PANIK! Blöt hatt!

PrittePuff

Trådstartare
Aaaah! HJÄLP!

Min hatt har blivit blöt av regn och jag vet inte o den tål det?!
Hur kan jag rädda den om den inte tål så mycket väta?

Det är en läderhatt köpt på chappen (i den dyra butiken precis utanför entren)
Innuti än den märkt "Geniune Lether" och nåt mer typ secho n mexico.

Jag har duttat den lite med hushållspapper.

Vad mer kan jag göra?

Sv: PANIK! Blöt hatt!

Det är nog ingen fara. Jag har duchat av en skinnjacka som varit på festival och var helt lerig.
Jag smorde in den med läderfett och den blev finare än den var från början. Fast jag skulle nog hellre torka
av den med en handduk,hushållspapper luddar ju. Hoppas du får ordning på den :)

Jag har ju aldrig haft någon hatt,men man smörjer ju annat läder så jag kan inte se att det inte skulle gå. Prova lite i hatten och se hur det blir.

Tänk bara på att fettet kan göra den mörkare så smörjer du ett område är det viktigt att du smörjer hela hatten lika noga och med samma mängd :)

Jag använder alltid min läderhatt just när det regnar, när jag pysslar i och runtom stallet. Den är lika fin som alltid, och jag har aldrig behövt smörja den (lädret känns mättat med fett). Så du behöver nog inte vara orolig:)

Läder tål väta utan problem om de är behandlade med rätt typ av fett. Svett och fett från mat (chips mm) är direkt skadligt för lädret. Rätt typ av fett (som finns i lädervårdsprodukter) skyddar lädret som då bibehåller sin styrka, smidighet samt vattenmotstånd. Ekololja är big no-no.

Hattar i äkta läder kan du använda i ur och skur. Mamma har en och den håller finfint trots diverse misshandel:P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka