Pälsglans...

K

Kenaz

Vet någon om det går att blanda egen pälsglans? :confused: Vad använder man i såfall?

/Kenaz :banana:

Det låter ju smidigt. Skall pröva genast :)
Tack för tipset!

/Kenaz

Jag skulle inte göra nån blandning med sköljmedel och vatten eller balsam och vatten. Det kan ju inte huden må bra av.

Sköljmedel skulle jag också undvika (men de flesta människor har det närmast kroppen i kläderna!). Balsam utan förmycket parfym etc. för att undvika allergi har jag provat. Sköljer ur det halvnoga och det fungerar på min häst, i svansen där jag provat.

För att få en riktigt blank päls använder jag matolja :).

Man kan inte dränka in pälsen utan tar på händerna och gnider in i pälsen. Jag trodde först att pälsen skulle bli fet, men den blir riktigt mjuk och mycket glansig bara man inte överdoserar.

Sköljmedel som någon nämde, menar du sköljmedel som man har när man tvättar kläder?

Har också tänkt på det...

Men om man använder balsam som man inte ska skölja ur? Det borde inte ge hudirritationer, som jag är helt övertygad om att sköljmedel och "vanligt" balsam kan göra... Speciellt parfymerade, dessutom! :crazy:

Jag borstar svansarna varje dag och dom blir inte trassliga, jag använder lite glansmedel då och då just för glansens skull och för att svansen inte ska bli sliten. Jag har en vanlig hårborste i plats och det funkar bra. :)
Och det handlar om långa, supertjocka svansar som går i marken.

har dina korkskruvar.. :smirk: å tycker om att lägga svansen i de lerigaste stället i hagen :D den enda som hjälper är de dära glansmedlet i orange flaska....

:banana:en orange flaska,fox-- nånting,finns på odal och i börjes.den är jättebra och dryg,,annars barnängens balsam bör man kunna använda,,men frågan är om det hjälper mot dom tjocka hästhåren??

Liknande trådar

Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
404
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
507
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka