Panik om andrahandsuthyrning. Kan hon verkligen göra så?

Sv: Panik om andrahandsuthyrning. Kan hon verkligen göra så?

Så detta avtal som denna hyresvärd begär att man ska skriva under som upphäver besittningsrätten kan vara godkänt av hyresnämnden menar du?

förstod det som att en hyresgäst och hyresvärden skall komma överens, skriva kontrakt och sen skall hyresnämnden godkänna det.. Kan se om jag hittar vart jag läste det :)

Tack! Jag ringde också hyresnämnden och frågade, och tydligen är det ett förtryckt avtal som hyresnämnden själva tillhandahåller.

KL

Jag kanske är supertrög men jag förstår verkligen inte vad som gäller för bostadsrätt och besittningsrätt. Kan nån förklara på lätt svenska?

Så som jag har tolkat allt jag läst så har hyresvärdens första hyresgäst ingen besittningsrätt, men hyr hyresvärden ut mer än ett objekt (eller exv rum till olika hyresgäster) har den andra hyresgästen besittningsrätt...

Det finns ingen besittningsrätt vad det gäller bostadsrätter. Bostadsrätter som hyrs ut går under lagen privatuthyrningslagen.

+ Ceta;

Stort tack för hjälpen! :) Känns ju logiskt men jag har ändå varit osäker. Stort tack!

Jobbar du på hyresnämnden?

Jag antar att det var hyresnämndens text och att användaren gjorde så istället för att citera?

Jag jobbar på myndighet, men när jag svarar på buke (exempelvis) så gör jag det som privatperson. Tror inte att min arbetsgivare skulle bli särskilt glad om jag använde myndighetensnamn när jag svarar på frågor på ett forum utanför kontorstid.

Så som jag har tolkat allt jag läst så har hyresvärdens första hyresgäst ingen besittningsrätt, men hyr hyresvärden ut mer än ett objekt (eller exv rum till olika hyresgäster) har den andra hyresgästen besittningsrätt...
Man har väl ändå inte besittningsrätt som inneboende. Tänk dig att vara tvungen att låta en inneboende bo kvar hur länge som helst i ditt hem. :crazy:

Är detta okej, näe va?

Ja det är okej.
Det är vad som förr i världen kallades för "Rivningskontrakt".
Bostadsbolagen har då tillstånd från Hyresnämnden att hyra ut bostäder i väntan på rivning eller renovering.
Ofta så är detta framförhandlat i samband med att en stor renovering är beslutad.

Man har väl ändå inte besittningsrätt som inneboende. Tänk dig att vara tvungen att låta en inneboende bo kvar hur länge som helst i ditt hem. :crazy:

Nej det har man inte.
Inte om rummet som man hyr är en del av hyresvärdens bostad.
Men om hyresvärden hyr ut flera rum i sin lägenhet utan att bo i den själv så får hyresgäster besittningsrätt.

Tror inte att min arbetsgivare skulle bli särskilt glad om jag använde myndighetensnamn när jag svarar på frågor på ett forum utanför kontorstid.

Nej precis.
Så jag tyckte att det var konstigt.
Det är vad jag vet noga med sådant där.

Ja det är okej.
Det är vad som förr i världen kallades för "Rivningskontrakt".
Bostadsbolagen har då tillstånd från Hyresnämnden att hyra ut bostäder i väntan på rivning eller renovering.
Ofta så är detta framförhandlat i samband med att en stor renovering är beslutad.

Här handlar det varken om förestående renovering eller om rivning. Men skälen som fastighetsägaren har är godkända av hyresnämnden.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Relationer Behöver lite synpunkter från några kloka bukare. Det är som några av er vet så att jag flyttade till Estland för 2½ år sedan för att...
Svar
15
· Visningar
2 983
Senast: ch791022
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: fiao
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 967
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar