panik och frispel i stilla stående transport

B

bombi

Hej
Vi har ett jätte problem med vår nya ponny.
Så fort vi stannar transporten med honom i och skall tex gå och startanmäla vid en tävling, så blir han helt TOKIG krafsar med frambenen, trycker sig mor lämmen försöker att snurra runt eller hoppa över vid ett tillfälle högg han i bommen har inte gjort det igen.
Han blir helt genimsvett.
Precis som cellskräck..:cry:
Har försökt att vara med honom där inne, ge honom hö men inget hjälper.
Vad skall vi göra??? är livrädd för att han ska göra sig illa.
snälla hjälp oss...:confused:

Sv: panik och frispel i stilla stående transport

Har precis samma problem :crazy: Har ingen aning hur jag ska kunna tränsa i transporten på nästa tävling :crazy:

Ta ut honom ur transporten....
Träna på det hemma. Låt han stå i transporten utan att fällä upp bak. Så han känner att han kan ta sig ut. Har ni provat med att ha baklemmen nerfälld och bara bommen?

Framför allt håll på med detta hemma. Ta ur honom ur transporten på tävlingar. Det är ofta så att dom redan är stressade där.
Våran stora häst va precis som eran. Helt vild i transporten om man stod still. Men nu är hen helt lugn.
Vårat gotlandsruss gick det aldrig att ha stående i transporten...

Lycka till

MVh Russin8 som vet hur jobbigt det är att behöva stå med häst på tävlingar, timme efter timme....

Min häst VAR precis lika dan.

På tävingar så lastade jag ut direkt för att hon inte skulle göra sej illa. jag övade på det när jag åkte tex till träningar. Väntade lite längre för varje gång med att lasta ut. Till slut så löste sej problemet av sej själv! Jätteskönt! Hjälper med lite tålamod.

Märkte även att min häst är lugnast med övre luckan öppen bak och framdörren stängd. Hon blir även mer hispig om hon vet att någon (typ jag) står utanför. När jag går därifrån så står hon blixtstill.

testa dej fram, så löser det sej med lite rutin och så där!:)

Tusen tack för alla förslag.

Ja detta är ett riktigt "ta i tu med " problem....:(
Var så bortskämd med vår förra ponny.

Min är precis likadan. Jag antar att de tycker att tävlingar är spännande och vill ut och kolla läget så fort som möjligt. Någon gång när jag varit på tränings tväling på kvällen så har hon kunnat stå hur lugnt och fint som helst när jag gått banan. Så har min bara fått röra på sig innan man lastar så är hon lugnare för det är definitivt värst när man lastar tidigt och åker på tävling utan att hon har varit ute innan.

Våran ponny är tolig där inne även om vi varit och tränat, lastar honom och ska gå och betala tex. eller plåcka undan hindrena efter träning..

Min häst fick för sig på näst senaste tävlingen att han skulle välta transporten, vilket ledde till att jag inte vågar lämna honom ensam i den längre. Han har aldrig gjort på detta sett förr, och min kusin, som har kännt honom i närmare 10 år nu, blev mycket förvånad över beteendet. Han är bra att lasta och köra och så, och bara någon står och TITTAR på honom lugnar honom.... det är rätt jobbigt, speciellt senare när man skalll rida två klasser.. menmen, vi får träna.

har ni provat ngt annat släp? jag märker stor skillnad över vilket släp min står i. han vill ha ett STORT, ljust, luftigt med mkt fönster- då trivs han! Annars lever han rövare, även under färd. Det finns även två hästar till i mitt stall som är oroliga i transporten, men inte när de åker och står i min...

Ja vi har provat i ett nytt BOJ släp (mitt Värmlands vagnen ljust inne med ett fönster) men det var likadant i det fick knappt in honom i det.
Det kvittar om vi står hos honom samma sak.

Ska träna med att ha över luckan nere. får se vad som händer..

TACK alla ni som hjälper oss med svar...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 460
Senast: Woffe
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 342
Senast: Korven
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 735
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka