Panik om andrahandsuthyrning. Kan hon verkligen göra så?

Batwoman

Trådstartare
Nu sitter jag med magont kan jag lova! Jag har en hyresrätt som jag hyr ut i andrahand sedan juli 2013 (samma person hela perioden). Vi har tillåtelse från hyresvärden som är ett kommunalt bolag. Man får hyra ut i andrahand sex månader i taget, i max ett år, och endast till den som står på andrahandskontraktet.

Nu påstår jäntan som jag hyr ut till att hon är fri att flytta ifrån lägenheten närhelst hon önskar då bostadsbolagets sexmånaderskontrakt tydligen inte nämner något om uppsägningstid från hennes sida. Que?! :crazy: Jag har inte kontraktet hos mig, det är sänt in till bolaget och så får man en bekräftelse tillbaka så jag kan inte se vad som står exakt. Hon däremot har en kopia.

Om det är som hon påstår riskerar jag nu att bli sittandes med en tom lägenhet som jag inte kan betala (arbetslös) om hon väljer att dra innan vårt sexmånaderskontrakt löper ut. Min tanke var att lägenheten skulle sägas upp i samband med detta så att det inte blir något glapp. Hennes nuvarande andrahandskontrakt går ut i juli och eftersom jag har tre månaders uppsägningstid hade jag ju planerat att säga upp den i april.

Jag har ringt bolaget men de kunde inte svara på frågan (??!) och skulle återkomma idag eller nästa vecka, så nu sitter jag och biter på naglarna här hemma. :nailbiting:

Jag blir så himla trött på folk. Hon har inte varit annat än problem från dag ett, gissar att det är första gången hon bor hemifrån. Jag hade egentligen tänkt att skriva över lägenheten på henne efter första sexmånaders-perioden men det fick man inte, så för att hon inte skulle stå utan bostad var jag schysst och gick med på en period till. Annars hade jag sagt upp den för flera månader sedan. Hon fick dessutom bo gratis första månaden och nu inför andra perioden frågade jag om hon var stensäker på att hon ville ha lägenheten sex månader till, "ja absolut" var svaret. Nu är hon istället stöddig i attityden och säger att hon måste tänka på sig själv om hon får tag i en annan lägenhet tidigare och att hon minsann har all rätt att dra när hon själv vill eftersom kontraktet inte säger något annat. :meh:

Help please? Inte fan kan det vara så? :arghh:

Sv: Panik om andrahandsuthyrning. Kan hon verkligen göra så?

Jag är inte helt säker, men har för mig att ett bostadskontrakt på bestämd tid automstiskt har tre månaders uppsägningstid från hyresgästens sida.

Nu sitter jag med magont kan jag lova! Jag har en hyresrätt som jag hyr ut i andrahand sedan juli 2013 (samma person hela perioden). Vi har tillåtelse från hyresvärden som är ett kommunalt bolag. Man får hyra ut i andrahand sex månader i taget, i max ett år, och endast till den som står på andrahandskontraktet.

Nu påstår jäntan som jag hyr ut till att hon är fri att flytta ifrån lägenheten närhelst hon önskar då bostadsbolagets sexmånaderskontrakt tydligen inte nämner något om uppsägningstid från hennes sida. Que?! :crazy: Jag har inte kontraktet hos mig, det är sänt in till bolaget och så får man en bekräftelse tillbaka så jag kan inte se vad som står exakt. Hon däremot har en kopia.

Om det är som hon påstår riskerar jag nu att bli sittandes med en tom lägenhet som jag inte kan betala (arbetslös) om hon väljer att dra innan vårt sexmånaderskontrakt löper ut. Min tanke var att lägenheten skulle sägas upp i samband med detta så att det inte blir något glapp. Hennes nuvarande andrahandskontrakt går ut i juli och eftersom jag har tre månaders uppsägningstid hade jag ju planerat att säga upp den i april.

Jag har ringt bolaget men de kunde inte svara på frågan (??!) och skulle återkomma idag eller nästa vecka, så nu sitter jag och biter på naglarna här hemma. :nailbiting:

Jag blir så himla trött på folk. Hon har inte varit annat än problem från dag ett, gissar att det är första gången hon bor hemifrån. Jag hade egentligen tänkt att skriva över lägenheten på henne efter första sexmånaders-perioden men det fick man inte, så för att hon inte skulle stå utan bostad var jag schysst och gick med på en period till. Annars hade jag sagt upp den för flera månader sedan. Hon fick dessutom bo gratis första månaden och nu inför andra perioden frågade jag om hon var stensäker på att hon ville ha lägenheten sex månader till, "ja absolut" var svaret. Nu är hon istället stöddig i attityden och säger att hon måste tänka på sig själv om hon får tag i en annan lägenhet tidigare och att hon minsann har all rätt att dra när hon själv vill eftersom kontraktet inte säger något annat. :meh:

Nej, hon kan inte bara säga upp den hur som helst.... Som du kan läsa nedan så har hon (om ni inte skrivit annat i kontraktet, för NI har väl skrivit kontrakt) 3 kalendermånaders uppsägningstid....

På hyresnämndens hemsida kan man läsa följande:

Mitt hyresavtal löper på ett år med en månads ömsesidig uppsägningstid. Innebär det att jag när som helst kan säga upp mig med en månads uppsägningstid?
----------
I grund och botten är både du och din hyresvärd bundna av den bestämda hyrestiden. Men enligt en undantagsregel (12 kap. 5 § första stycket jordabalken) kan en bostadshyresgäst alltid säga upp sig till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Uppsägningstiden för ett ettårigt avtal är minst tre månader, men en hyresgäst kan alltid följa hyresavtalets regler om dessa är fördelaktigare. Du kan alltså säga upp dig senast en månad före hyrestidens utgång. Hyresvärden däremot måste säga upp senast tre månader före hyrestidens utgång för att hans uppsägning skall gälla.

Du har alltså inte rätt att när som helst under hyrestiden säga upp dig med en månads uppsägningstid, om det inte i ditt hyresavtal finns en uttrycklig bestämmelse som klart anger detta.

Du hittar lagreglerna i 12 kap. 1 § femte stycket, 4 § andra stycket och 5 § första stycket jordabalken.

och att hon minsann har all rätt att dra när hon själv vill eftersom kontraktet inte säger något annat. :meh:

Jo så är det. Om kontraktet inte säger nåt får man skylla sig själv

+ Lillkumpula, tack för era svar!

Kontraktet vi har använt är bolagets egna kontrakt om andrahandsuthyrning, som man måste använda sig av. Vi har alltså inget "eget" kontrakt sinsemellan, annat än ett som handlar om nycklar om dessa skulle tappas bort eller försvinna. Jag kontaktade kvinnan som har hand om just vårt kontrakt och hon sa att det stämde att det inte står något om uppsägningstid i kontraktet och att det då är Hyreslagen som appliceras (alltså tre månaders uppsägningstid). Deras jurist kommer att kontakta både mig och min hyresgäst så att vi får raka besked. Håll tummarna...

+ Lillkumpula, tack för era svar!

Kontraktet vi har använt är bolagets egna kontrakt om andrahandsuthyrning, som man måste använda sig av. Vi har alltså inget "eget" kontrakt sinsemellan, annat än ett som handlar om nycklar om dessa skulle tappas bort eller försvinna. Jag kontaktade kvinnan som har hand om just vårt kontrakt och hon sa att det stämde att det inte står något om uppsägningstid i kontraktet och att det då är Hyreslagen som appliceras (alltså tre månaders uppsägningstid). Deras jurist kommer att kontakta både mig och min hyresgäst så att vi får raka besked. Håll tummarna...

Och om nu hon motförmodan skulle flytta och inte erlägga sin hyra så skickar du en räkning på innestående hyra till henne, betalar hon inte den så går du vidare via kronofogden....

Har för mig att det enligt deras kontrakt automatisk är 3 månader om man inte skriver till/ändrar i det själv.

Jag lade inte till något utan gick efter deras papper och hade 3 månader när hon sa upp tiden. Tog lite längre tid att sälja än vad jag hade räknat med så blev ståendes med en extra hyra.

Hoppas det löser sig och att du får svar snart

Det funderade jag också på, hur går man tillväga om hon flyttar och skiter i att betala? Det är ju jag som hamnar i skiten då. :( Gosh, där får man för att man är schysst. Aldrig mer.

Nyss ringde de från bolaget (inte juristen eller den som har hand om just mitt avtal) och sa att det tyvärr kan vara så att hon kan flytta när hon vill. Då påpekade jag att jag fått annat svar och nämnde hyreslagen, då blev de osäkra. Alltså, jag kan väl inte vara den första som detta händer för? De måste väl ha nån koll själva på vad deras egna kontrakt innebär och vad som händer om andrahandshyresgästen skiter i bindningstiden? O_o Det står ju dessutom uttryckligen att jag absolut inte får ta in någon annan under avtalsperioden än den som står på andrahandskontraktet. Då kan jag ju inte bara byta heller om hon väljer att dra om en vecka.

Jeez.

Får bara hoppas att juristen vet vad denne pratar om.

Har för mig att det enligt deras kontrakt automatisk är 3 månader om man inte skriver till/ändrar i det själv.

Jag lade inte till något utan gick efter deras papper och hade 3 månader när hon sa upp tiden. Tog lite längre tid att sälja än vad jag hade räknat med så blev ståendes med en extra hyra.

Hoppas det löser sig och att du får svar snart

Du hade en bostadsrätt alltså? Det jag googlat mig till hittills (och som även swemale skrev) är att även med hyresrätter så gäller tre månaders uppsägningstid automatiskt om inget annat anges, om personen har haft lägenheten längre än tre månader (vilket hon ju har).

Gosh, där får man för att man är schysst. Aldrig mer.

Bra!
Otack är världens lön. Tyvärr. Ju fortare man lär sig den läxan desto bättre.

Annars kan jag inte hjälpa dig med nåt råd, bara önska dig lycka till att allt löser sig smidigt.

Nyss ringde de från bolaget (inte juristen eller den som har hand om just mitt avtal) och sa att det tyvärr kan vara så att hon kan flytta när hon vill. Då påpekade jag att jag fått annat svar och nämnde hyreslagen, då blev de osäkra. Alltså, jag kan väl inte vara den första som detta händer för? De måste väl ha nån koll själva på vad deras egna kontrakt innebär och vad som händer om andrahandshyresgästen skiter i bindningstiden? O_o Det står ju dessutom uttryckligen att jag absolut inte får ta in någon annan under avtalsperioden än den som står på andrahandskontraktet. Då kan jag ju inte bara byta heller om hon väljer att dra om en vecka.

Jeez.

Får bara hoppas att juristen vet vad denne pratar om.

Är du säker på att det är ett avtal som din hyresvärd tillhandahållit, och inte bara ett godkännande för dig att hyra ut din lägenhet i andra hand?

Många hyresvärdar tillhandahåller inget avtal, utan förutsätter att parterna löser detta själv. Detta eftersom de ju bara har en affärsuppgörelse med förstahands-hyresgästen.

Är du säker på att det är ett avtal som din hyresvärd tillhandahållit, och inte bara ett godkännande för dig att hyra ut din lägenhet i andra hand?

Många hyresvärdar tillhandahåller inget avtal, utan förutsätter att parterna löser detta själv. Detta eftersom de ju bara har en affärsuppgörelse med förstahands-hyresgästen.

Good point, nu blev jag osäker. Hur vet man skillnaden? Avtalet som vi båda skrivit under är ganska utfyllande, nu har jag den som sagt inte framför mig men vad jag minns innehöll den regler för både mig och henne. När jag skrev till hon som har hand om vårt avtal så påpekade jag att min hyresgäst och jag inte har något kontrakt sinsemellan eftersom jag trodde att det räckte med det avtal som bolaget tillhandahåller, och det höll hon med om.

Men även om det nu bara är ett avtal som handlar om godkännande, borde väl hyreslagen kicka in så som beskrivits ovan?

Om avtalet nu enbart handlar om godkännande, varför tar de andrahandshyresgästens alla uppgifter inkl referenser om tidigare boende? :cautious: Och varför är jag i så fall förbjuden att ändra andrahandshyresgäst under sexmånaders-perioden? Frågorna hopar sig...

Och om hyreslagen inte gäller eftersom hon och jag inte har något kontrakt sinsemellan borde ju i så fall JAG ha möjlighet att slänga ut henne när helst jag önskar och passa på att byta hyresgäst under uppsägningstiden. Men samtidigt står det tydligt att man riskerar sitt kontrakt om man hyr ut till random person som inte står på det ursprungliga avtalet. Hur går det ihop? :confused:

Magont x1000

Ring till hyresnämnden och fråga. det besparar dig ovisshet och magont.

Jag skall försöka.
även om jag inte kan begripa varför du inte har en egen kopia av det kontrakt som ni skickat in till hyresvärden.

Kan du inte be hyresvärden om att ordna en sådan kopia till dig?

Om inget annat är överenskommet

Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast

3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,

Jordabalken 12 kap 4§
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM#K12P39

Inte_Ung, Hyresvärd

Jag skall försöka.
även om jag inte kan begripa varför du inte har en egen kopia av det kontrakt som ni skickat in till hyresvärden.

Kan du inte be hyresvärden om att ordna en sådan kopia till dig?

Inte_Ung, Hyresvärd

Tro mig, det begriper inte jag heller just nu... :meh: :(
Jag ska kolla med den som har hand om avtalet.

Därför att hyreslagen, d.v.s. Jordabalkens 12 kap, säger så.
Som svar på alla dina frågor.

Och nej man kan inte kasta ut någon hur som helst bara för att det inte finns något avtal.
Om man har riktigt otur så kan man bli av med sitt förstahandskontrakt och ändå stå med en andrahands-hyresgäst som man måste hålla med bostad.

Ring till hyresnämnden och fråga. det besparar dig ovisshet och magont.

Frågan är om de kan göra mig så mycket klokare eftersom vi fortfarande inte vet hur det avtal som vi skickade in till bolaget faktiskt ser ut. :(

Hyreslagen gäller alltid.
Och går inte ens att förhandla bort.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 902
Relationer Behöver lite synpunkter från några kloka bukare. Det är som några av er vet så att jag flyttade till Estland för 2½ år sedan för att...
Svar
15
· Visningar
2 983
Senast: ch791022
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 425
Senast: fiao
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 967
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar