Panik i gången som gett muskelskada?????

S

Sanne:L

Min häst blev strax innan midsommar rädd för något i gången och fick panik. Han kastade sig bakåt och upptäckte att han satt fast och slet tills han kom loss. Han hade då hunnit ramla in i boxväggen till vänster och ramlade omkull och fick vänster bakben under sig... han rusade sedan in i boxen och var i chocktillstånd... Jag fick honom inte ur boxen förrän kvällen efter och han var då stel och halt i vänster bak. Det fanns ingen svullnad, ingen värme och ingen ömhet. Han fick gå ensam i hage några dagar och var stel på morgonen, men ohalt på kvällen. Så då han blev bättre av rörelse så släpptes han på bete tillsammans med en lugn häst och dom 2 gick och mös ihop i några veckor och sedan var min lilla häst ohalt. Han är nu igångsatt och har efter ca 1 veckas försiktig ridning blivit "platt" ca 15-20 cm nedanför svansroten på vänster skinka (där vi från början trodde att felet satt, men inte syntes). Han är väldigt hård på det "platta" stället. En equiterapeut ska komma och titta på honom, men hon kan inte komma förrän om några veckor.... min tanke är att det är något med en muskel, och jag anser då att han bör röra på sig, dock något försiktigt? Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Är det kanske rent av fel att låta honom röra på sig? Hästen är ett 5-årigt fullblod.

Sv: Panik i gången som gett muskelskada?????

Är det en grop i muskulaturen? Var är stället jämfört med bärbensknölen, högre upp, vid sidan, mitt över, innanför? Din häst kan ha fått en översträckning när den vek bakbenet under sig. Muskeln försvarar sig då med kramp. detta kan leda till en muskelbristning som då visar sig först med svullnad/ömhet och sedan en "grop" där muskelfibrerna gått av. Det hårda du känner kan vara en muskelknuta/muskelsträng. Hästen kan också ha fått någon annan typ av skada, skulle kunna vara en ligamentskada t ex, men troligast att det är en muskelbristning eller kross-skada i muskeln. Du gör rätt i att hålla igång försiktigt, muskelskador läker bättre då. Rörelse och belastning behövs för att vävnaden ska få tillbaka sin töjbarhet efter skadan.
mvh
Lejonelle

Sv: Panik i gången som gett muskelskada?????

Kanske du kan få ut någon annan ET/kiropraktor snabbare?
Be den person som går igenom hästen att även undersöka nacken noga. Det är inte ovanligt att nacken påverkas när de är uppbundna och slänger sig i gången så.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 976
Senast: Loretta713
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 051
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama