan hjälpa. allså lära hästen att inte gå emot tryck. (NH) min erfarenhet är att när hästar är tränade att följa tryck så är de inte benägna att vilja slita sig o så vidare. kan va en ide?
 
Sv: panik vid uppbindning!

Jag köpte henne på en auktion som polisen höll i, kvinnan som ägde ehnne och 40 andra hästar hade fått djurförbud tack och lov! Jag har inte hittat nått om henne på hennes "nummer" eller namn så hon verkar inet var startad, hon sliter sig ju inet jämt heller utan baar när man minst anar det, jag stälel rehnne alltid i mittgång med grimskaft på två sidor, där hon står nu har vi elaskiska grimskaft, som ska vara bra för att de inet sitet rfast på samma sätt som med kätting eller vanliga grimskaft men rätt som det är så slår det slint och hon kastar sig.
Det jag menar med den hårda vägen är att jag inte har någon informarmation om henne från någon, ingen kan säga att dettta har hänt och det här behöver hon träna på eller nått sånt...
Jag tycker bara syn om henne att hon ska få sån panik, sen är det ju lite skönt att kunna binda upp en häst när hovslagren kommer och liknande.
 
Sv: panik vid uppbindning!

så typiskt fullblod, som man inte vet nåt om:( jag undrar vad som händer vi löpträningarna egentilgen. Mitt gjorde precis likadant. Han var helt ohanterad efter att han kasserats från banan (slutade löpa vid 3 och jag fick honnom som 8). Jag gjorde som någon annan sa och tränade bara på att han skulle kunna stå still och det gick bra efter en tid. men han gick dock aldrig att transportera för där kastade han sig också. gick in snällt men fick panik efter ett tag.Troligen hänt nått i en startbox eller nåt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp