Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var ju det jag saNyss ringde de från bolaget (inte juristen eller den som har hand om just mitt avtal) och sa att det tyvärr kan vara så att hon kan flytta när hon vill.
Frågan är om de kan göra mig så mycket klokare eftersom vi fortfarande inte vet hur det avtal som vi skickade in till bolaget faktiskt ser ut.
Hyreslagen gäller alltid.
Och går inte ens att förhandla bort.
Så, jag tror du har lite otur med din nämnd då om du har den erfarenheten att de inte svarar på frågor annat än i rätten.
Nu sitter jag med magont kan jag lova! Jag har en hyresrätt som jag hyr ut i andrahand sedan juli 2013 (samma person hela perioden). Vi har tillåtelse från hyresvärden som är ett kommunalt bolag. Man får hyra ut i andrahand sex månader i taget, i max ett år, och endast till den som står på andrahandskontraktet.
Nu påstår jäntan som jag hyr ut till att hon är fri att flytta ifrån lägenheten närhelst hon önskar då bostadsbolagets sexmånaderskontrakt tydligen inte nämner något om uppsägningstid från hennes sida. Que?! Jag har inte kontraktet hos mig, det är sänt in till bolaget och så får man en bekräftelse tillbaka så jag kan inte se vad som står exakt. Hon däremot har en kopia.
Om det är som hon påstår riskerar jag nu att bli sittandes med en tom lägenhet som jag inte kan betala (arbetslös) om hon väljer att dra innan vårt sexmånaderskontrakt löper ut. Min tanke var att lägenheten skulle sägas upp i samband med detta så att det inte blir något glapp. Hennes nuvarande andrahandskontrakt går ut i juli och eftersom jag har tre månaders uppsägningstid hade jag ju planerat att säga upp den i april.
Jag har ringt bolaget men de kunde inte svara på frågan (??!) och skulle återkomma idag eller nästa vecka, så nu sitter jag och biter på naglarna här hemma.
Jag blir så himla trött på folk. Hon har inte varit annat än problem från dag ett, gissar att det är första gången hon bor hemifrån. Jag hade egentligen tänkt att skriva över lägenheten på henne efter första sexmånaders-perioden men det fick man inte, så för att hon inte skulle stå utan bostad var jag schysst och gick med på en period till. Annars hade jag sagt upp den för flera månader harsedan. Hon fick dessutom bo gratis första månaden och nu inför andra perioden frågade jag om hon var stensäker på att hon ville ha lägenheten sex månader till, "ja absolut" var svaret. Nu är hon istället stöddig i attityden och säger att hon måste tänka på sig själv om hon får tag i en annan lägenhet tidigare och att hon minsann har all rätt att dra när hon själv vill eftersom kontraktet inte säger något annat.
Help please? Inte fan kan det vara så?