Pälsproblem

Flipp

Trådstartare
hejsan.
min mammas katt har blivit helt konstig i pälsen på ryggen och jag undrar om det är någon här på buke som vet vad det kan vara.

har kollat i en kattbok men inte hittat något som liknar det han har.

pälsen har liksom fastnat i "tjok", vi trodde först att han hade fått något i pälsen men så var det inte, det är bara pälsen. vad kan det bero på? det är som att pälsen har klumpat ihop sig (svårt & förklara, hoppas nån förstår..) han verkar helt pigg & kry i övrigt, har det bara nåt med pälsfällningen att göra? vi lät det bara vara först för att se om han kunde "tvätta bort" det själv, men det blev bara mer så vi klippte bort det som hade klumpat ihop sig.

tacksam för svar.

Sv: Pälsproblem

Är det en långhårig katt som inte borstas,i såfall de det bli så på en del katter,försök hålla katten borstad och ren så brukar det hjälpa.

Hade en långhårig katt en gång (dock stallkatt) och när den kom var den helt full i tovor såm vi fick skära bort med rakblad,de gick inte alls att borsta ut eller ens klippa bort.

Docl tovar de sig lätt igen,särskilt om katten går ut,vi gjorde en snabb genomborstning på honom varje dag (behöver inte ta så lång tid)
Är katten frisk och äter bra mat?
Annars kan det försämra pälskvalitén...

Finns säkert många andra här som vet mer om pälsvård än jag också

Mvh Zaria fd Piglet81

Det låter som skivig päls - fet päls som liksom reser sig i skivor.

Det brukar bero på att katten inte tvättar sig på ryggen. Antingen för att den är för tjock och inte kommer åt, eller för att den är sjuk och inte orkar.

Han har inte speciellt lång päls, bara "vanligt". men kanske vore idé att borsta honom lite oftare. han är absolut inte överviktig och verkar må bra, han är precis som vanligt.

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 243
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?