Panik om andrahandsuthyrning. Kan hon verkligen göra så?

Sv: Panik om andrahandsuthyrning. Kan hon verkligen göra så?

De kan ge dig exakt samma svar som jag gav dig.
De läser i samma lag.

Frågan är om de kan göra mig så mycket klokare eftersom vi fortfarande inte vet hur det avtal som vi skickade in till bolaget faktiskt ser ut. :(

Hyreslagen gäller alltid.
Och går inte ens att förhandla bort.

Jag menar om du inte känner dig lugnad av svar på ett forum du får på internet, så ger samma svar du fått här, men av hyresnämnden kanske lite mer lugn.

Jag har fått jättemånga bra svar av hyresnämnden. Det har aldrig varit några problem. Jag pratade med hyresnämnden senast idag, ang min hyresvärd, och fick goda råd och svar på hur lagen säger ang viss fråga jag hade.
Hyresnämnden har även lovat att ha med en representant närvarande vid besiktning av min lägenhet vid avflyttning. Så, jag tror du har lite otur med din nämnd då om du har den erfarenheten att de inte svarar på frågor annat än i rätten.

Så, jag tror du har lite otur med din nämnd då om du har den erfarenheten att de inte svarar på frågor annat än i rätten.

Inte jag.
Jag har alltid fått bra svar.
Men mina hyresgäster hade blivit nekade svar.
De hänvisade dem till medling.

Det beror nog på hur och vad man frågar.

Men det är faktiskt olika Hyresnämnder också.

Senast ändrad:

Nu sitter jag med magont kan jag lova! Jag har en hyresrätt som jag hyr ut i andrahand sedan juli 2013 (samma person hela perioden). Vi har tillåtelse från hyresvärden som är ett kommunalt bolag. Man får hyra ut i andrahand sex månader i taget, i max ett år, och endast till den som står på andrahandskontraktet.

Nu påstår jäntan som jag hyr ut till att hon är fri att flytta ifrån lägenheten närhelst hon önskar då bostadsbolagets sexmånaderskontrakt tydligen inte nämner något om uppsägningstid från hennes sida. Que?! :crazy: Jag har inte kontraktet hos mig, det är sänt in till bolaget och så får man en bekräftelse tillbaka så jag kan inte se vad som står exakt. Hon däremot har en kopia.

Om det är som hon påstår riskerar jag nu att bli sittandes med en tom lägenhet som jag inte kan betala (arbetslös) om hon väljer att dra innan vårt sexmånaderskontrakt löper ut. Min tanke var att lägenheten skulle sägas upp i samband med detta så att det inte blir något glapp. Hennes nuvarande andrahandskontrakt går ut i juli och eftersom jag har tre månaders uppsägningstid hade jag ju planerat att säga upp den i april.

Jag har ringt bolaget men de kunde inte svara på frågan (??!) och skulle återkomma idag eller nästa vecka, så nu sitter jag och biter på naglarna här hemma. :nailbiting:

Jag blir så himla trött på folk. Hon har inte varit annat än problem från dag ett, gissar att det är första gången hon bor hemifrån. Jag hade egentligen tänkt att skriva över lägenheten på henne efter första sexmånaders-perioden men det fick man inte, så för att hon inte skulle stå utan bostad var jag schysst och gick med på en period till. Annars hade jag sagt upp den för flera månader harsedan. Hon fick dessutom bo gratis första månaden och nu inför andra perioden frågade jag om hon var stensäker på att hon ville ha lägenheten sex månader till, "ja absolut" var svaret. Nu är hon istället stöddig i attityden och säger att hon måste tänka på sig själv om hon får tag i en annan lägenhet tidigare och att hon minsann har all rätt att dra när hon själv vill eftersom kontraktet inte säger något annat. :meh:

Help please? Inte fan kan det vara så? :arghh:

Du och hyresgästen har ett avtal, om det inte strider mot det avtal du har gentemot din hyresvärd, gäller ert avtal.

Har ni inte avtalat annat gäller hyreslagen.

Har du rätt, eller tycker du har rätt går du till kronofogden, anger lagrum och vad du vill ha verkställt (som hyresbetalningar)

Fast den lagen innefattar väl inte hyresrätter ?

Det är sant... Fick för mig att det handlade om en bostadsrätt, ber så hemskt mycket om ursäkt:o

kl

Kapar tråden då det finns massa kunniga människor här :D Skall strax teckna avtal för att hyra ut min bostadsrätt i andra hand. Hittar väldigt emotsägande uppgifter gällande hyresgästens uppsägningstid :confused: ... Vet inte om jag skall gå efter Inte_ung's länk från jordbalken, hyresgästföreningens hemsida, eller det Texazs skrev om... Förstår klart och tydligt att om jag skall säga upp hyresgästen så gäller tre månders uppsägningstid, men om de säger upp avtalet vad gäller då???

+Inte_ung:

Tack! Blev förvirrad i skillanderna mellan olika sorters bostäder :p Men då är jag tillbaka på det jag trodde från början då. Toppen :)

Passar även på att fråga då vad "Besittningsskydd" innebär, och om det är applicerbart på en uthyrning av bostadsrätt :bow:

Upplåtelse av bostadsrätt enligt lagen om uthyrning av egen bostad ("privatuthyrningslagen")

Lagen började gälla den 1 februari 2013. Hyresgäster som har träffat avtal om att hyra en bostadsrättslägenhet i andra hand efter det att lagen har börjat gälla saknar helt besittningsskydd.

Om en bostadsrättshavare upplåter två lägenheter, till exempel var sitt rum till två inneboende, saknar hyresgästen i den första upplåtelsen helt besittningsskydd medan hyresgästen i den andra upplåtelen får besittningsskydd enligt hyreslagens regler när hyresförhållandet har varat längre än två år i följd.

Upplåter bostadsrättshavaren tre eller fler lägenheter handlar det normalt om uthyrning i näringsverksamhet och då gäller hyreslagens regler för samtliga upplåtelser.

/Hyresnämnden

KL:ar mig själv.

Kan uppdatera med att det var hyreslagen som gällde och därför alltså 3 månaders uppsägningstid. Min hyresgäst lät lagom road så att säga. Tji fick hon (och Gammeln). :D

kl och trådlån typ

Om jag förstår den här tråden rätt (och med viss tankeverksamhet på egen hand), så kan vi sluta oss till att man aldrig kan avtala bort besittningsskydd? Eller?

Jag tittar efter lägenhet åt en dotter och hittade detta på en hyresvärds hemsida:
OBS!
Korttidskontrakt: OBS! Rummet hyrs ut tillfälligt och du som hyresgäst har möjlighet att bo kvar tills dess att [hyresvärden] har behov av bostaden. Avtalet löper en månad i taget med en kalendermånads uppsägningstid och ett avtal gällande avstående från besittningsskydd ska undertecknas vid avtalsskrivande. Lägenheten hyrs ut i befintligt skick och enbart nödvändiga reparationer utförs och du har inte heller möjlighet att göra tillval. Ingen visning kommer att erbjudas.

Är detta okej, näe va?

det jag hittat (fast det gäller ju bostadsrätt, inte hyres) är att man kan skriva avtal om det mellan hyresvärd och -gäst, men att detta skall godkännas av hyresnämnden innan det gäller...

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Relationer Behöver lite synpunkter från några kloka bukare. Det är som några av er vet så att jag flyttade till Estland för 2½ år sedan för att...
Svar
15
· Visningar
2 983
Senast: ch791022
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: fiao
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 967
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar