Pälsglans??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Evil_In_A_Closet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 022
E

Evil_In_A_Closet

Jag undrar om pälsglans är dåligt mot hästen (Huden tex.)
Jag fick min häst klippt igår och hon som klippte rekomenderade pälsglans för att få bort stövet...
Jag har aldrig andvänt pälsglans på någon häst, och undrar vad ni tycker om pälsglans, Bra/Dåligt??

Sv: Pälsglans??

Tror inte att det är farligt men personligen använder jag bara pälsglans i svansen.

Jag användar mig av pälsglans och tycker det är ett bra hjälpmedel. Jag tror inte att du eg. behöver vara mer skeptisk till det än vad du är för balsam i ditt eget hår.

Blir hästen mer känslig för pälsglans om den har exem??

Tack för svaren :)

jag använder bara pälsglans i svansen och på bogen där täcker sitter..e ju fusk att använda pälsglans ;)

Jag undrar om pälsglans är dåligt mot hästen (Huden tex.)
Jag fick min häst klippt igår och hon som klippte rekomenderade pälsglans för att få bort stövet...
Jag har aldrig andvänt pälsglans på någon häst, och undrar vad ni tycker om pälsglans, Bra/Dåligt??

Jag använder det också bara i man och svans, men jag tror inte du behöver oroa dig för att det skadar huden.
Min dotter använder det i sitt eget hår. Förut använde hon platt-tång, men håret blev helt förstört trots skyddsprodukter. Nu tar hon pälsglans istället och då behövs inte platt-tången. Dessutom ser det inte alls slitet ut längre.:bow: Hon har säkerligen fått en hel del pälsglans i hårbotten och har inte haft ont av det.

:rofl: va smart, det måste jag testa, pälsglans i mitt eget hår.

KL

Jag kommer och stör din tråd lite, men för att svara på din fråga, jag har bara använt pälsglans i man och svans, nu skulle jag inte klara att stå och reda ut två tjocka svansar varje dag utan det! Jag tror inte att det är något negativt med att använda det på kroppen, en varning är ju om hästen är överkänslig/eksem, prova på ett litet ställe först! Dock blir hästen fruktansvärt hal på de ställen på kroppen som man sprejar.

Iallafall, vad använder ni för pälglans? Jag köpte ett nytt på granngården förra veckan, något med ett tyskt namn och detta är värdelöst!
Och; silicon vad är det för nackdelar med att det innehåller silicon i en del av pälsglanserna?

Vet inte hur du tänkt göra, men det går ju att spreja på borsten i stället för direkt på hästen. Det gjorde jag nu i kväll när jag borstade och det fastnade jättemycket stöv i borsten. Blanka och fina hästar på nolltid! Med vinterpäls tycker jag annars att det bara ligger ett lager stöv och damm på hästarna hur man än gör. Antar att det har att göra med att de blir lite "elektriska" också, att stövet helt enkelt sugs kvar i pälsen. Pälsglansen tar nog bort den effekten, och stövet fastnar i borsten i stället. Nåja, hur det nu fungerar så blev pållarna jättefina och blanka i allafall!

Jag använder pälsglans, brukar spraya i lite i man och svans var och varannandag när jag reder ut denna. Använder i bland lite på kroppen också, t.ex. på hästens hals eller på baken men inte vid sadelläget. Vissa pälsglans tycker jag gör hästarna lite hala :p men jag vet inte.

Jag använder i alla fall mest i man och svans, sedan brukar jag fukta en borste med vanligt vatten för att få bort stöv och det funkar superbra, billigt också :D . Annars kan man ta en fuktad handduk och dra med, funkar också väldigt bra.

När det gäller pälsglansen så använder jag Equistar, TIB, Veredus eller något från Carry & Day & Martin. Dessa är mina favoriter. Det finns även en géle tror jag det är som heter "Riders magic" eller något liknande, som ska vara väldigt bra vid utredning av man och svans.

Tack för alla svar, ska testa lite av varje nu :)

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder...
2
Svar
26
· Visningar
812
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på
  • Uppdateringstråd 31