Pälssättning- efter utomhustemp eller utomhusgrader

M

MHelena

För vår del är jag förtillfället glad över att vår lilla ponny sätter päls så som en normal pålle gör men nu är vi ju inte som många andra och hon var inte heller som alla andra förra vintern. Men men....den här vintern ska hon få vara en fager hårboll :D

Ju hårigare häst = nya frågor som "ploppat" upp. Hoppas att någon kan ge svar.....

Är det ljuset som påverkar pälssättningen eller är det utomhustemperaturen? Jag menar, börjar hästar att sätta päls för att det blir mörkare ut och ju mer mörker desto mer päls? Eller är det de sjunkande utomhustemperaturerna som påverkar mest?

Och varför rakar man sin häst? Det pratas om att folk åker och tränar i ridhus och att hästarna då blir otroligt svettiga under arbetet i ridhus. Men på vilket sätt är det negativt för hästen att tränas i vinterpäls?. Om det är för att den blir "överhettad" borde det då inte vara lika dåligt att den blir "nedkyld" vid en ridtur en vacker vinterdag med minusgrader i skogen.

M.vh/ MHelena

Sv: Pälssättning- efter utomhustemp eller utomhusgrader

Jag tror hästarna sätter päls efter ljuset, men det borde ni som bor i den norra delen av landet kunna svara på? Om dom hästarna sätter päls tidigare än hästarna i söder?

Jag tror hästarna sätter päls efter ljuset, men det borde ni som bor i den norra delen av landet kunna svara på? Om dom hästarna sätter päls tidigare än hästarna i söder?

Vi har ju ljust dygnet runt sommartid, det är ju inte föräns nu vi börjar få mörkt kvällstid, vid nio sådär. Så rimligen så borde ju sörlandshästarna ligga i startgroparna före oss som har mörkt nattetid/sen kväll på sommaren. ;)

Kicki :laugh:

Är det ljuset som påverkar pälssättningen eller är det utomhustemperaturen? Jag menar, börjar hästar att sätta päls för att det blir mörkare ut och ju mer mörker desto mer päls? Eller är det de sjunkande utomhustemperaturerna som påverkar mest?

Och varför rakar man sin häst? Det pratas om att folk åker och tränar i ridhus och att hästarna då blir otroligt svettiga under arbetet i ridhus. Men på vilket sätt är det negativt för hästen att tränas i vinterpäls?. Om det är för att den blir "överhettad" borde det då inte vara lika dåligt att den blir "nedkyld" vid en ridtur en vacker vinterdag med minusgrader i skogen.

M.vh/ MHelena

Jag ser det som en kombination, men ljuset har väldigt stor inverkan.

En oklippt häst som ska träna i ridhus har ju ett betydligt jobbigare träningspass än den klippta hästen. Blir ju som att jogga i dunjacka på sommaren! ;) Sedan så torkar den ju mycket långsammare åxå, något som inte är nyttigt. Om en häst däremot är klippt och rids en kall vinterdag så rör den ju på sig och håller sig då varm. Man behöver man ju inte klippa hästen i alltför stora chok heller så att det bara är sedelläget som är oklippt, utan "lättar på trycket" på vissa strategiska platser på kroppen.

Själv befinner vi oss varken i söder eller norr utan i mitten (Dalarna-Borlänge).

Märkte att vårt sto började få tjockare päls för cirka 2 (3) veckor +-sedan men hon hade då börjat att "göra sig redo" för detta redan i skiftet juli/augusti genom att börja fälla. Hon går ut runt 7:30 tiden varje dag och går in runt 16-17-tiden, så för hennes del står hon i "ljus" under hela sin utevistelse.

Nu är hon en arabkorsning och jag fick nyligen höra att araber vanligtvis brukar ha problem med sin pälssättning, om det är en sanning eller myt vet jag inte (hade inte heller med huvudfrågan att göra*he he*)

Och nu känns det som jag svamlade runt en del * sorry* :angel:

:rofl: jogga i dunjacka, sommartid :rofl: kanonbra förklaring !!! Bättre än så kan man nog inte lyckas med en jämförelse.

Läste i andra trådar om risken för svamp hos oklippta hästar, att en oklippt häst inte får samma möjlighet att torka upp ända in på huden som en klippt.

Och nu när jag tänker efter....en klippt häst en kall vinterdag...du har så rätt...den rör sig och bör hålla sig varm, annat är det ju för en annan som sitter still och förfryser fötterna ;)

Men med tanke på övriga svar så torde det då vara möjligt att minska pälssättningen genom att täcka hästen i ett tidigt stadium in på hösten - om det är en kombination av ljus och minskad utomhustemp.

Jag är så glad :love:över att jag har er alla :bump:
/MHelena

:rofl: jogga i dunjacka, sommartid :rofl: kanonbra förklaring !!! Bättre än så kan man nog inte lyckas med en jämförelse.

Men med tanke på övriga svar så torde det då vara möjligt att minska pälssättningen genom att täcka hästen i ett tidigt stadium in på hösten - om det är en kombination av ljus och minskad utomhustemp.

:D Tack för det! :bow:

Även att ha ljust länge kvällstid i stallet är bra. :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag håller på att sätta igång min häst försiktigt nu efter två månaders konvalicent. Han har för första gången sedan han flyttade upp...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Impressa
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 795
Senast: Tagliabue
·
J
Foder & Strö Hej alla kunniga bukare! Det är så här att jag har en äldre varmblodsvalack som sätter ruskigt mycket vinterpäls... Han ser ut som...
2
Svar
20
· Visningar
2 549
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka