PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Hjälp mig, snälla!!! Orkar inte en natt till som den igår.

Sonen är nu 3 veckor gammal och hittills har det mesta gått rätt bra. Men nu börjar han gå mig på nerverna med sitt ätande :cry: ...
Han är bara SÅ glupsk! Fattar inte vad som är fel!
Han får alltid äta tills han självmant släpper tutten, ofta suger han ganska länge och somnar, eller verkar i alla fall helt nöjd och belåten.
Men så fort jag lägger ner honom brevid mig blir han jättegrinig och bara gråter och vägrar sova. Nappen duger inte, den spottas ut med arga miner och ännu mer gråt. Låter honom tutta en gång till, men märker direkt att han inte är hungrig, han blir nöjd bara han får bröstet i munnen. Att bara hålla honom räcker inte. Har försökt massera, byta ställning, inget duger utom mitt bröst. Så smututtas det en bra stund till, jag försöker kanske ta ut bröstet efter 20 min, men då blir han genast jättehungrig :angel: och tuttar intensivt tills jag låter honom vara. Ger honom en stund till, försöker sen åter lägga ifrån honom när han släpper självmant och somnar, men med samma resultat, dvs han vaknar till och skriker tills han får bröstet igen.

Inatt höll vi på så i 5 timmar, fick ingen sömn alls och var på jättebra humör :devil: .
Han FÅR i sig tillräckligt, han hade gått upp 650 gram på mindre än en vecka i förrgår och BM sa att han vuxit massor och att jag kunde försöka hejda honom lite, eller ge nappen när han ätit sig mätt. men det går ju inte!
Allt utöver första amningen, eller när man märker att han först blir mätt, kommer dessutom bara upp igen, det känns rätt meningslöst, blir bara en massa spyor precis överallt :mad: .

Tror inte han har ont i magen, då skulle han väl inte bli tyst så fort han fick suga?

VAD ska jag göra???


/Jossan
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

Vid tre veckor kommer ju den först ökningsperioden, dvs bebisen vill öka produktionen av mjölk och suger intensivare och längre.
Men när du bedömmer att han ätit sig mätt prova med nappen eller din fingerknog och var envisare än bebisen men bered dig på en låååång natt.
Bestäm att det är färdigätet och ta bort bröstet och sen är det viljornas kamp skulle jag vilja säga...
 
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

Bädda ner er, se till att få allt serverat och amma! Det är en ökningsperiod så han behöver få amma för att det ska bli mera mjölk... Men visst får du panik så försök få honom att suga på ett finger eller napp en stund så du får vila. Ut och gå med honom kan oxå få honom att tänka på annat och du får frisk luft! En sjal är suveränt för då är du nära och kan stoppa in fingret om han skulle gnälla ute.

Om ett par dagar är det över igen och ni kan hitta tillbaka eller nya rutiner!
 
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

Min son var likande, inte en enda amningsstund gick under timmen första månaderna. Men nätterna löste jag det så att jag la honom brevid mig så fick han snutta på bäst han ville, så kunde jag somna om, det gick inte annars, han ammade en timma varannan timma :smirk: det var liiiite jobbigt, kunde ju inte amma "ute" eller så, fick se till att vara hemma varannan timma eller på ett ställe där det fanns en säng jag kunde låna :crazy: .
Dock tog han nappen så tiden däremellan gick bra.
Lägga ner gick inte.
Däremot kunde jag vagga honom till söms genom att gå runt med honom och vagga och när han väl somnade kunde jag sätta mig ner i soffan och ha honom brevid mig OM jag klappade på honom...
Vilken jobbig tid, har nästan glömt det ju :smirk:

Tror inte att din son är ute efter enbart mat, utan efter att få snutta.
 
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

Just sånt där jag kan jag längta efter nu när jag har icke-ammande barn, men ändå så kommer jag svagt ihåg hur jobbigt det var :eek:

Utgå från att det inte är mat han vill ha, det är DIG han vill ha. Just nu har han ett behov av att vara nära och snutta mest hela tiden.

Bästa rådet jag kan ge är att lära dig att ligga ner och amma så du kan ligga ner och kanske även lär dig somna ifrån snuttpelle.

Med min första kände jag precis som du, höll på att få panik över nattmaratonpassen, då kunde jag bara sitta upp. Med tvåan så lärde jag mig ligga ner och det var ju en baggis att amma på natten då!

Försök tänka: Allt går över, det är bara en stund, allt går över, det är bara en stund ;)

Annars; ladda med bra filmer (det är bara SKIT på TV på nätterna, särskillt runt 04-05 när man är som tröttast) så du har nåt att göra om du sitter uppe, och passa på att sova på dan när bebisen sover.
 
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

Hej! Min son är snart två men jag kommer precis ihåg hur jobbigt det var, jag hade skitont efter kejsarsnitt och kunde bara inte ha honom snuttandes hela dygnet men som tur är har min son en fantastisk pappa (min sambo:love: ) och när lillen hade ammat "klart" tog sambon hand om honom och när sambon var med sonen gick det minsann bra att snutta napp istället för bröst men när bröstet var i närheten så gick det inte lika bra! Det är rätt som alla säger att små barn behöver mycket närhet men de kan få närhet från pappa också, man måste få sova lite ibland! Lycka till, det blir bättre
 
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

TACK för alla svar, vad ni är snälla och hjälpsamma!

:bow:


Kram/



Jossan
 
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

Det är så kort tid som de vill "sitta fast vid mamma" så det är enklast att bara acceptera bebins behov av mammamolekyler och ha den vid tutten...

Räkna inte med att göra NÅGOT annat på hela dygnet, och skulle en lucka uppstå är det bonus :D

Men du får träna på att ligga ned på sidan och låta honom snutta från understa bröstet så kan du slappa under tiden.

Man kan bli grym på att skriva på datorn med en hand också :angel:
 
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

Mist skrev:
Det är rätt som alla säger att små barn behöver mycket närhet men de kan få närhet från pappa också, man måste få sova lite ibland!

:) Ja det är superviktigt att pappan bär bebin intill sig massor alldeles från början så hans molekyler lukt och hjärtslag blir lika trygga för bebin :idea:

Då kan mamman smita en stund när tuttgreppet lossnat:cool:
 
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

och om man är riktigt lat och inte orkar byta sida så kan man amma det övre bröstet med... fast kanske inte med en 3 veckorsbebis

jag har mestadels legat ner och ammat med båda barnen - helt suveränt men det lustiga är ju att det inte ens nämndes under ammningspropagandan öhh... förlåt... föräldrautbildningen (jag trodde ju i min enfald att den även skulle handla om förlossningen och smärtlindring) att man kunde ligga ner och amma...

med Emma som hade kolik i början så funkade det inte att jag erbjöd napp (hon ville bara snutta och blev jättearg när det dumma bröstet dränkte henne i mjölk) men maken fixade det jättebra... dagtid sov hon i upprätt ställning i bärsjal (vi hade nog inte överlevt utan bärsjalen) som ska funka bra när dom har ont i magen... rekordet var 6 timmar !!!
 
Senast ändrad:
Sv: PANIK (igen) - jag har ett matvrak...

Han har en ökperiod nu. Förhoppningsvis så blir det snart lättare.
När min äldsta var i den åldern så var han likadan. Jag upplevde det som skitjobbigt så tillslut gav jag upp och gav honom flaskan istället och jag blev glad och bebis blev glad.

Nu fungerade inte amningen 100% heller så beslutet var lite lättare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 290
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 368
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 655
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp