Palsternacka + Sol

J

jagvillvaraifred

Nu är det så att min ponny går på bete tillsammans med en annan ponny. Vi skulle vara borta en hel dag och de skulle känna igenom honom och smörja honom med HelosanSol på snudan. Men han är inte vänlig mot alla utan låter dom inte smörja honom (hela nosen måste smörjas), utan han rycker upp huvudet och springer ivägen och sedan får dom itne tag på honom igen.

De ringer då till min mamma som säger att vi kommer i morgon bitti så det är nog inte hela världen.

Men när jag mrogonen efter kommer till betet är hela snudan sårig och blodig. Han har fått palsternacka och sedan har solen gjort att mkt värre med massa, massa sår. Vi har redan klippt många sopsäcker palsternacka men det finns alltid mer (rel. stort bete)

Vi sätter nu på honom Salicylsyrevaselin och HelosanSol efter det.
Det har inte blivit värre än första dagen men hela nosen, inklusive näsborrarna (och i näsborrshålorna) och mungiperna är såriga. Rider honon nästan som vanligt men med hackamore och det funkar fint.

Helosanen går ju av ganska snabbt i detta vädret (med all regn) och när han går och lufsar i marken.
Aptiten är som vanligt!

Finns det någonting mer man kan göra?
Hur snabbt brukar det läka? (det har blivit bättre men ser fortfarande fördjävligt ut)
Borde vi ta in honom helt från betet? (det har ju inte blivit värre.

Tacksam mot så många tips som möjligt! :idea:

(Hoppas att det hamnat i rätt forum)

Sv: Palsternacka + Sol

jag använder solskyddsfaktor rån apotek slår helson med längder. Sitter kvar hela dagen. Den är läkande o helt superbra!!

jag använder solskyddsfaktor rån apotek slår helson med längder. Sitter kvar hela dagen. Den är läkande o helt superbra!!

jaså. vad är det för märke på solskyddsfaktorn?
Men det läker väl inte helt superbra? För det är väl itne ens fet i sej? Hur länge tar det att läka på ett ungefär?

det är en blå tub, innehåll zinkocoid (stava) jo den är fet o läkande. Min häst brände sönder sig helt förra sommaren o han blev jättefin på några dagar.

det är en blå tub, innehåll zinkocoid (stava) jo den är fet o läkande. Min häst brände sönder sig helt förra sommaren o han blev jättefin på några dagar.

okej, ska ta och kolla upp den imorgon! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 533
Senast: Efwa
·
Islandshäst Valde att lägga tråden här trots att den nog bör ligga på utrustning. Kändes som att ni här på islandshäst har bäst koll. Men moderator...
Svar
16
· Visningar
1 796
Hästvård Det hela började för några veckor sedan när vi fick en värmebölja över landet. Min ponny (23 år, sto) började flåsa väldigt i hagen...
Svar
16
· Visningar
4 485
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare