pälsvård Basset Griffon

tanten

Trådstartare
En fullständig novis behöver fråga....

Jag har bara haft flattar och nån spets. Flattarna klippte och effilerade jag när deras päls behövde åtgärdas.

Nu har det hamnat en äldre stor basset griffon hos bekanta. Han har tufsig päls som hänger i ansiktet, rejäla tofflor och är rätt ful. Nu inför vintern är det säkert bra. Men till våren antar jag att jag kan hjälpa mina bekanta (som är noll intresserade av pälsvård men klagar lite på öronen i maten etc....)

Jag har ryckt nån strävhårig terrier nån gång men den här är ju inte strävhårig. Hur trimmar man en sån? Klipper? Rycker (hur?) De strävhåriga behöver man ju inga hjälpmedel till men den här pälsen är ju halkig. Så, när det är dags att fixa till herrn framåt våren - hur gör jag rent konkret?
(google och youtube har inte varit mina vänner i detta)

Och så svarar en novis på Basset Griffonerna :) Griffon per definition betyder strävhårig, så mest troligt är hunden i grunden sträv, men beroende på skötsel kan pälsstrukturen ha förändrats (tänk tex de "långhåriga" jack russlarna, de är ju otrimmade strävhår). Så: pälsen sköts idealt som alla sträva pälsar. Men, beroende på pälskvaliten och hur den skötts tidigare kan man få modifiera. Är hunden "bara" övervuxen så bör det gå utmärkt att "trimma som vanligt", men man kanske behöver fingerkondomer för att få grepp om pälsen första svängen. Är den klippt så kan det gå att trimma, på samma sätt, men pälsstrukturen kan också vara så förändrad (eller dålig i grunden, förekommer inom en del sträva raser) att den inte går att trimma längre utan att det gör ont, så då får man fortsätta klippa. Kan också vara så att hunden hatar trimning och därför behöver klippas.
Hoppas det varit till någon hjälp :) @Gnist är ju mer insatt i "stora" griffoner och har kanske mer att tillägga.

Han har tufsig päls som hänger i ansiktet, rejäla tofflor och är rätt ful. Nu inför vintern är det säkert bra. Men till våren antar jag att jag kan hjälpa mina bekanta (som är noll intresserade av pälsvård men klagar lite på öronen i maten etc....)

Jag har ryckt nån strävhårig terrier nån gång men den här är ju inte strävhårig. Hur trimmar man en sån? Klipper? Rycker (hur?) De strävhåriga behöver man ju inga hjälpmedel till men den här pälsen är ju halkig. Så, när det är dags att fixa till herrn framåt våren - hur gör jag rent konkret?

Nej, det är inte bra, eftersom sån päls inte skyddar mot väder och vind speciellt bra så de bör få hunden trimmad så fort som möjligt.

Om pälsen är glatt och mjuk, har tofflat sig och är tuffsig så lär den ha blivit klippt och i så fall så lär de få fortsätta med det, då det är väldigt tidsödande och för hunden rätt plågsamt att försöka plocka en sådan päls.

Nej, det är inte bra, eftersom sån päls inte skyddar mot väder och vind speciellt bra så de bör få hunden trimmad så fort som möjligt.

Om pälsen är glatt och mjuk, har tofflat sig och är tuffsig så lär den ha blivit klippt och i så fall så lär de få fortsätta med det, då det är väldigt tidsödande och för hunden rätt plågsamt att försöka plocka en sådan päls.
Aha.
De kommer inte att lägga en spänn på pälsvård. Det blir nog jag som får försöka fixa lite. De är lite äldre och hunden har de fått (av en cancersjuk tidigare ägare) för jakt.

Jag vet att tidigare ägare pratat om att trimma och jag trodde i min enfald att det betydde rycka. Stråna sitter som berget så jag begriper inte hur jag skulle kunna fixa ansiktet och öronen om jag inte använder maskinen. Även pälsen på kroppen sitter som berget.

Pälsen är liksom lite lång och gles. Hur ska den vara? Jag har träffat ett par sådana bassetar tidigare och de var också lite mjuka i pälsen. Någon strävhårig variant har jag inte träffat. Ser jag på bilder så ser det inte heller strävt ut.

Klipper jag ner längden lite bara?

Klipp med maskin och lämpligt sparskär över hela kroppen, spara lite byxor, fanor och krage samt på huvudet och skägget. Öronen ska vara släta.

Jag har ju den kortbenta raskusinen (om det är griffon fauve) och de ser ut så här före och efter trimning (plockning) och så ska även en griffon se ut

1461077_651937798260161_4999055877622413833_n.jpg

10686641_651958938258047_1051864783131869801_n.jpg

Klipp med maskin och lämpligt sparskär över hela kroppen, spara lite byxor, fanor och krage samt på huvudet och skägget. Öronen ska vara släta.

Jag har ju den kortbenta raskusinen (om det är griffon fauve) och de ser ut så här före och efter trimning (plockning) och så ska även en griffon se ut

1461077_651937798260161_4999055877622413833_n.jpg

10686641_651958938258047_1051864783131869801_n.jpg
Så det går och klippa en fauve? Jag drömmer om en men är allergisk mot ryckningen på min dvschnauzer och får klippa honom och jag tror inte det skulle gå bättre med en fauve

@Kethets Det går att klippa alla hundar, men pälskvaliteten som blir när man klipper en strävhårig hund blir ju inte rastypisk direkt.

Nej det förstår jag. Men är inte lätt när man är allergisk tyvärr.

Vi har en fauve hemma som tidigare ägare klippt med maskin... Och det gör vi med nu, pälsen är förstörd vilket är himlans synd. Bättre strävhårig än mjuk och krullig. Så om du ska ha en fauve så rekommenderar jag att rycka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka