Panik!! Fodervärdsavtal

S

stall banal

:banana:
Jag ska låna ett Halvblods sto för att betäcka nu i vår/sommar. Vad ska man tänka på, viktigt att ha med i avtalet, som inte är skrivet än. :confused:
Det enda som är klart än är att jag står för alla kostnader, runt stoets skötsel, foder, vacc, skoning, betäckn. mm
Och ägaren står för försäkringen. Men det är ju mycket att tänka på kring avel, är det nån som har bra tips..

SNÄLLA ;) :smirk:

Sv: Panik!! Fodervärdsavtal

Glöm inte att bestämma från början vad som händer om hon inte blir dräktig... ska hon stå kvar hos dig i alla fall eller ska hon tillbaka till ägaren i det läget...

Försök skriva allt du kommer på. Så inte det blir strul.
Vem ska ha fölet ?? När hon gått 90 dagar så ta foster försäkring.
Det kan bli sådana konflikter som aldrig kunnat tänka sig.
lycka till

En mycket viktig sak att ta med i kontraktet är vem som ska stå som uppfödare till fölet. Om det inte finns något skrivet om detta kommer stoets ägare automatiskt att bli uppfödare oberoende av vem som stått för alla omkostnader osv.

stall banal skrev:
:banana:
Jag ska låna ett Halvblods sto för att betäcka nu i vår/sommar. Vad ska man tänka på, viktigt att ha med i avtalet, som inte är skrivet än. :confused:
Det enda som är klart än är att jag står för alla kostnader, runt stoets skötsel, foder, vacc, skoning, betäckn. mm
Och ägaren står för försäkringen. Men det är ju mycket att tänka på kring avel, är det nån som har bra tips..

SNÄLLA ;) :smirk:

Ta med ALLT som ev kan strula till det, precis som skrivits innan. Småsaker kan ställa till det ordentligt. Vid skada, vem betalar självrisken? Vem står för transport till och från djursjukhus? Om någon bryter mot avtalet - vad händer då? Etc etc.

Det är ju massor att tänka på, det visste jag ju redan iofs, men jag blir jätteglad för responsen. Efterom att det är så mycket att tänka på så är det ju så lätt att man glömmer nåt jätteviktigt som kanske just nu inte känns så "stort"

I dom färdiga fodervärdsavtalen finns en paragraf som i stort sett innebär att om hästen skadar sig så ska ägaren bestämma om hästen ska behandlas men det är fodervärden som ska betala :crazy: . Bra för ägaren kanske men det innebär att om hästen får en skada som är svindyr att behandla men ägaren vill göra det så får man snällt finna sig i att bli ruinerad.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 409
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vi har en häst utlånad på foder, livstid. Lånades ut som sällskap och skogsmulle pga ålder och historik. Nu har fodervärdarna kommit på...
Svar
5
· Visningar
1 886
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 460
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 223
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar