Pazuzu

Trådstartare
Jag har stött på en hingst vid namn Pampas som morfar till en häst f 1968, och jag undrar om det är någon som känner till vilken Pampas det kan vara. Troligen icke godkänd eller av någon annan ras än halvblod. Hästen i fråga är e Country Boy, en morganhingst som verkade i Östergötland på 60/70-talet. Kanske ger det någon ledtråd till vilken Pampas det är?

Mamman kanske dock var en import, men namnet Violett låter ganska svenskt i mina öron.
 
Sv: Pampas?

*vänta på Görel* :angel:

Jag känner bara till Country Boy (Fd. Martez AMHA 15736) f -64 e Cortez u Marty e Major RM u Rosy Posy
 
Sv: Pampas?

Jag puttar upp min egna, smått lastgamla tråd. Jag har fortfarande inte lyckats klura ut vem Pampas var. Någon nytillkommen läsare som hört talas om honom?

Hästen vars härstamning jag letar efter är uppfödd av Rolf Wahl i Väderstad, och han ägde enligt stamboken också ett stamboksfört halvblodssto vid namn Violette 8978 e Nepal 390. Visserligen kan inte Nepal på något sätt feltolkas till Pampas, men tanken slog mig att det kan ha blivit fel någonstans på vägen.

Det stamboksförda stoet fick 1969 ett fuxfärgat hingstföl e Country Boy, men "min" häst skulle varit född 1968 (enligt tävlingskalendern). Om uppfödaren inte hade två ston med samma namn är det väl kanske inte helt otroligt att det ändå är det här stoet som är mamman.
 
Sv: Pampas?

Blir lite förvirrad, är det Pampas som är e. Country Boy? Fler i härstamningen att gå på? Violette var betäckt med Pampas?

Kan det vara en möjlighet att hingsten hette Pampas först och sen bytte namn till Nepal, eller är det långsökt?
Hittar en Pampas efter Pokal - Anilin, samt en Haflinger och ett par fullblod men inget som stämmer överens med övriga namn.

Violette e. Nepal hittar jag ju upp utan problem, men när jag söker efter avkommor efter en Pampas får jag enbart upp fullblod.
Sen hittar jag Aqua, Kola, och Kyll efter Country Boy, men det är ju ännu mera far off...
 
Sv: Pampas?

Sorry för att jag varit lite otydlig. Så här ser "familjen" ut enligt tävlingskalendern jag har tillgång till:

Chartan
f 1968
e Country Boy (morgan, med härstamningen som nämndes av Linda8142)
u Violett
ue Pampas

Tyvärr tror jag det är lite långsökt att Nepal bytt namn från Pampas, har då aldrig läst att Nepal kallats för något annat.

Jag får mer hålla tummarna för mer "inofficiella" källor eftersom han inte verkar vara någon godkänd hingst (jag hittar heller ingen annan passande hingst av andra raser).
 
Sv: Pampas?

Country Boy var nog den allra första Morganhästen i landet.
Han tävlades i körning av Marie Kahrle och dom tävlade på elitnivå !!!

CB användes i halvblodsaveln eftersom det inte fanns några Morganston att betäcka då :(
 
Sv: Pampas?

Det verkar som att han fick ganska många avkommor med halvblodsston? Tycker han dyker upp som far lite då och då när man letar runt bland gamla tidningar/tävlingspapper.
 
Sv: Pampas?

Det verkar som att han fick ganska många avkommor med halvblodsston? Tycker han dyker upp som far lite då och då när man letar runt bland gamla tidningar/tävlingspapper.

Vi hade en på min barndoms ridskola. Billy Boy f 1966 e Country Boy. Minns att mamman var halvblod men inte mer. Hästen i fråga var en mörk fux och hade en ganska buskig man som låg på båda sidor.
 
Sv: Pampas?

Jag blev lite nyfiken, så jag kollade i Svensk galopps register. Där finns en Pampas som kan vara möjlig i tid. Hingsten dog visserligen 1954 vid endast tre års ålder, men det är ju möjligt att den hann användas i avel.

Härstamningen finns här.

Tyvärr saknas uppfödare i nätversionen, men jag antar att det finns pappersversion av register med uppfödare och annan information som kan ge en vink om det är rätt häst. Fast man lär aldrig bli säker.
 
Sv: Pampas?

Just det, den har jag nog kikat på innan! Dock tror jag att jag avskrev den som en osannolik far just för det att den dog så ung, men det är visserligen ingen omöjlighet.:)
 
Sv: Pampas?

Inte så konstigt då avkommorna var duktiga tävlingshästar.

Minns att jag kollade upp många av dom när jag forskade runt bland Morganhästar

Tänkte köpa en men kom fram till att dom var för dyra för mej...
 
Sv: Pampas?

Jag puttar upp min egna, smått lastgamla tråd. Jag har fortfarande inte lyckats klura ut vem Pampas var. Någon nytillkommen läsare som hört talas om honom?

Hästen vars härstamning jag letar efter är uppfödd av Rolf Wahl i Väderstad, och han ägde enligt stamboken också ett stamboksfört halvblodssto vid namn Violette 8978 e Nepal 390. Visserligen kan inte Nepal på något sätt feltolkas till Pampas, men tanken slog mig att det kan ha blivit fel någonstans på vägen.

Det stamboksförda stoet fick 1969 ett fuxfärgat hingstföl e Country Boy, men "min" häst skulle varit född 1968 (enligt tävlingskalendern). Om uppfödaren inte hade två ston med samma namn är det väl kanske inte helt otroligt att det ändå är det här stoet som är mamman.

Gun och Rolf Wahl ägde också modern till Violette 8978, nämligen Negresse (1) 8976 e. Celcius 301 - Gorki.
Negresse fick 1968 ett mbr sto "Dolly" efter ej kvalif. hingst "Dollar".
Wahl stambokförde inte sina ston förrän 1973, alltså flera år efter att den aktuella hästen var född. De hade inget emot att använda ej gdk. hingstar tydligen.

Att Nepal 390 skulle vara något annat än Nepal 390 kan vi helt utesluta, han var född på Flyinge, stod på Flyinge hela sitt liv från 1956-1979, bortsett från då han var utstationerad under betäckningssäsongen.
 
Senast ändrad:
Sv: Pampas?

Dollar var en ej visad eller godkänd hingst import Polen,160 cm hög av trakhenertyp, stod till avel hos samma ägare som hade Country Boy. Dollar förekommer i härstamningen på Max som Kyra Kyrklund tävlade svår dressyr på. Dolly e Dollar är mormorsmor till Max (Master-Alpenfurst-Dollar-Celsius).
 
Sv: Pampas?

Det fanns en hingst som hette Pampas född på 50talet hos Kapten Göransson på Mjövik som sysslade med färgavel. Hel eller halvbror till Orlando (skäck)och som såldes till Varatrakten och ska ha använts till avel där. Ska kolla i mina skäck/prickiga pärmar när jag kommer hem ikväll.
 
Sv: Pampas?

Eftersom jag är så nördig plockade jag fram min fullblodsstambok och enligt den fick Marie Louise (ex Beatrix) ett brunt sto efter Orchidé 1954-06-26 men det borde väl vara Pampas? Orchidé var född 1950 och Marie Louise fick inga fler föl utan dog.

Som kuriosa lägger jag till att Marie Louises mamma Princess Juliana lämnade hingstarna Julianus xx och Röde Orm xx.
 
Sv: Pampas?

Eftersom jag är så nördig plockade jag fram min fullblodsstambok och enligt den fick Marie Louise (ex Beatrix) ett brunt sto efter Orchidé 1954-06-26 men det borde väl vara Pampas? Orchidé var född 1950 och Marie Louise fick inga fler föl utan dog.

Som kuriosa lägger jag till att Marie Louises mamma Princess Juliana lämnade hingstarna Julianus xx och Röde Orm xx.

Pampas beskrivs som brun med mkt vitt på huvudet , vita strumpor och vit bukfläck.
 
Sv: Pampas?

Topas xx

1952-05-05 sto fx e Silverking III
1953-05-01 sto skm e Silverking III
1954-04-27 hingst skäck e Orchidé
1955 gall e Tigrillo, dog samma år

Marie Louise xx

1952-07-03 hingst br e Silverking III
1953-06-25 sto br e Silverking III (Elvira mormor till Maskerad)

vet du om det finns fler avkommor till Orchidé än Orlando och Pampas? Jag har alltid undrat varför Göransson inte använde Orchidé mer.
 

Liknande trådar

Avel Jag snubblade över en intressant artikel i ett gammalt nummer av tidningen Hästen (nr 8 1958) som försöker reda ut vad begreppen efter...
Svar
10
· Visningar
9 908
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp