Kazaam

Trådstartare
Jag köpte en jaktlabbetik på 3 år för snart 2 månader sedan. Allt funkar klockrent. :love: MEN nu RASAR det päls av henne. Jag dammsuger lätt 3 ggr om dan... :eek::eek:
Jag antar att det beror på miljöombytet, säkert stress i samband med det osv.
Finns det något att ge henne så att det blir lite bättre eller är det bara att härda ut?? :crazy:

Hon äter Royal Canin och är fin i både päls och hull i övrigt.
Tips??

Sv: PÄlsras

labbar byter ju päls 2 ggr per år, så det är inget onormalt just för din hund ;)

Jag har hört talas om flera hundar som fäller nu (olika raser) så det verkar vara "nått som går" i år.

Även en av mina fick en omfällning nu på försommaren.

Vi fick rådet av vår vet att ge extra tillskott av b-vitamin när vår goldenblandning fällde något enormt (under lång period).

labbar byter ju päls 2 ggr per år, så det är inget onormalt just för din hund ;)

Jag har hört talas om flera hundar som fäller nu (olika raser) så det verkar vara "nått som går" i år.

Enya, dobermann har precis fällt massor, nu lugnar det sig ser det ut som. Nadya och Ayla, 75 % dobbis och 25l% labbe, fäller inte ALLS:confused:

Var lugn, det kommer :D

*Har ägt 3 labbar, som alla fällt gräsligt 2 ggr/år ;)

Jag har varit hundvakt åt en labbe förut och den fällde VIDRIGT med hår just då, så det kanske är så att min lilla tjej är mitt i nån sån period helt enkelt... :cool::crazy:

Hörde nyss om en rottis som också fäller nåt fruktansvärt just nu, så det kanske trots allt är en sån period... :idea: Tyckte inte det kändes så utan kopplade det mer till att hon bytt hem osv, men om det är fler som fäller så mkt just nu så kanske det är fullt normalt. :)

BARA ATT DAMMSUGA MER Å MER Å MER... :eek: :eek: :devil::devil:

Grattis, labbar fäller året om, mer eller mindre...

Sen vår labbe dog så har hundhåret minskat drastiskt här hemma, trots att vi har 3 till av annan ras...

AAAAH - tack.... NOOOOT!!! :devil: :eek: :eek: :eek:

Ja nog tycker jag hon fäller betydligt värre nu än när hon kom, men det kanske var chocken av flytten som gjorde att hon INTE fällde då :angel::angel::cool:

SUCK.
Jaja, man får se det positivt, det hinner inte bli speciellt dammigt eller skräpigt här hemma längre, man kutar ju runt med dammsugaren för jämnan... :devil::crazy:

Min jaktlabbe fäller också som tusan just nu. Hittar högar med hår. SUCK! Tur för honom att han är så söt, annars hade jag slängt ut honom... :D ;)

Var lugn, det kommer :D

*Har ägt 3 labbar, som alla fällt gräsligt 2 ggr/år ;)

jag tror lite att du har fel här:D

Nadya ser inte alls ut som sina syskon, har en helt annan päls, inte mycket alls har hon, och fäller sällan mycket. Ayla, hennes helssyster har lite grövre päls men inte alsl som de andra syskonen och fälelr lite mer, men inte nu. Enya är ju snart färdig, men hon har också massor päls!

Nadya päls är verkligen väldigt intressant, hur kan det komma sig att hon nästan inte har nån päls, med de raserna? och vara ensam om det?

labbepäls är något av det värsta som finns. dels fäller de konstant, dels fäller de extra mycket 2 ggr om året. och pälsen luddar inte ihop sig, utan sprider sig i ett jämnt lager över inredningen.

min labbe fäller också för tillfället. inte nog med att det är drygt att behöva dammsuga jämt och ständigt, man får också skämmas över att han ser ut som något man hittat på gatan...

ja men exakt - det lägger sig som en jämn matta överallt, samt i extra stora högar här och där.... :eek::devil:
Hon ser däremot själv riktigt fin ut fortfarande :love:

// Kazaam som dammsög det första hon gjorde i morse när hon klev upp.... :mad:

det KAN vara för att jag blivit immun, men jag känner faktiskt ingen lukt från mina hundar, om jag inte stoppar näsan i pälsen. och då luktar det bara svagt. det är när de är torra då. blir de blöta luktar de apa.

Ja fy. Min systers chef är labbeuppfödare ("vanlig" labbe) och dom hundarna luktar verkligen hiskeligt. Min syster får även utslag av deras saliv/fett i pälsen. Mig kliar det dock bara lite på. Hua!

ja de är verkligen allergiframkallande! en kille vi träffade var uppväxt med hundar och hade aldrig reagerat innan han träffade loke. då fick han stora kliande utslag. samma med en nära vän till mig, hon har t o m en egen hund, men så fort hon klappar loke svullnar hon upp!

Min långhårs tax började fälla dagarna efter jag anmält henne till lite utställningar, vet inte vad hon menade med det :angel:. Utställning är ju inte det hon gillar bäst. Men det finns såpass mkt kvar att domaren kan bedömma henne.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 999
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
1 012
Senast: Liten
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 176
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
16 074
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar