PANIK! Kolik?

Agent Orange

Trådstartare
Fick just ett samtal från en av mina stallkompisar.. Min häst har tydligen varit lös i stallet i natt och ätit kilovis med både havre och hö... Och den j-a idioten som hittade honom i morse har inte ens ringt och talat om detta för mig!!!!

Min häst har varit halt i tre månader och har därför inte ätit havre under hela konvalescensen.. Han blev friskförklarad så sent som igår...Det måste ha varit VÄRSTA chocken för hela hans magsystem!!!

Han fick vila idag (av en slump bara....) och när jag var i stallet verkade han helt okej...

Hon som hade morgonutsläppet berättade för min kompis att hon hade stannat fram t kl 12 för att kolla honm och han hade varit som vanligt.....

Hela jag är i uppror... Kan de få kolik så här långt efter? Nån som vet ????? Funderar på att ta sovsäcken och köra upp till stallet... Korsförlamning? Snälla nån som kan lugna mig? Vad hade ni gjort?
 
Sv: PANIK! Kolik?

Våran shetlandsponny klämde i sig 5 liter soja en natt för några år sen.
vi hade honom under övervakning nåt dygn, men inte blev det nåt problem för honom i alla fall.
 
Sv: PANIK! Kolik?

Min häst kom ut en kväll och käkade upp allas matburkar, jag lkongerade honom en bra stund inpå natten, men allt gick bra. Han fick bara betfor dagen efter för att hålla magen igång och vad den var i gång, inte lite att mocka i hans boxen kan jag säga.:(
Att hålla magen igång är ju visktigt. Vet faktiskt inte om de kan komma så här i efter hand men en hästa kan ju få kolik utan att den har ätit en massa kraftfoder så man kanske skall vara lite vaksam, me de verkar ju som han har klarat sig!
 
Sv: PANIK! Kolik?

Jag tycker att du ska hålla noga uppsikt över hästen i några dagar framöver. Kolik och andra åkommor dom kan bero på kraftigt och plötsligt matintag utan att magen är vad vi det behöver inte komma inom de närmaste timmarna efter, det kan gott och väl dröja ett par dagar. Men se till att han inte bara står, gå gärna runt med honom, du kan hälla nån dl rapsolja i fodret morgon och kväll, brukar ge rapsolja till mina två hästar som båda haft kolik, den ena har dock bara haft känningar. Dom får betfor och rapsolja + mineraler morgon och kväll. Men jag tycker som sagt att du ska ha extra koll på honom.
 
Sv: PANIK! Kolik?

Paraffinolja är den mest effektivaste oljan mot kolik, finns på apoteket, bra att ha hemma.....har man även en sjuk häst som har boxvila...så är det bra med 1/2 dl bla i tex lite betfor..håller tarmarna igång...

Lycka till!
 
Åkte upp igår ändå... Allt verkar lugnt.. Ringde dock veterinär och han sa att det kan vara risk för både korsförlamning o akut fång... Så nu ska jag upp igen och ut och leda honom...

Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 091
Senast: Siggan
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: cactuspower
·
M
Hästmänniskan Ja precis som det låter så har jag en väldigt jobbig stallägare på halsen. Hade en av hästarna uppstallad i stallet hos denne person...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 709
Senast: Lazy Lady
·
Hästvård Fick åka ut till hästen akut i går kväll, han ville inte äta. Det har aldrig hänt förut så oroliga blev vi ju och åkte ut till stallet...
Svar
12
· Visningar
2 398
Senast: Apollo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp