Pälsglans? Förbjudet?

Muninn

Trådstartare
Fick höra på lag-sm förra året att det är förbjudet att använda pälsglans på sin häst på tävlingar, eftersom man inte får smycka ut hästen...
Stämmer det?

Och häromdagen var det någon som undrade om jag inte behövde ha ett godkännande från förbundet för att få tävla med min vinterklippta häst (han är helklippt), eftersom det annars räknades likadant som att stubba manen eller klippa av allt hovskägget.
Alltid tävlat med honom klippt, utan att någon sagt något, och var och varannan häst är ju klippt numera... så jag undrar om det också stämmer?

tackar :)

Sv: Pälsglans? Förbjudet?

Det stämmer att man egentligen inte får tävla med klippt häst. Undantaget är om det är nödvändigt/lämpligt för hästens hälsa att ha den klippt, och enligt reglerna skall man då ha veterinärintyg på detta. Allt enligt en domare jag känner - jag har inte kollat själv i FIPO. Samma domare sade dock att man i Sverige inte tar särskilt hårt på detta, utan ser mellan fingrarna på klippta hästar. Vad som gäller för pälsglans vet jag inte, men jag gissar att det är lite svårt för domarna att kolla?!?!?

har lite svårt att tro att de kan kolla pälsglans eller inte, till affe måste jag använda pälsglans lite då och då annars går det inte att reda ut den tjocka manen.

Många tävlar ju sina hästar klippta, Bragi var ju tex klippt ett år.
Sen om man behöver specialtillstånd kan jag inte svara på...

Hade! :)

SKa man tolka Fipo bokstavligen får man ju inte påverka eller förändra hästens naturliga hårman. Men som sagt, sålänge su har klippt din häst pga hälsoskäl så är det inga problem! Min häst har jag tom kllippt på våren några gånger bara för att han fäller så pass sent. (vinterpälsen är helt borta i mitten på Juli....) och de flesta hästar syns det ju faktiskt om de annars skulle ha LÅNG päls - bara att kolla på benen och huvudet. ;)

Men vad löjligt att man ska ha veterinär intyg om hästen är klippt! Det säger ju sig självt att en islandshäst i tävlingskondition inte kan springa omkring med en meter päls på tävlingarna. Måste ju vara mycket skönare för hästen att kunna torka någon gång.

Japp, precis vad jag tyckte också... att vinterklippa/vårklippa en tävlingshäst måste ju faktiskt ses som hälsoskäl- och inte borde man behöva ha veterinärintyg på det?

:)

Nåja, det märks väl i helgen om inte annat ;) Får vi se om det är några kinkiga domare där :P

Det är ganska roligt att se på tävlingar ibland :)
Min häst är spårklippt och sist jag var på tävling uppe i lycksele så var alla långhåriga utom min häst, å dom flesta red ju 2 uttagningar och 2 finaler. Och jag red också samma sak. Dom som inte var klippt såg ut att kunna dö vilken sekund som helst å min häst flåsa inte ens efter finalerna. Ganska kul och se :rofl:

En av anledningarna till "förbudet" mot att tävla med klippt häst lär vara att man genom att spårklippa hästen på lämpligt sätt faktiskt kan få dess hållning att se annorlunda (bättre) ut. Ungefär på samma sätt som att man inte får ha vita boots på avelsvisning eller rida dressyrtävling på stor häst med benlindor (det vita lurar ögat att tro att aktionen är bättre än den verkligen är).

Min häst rakas av anledning, han är en "host" häst, å efter jag har klippt han så blev han mkt bättre :) det är så kul å se att han blev bättre,

Jag rakade min häst sent, detta pga ohyra. Men oavsett om det nu skulle komma tillbaka eller inte nästa år så kommer hon klippas. Det är verkligen en skillnad att rida en långpälsad Yrpa och en klippt sådan. Hon orkar mer och "dör" inte efter ett travpass, vilket hon gjorde i vintras (trots barmark).

Tycker snarare att man borde ha vetintyg på att hästen mår bra om man tävlar mycket trots att den är oklippt. ;)

IrpaSnirpa skrev:
Jag rakade min häst sent, detta pga ohyra. Men oavsett om det nu skulle komma tillbaka eller inte nästa år så kommer hon klippas. Det är verkligen en skillnad att rida en långpälsad Yrpa och en klippt sådan. Hon orkar mer och "dör" inte efter ett travpass, vilket hon gjorde i vintras (trots barmark).

Tycker snarare att man borde ha vetintyg på att hästen mår bra om man tävlar mycket trots att den är oklippt. ;)

:):):) håller med

Ja, jag hade Múninn rakad ner till hasen bak och karpalleden fram först, men fick höra att domarna inte brukar gilla den klippningen eftersom det lurar ögat att tro att hästne lyfter mer.

Så då borde ju hans helnakenhet, osm han har nu, vara bättre? :)

Bara hovskägg är kvar, och huvudet är nästan så halvrakat som Bragi var förra året.

Nåja, det märker vi. För nu ska Ia sova så att hon är utvilad till tävlinge imorgon. Håll tummarna vid sisådär 9.30, då är det T2... sen blir det V1 efter lunch.

HU. Jag håller på att dö av nervositet! :p

När jag tävlade för två veckor sedan blev en häst diskad eftersom de hade klippt rutor på hästens bakdel, och på så sätt ändrat hästens utseende. så man ska väl tänka sig för när det gäller dekorationsklippning.

eliiin skrev:
När jag tävlade för två veckor sedan blev en häst diskad eftersom de hade klippt rutor på hästens bakdel, och på så sätt ändrat hästens utseende. så man ska väl tänka sig för när det gäller dekorationsklippning.

Det hörde jag med Elin, vilken tävling var det?

Muninn skrev:
Ja, jag hade Múninn rakad ner till hasen bak och karpalleden fram först

Stackars hästar när ni rakar dom så, blir ju alldeles hudrent. Ser de månne ut som nakenhundar då? Själv klipper jag mina hästar så de i varje fall får lite hår kvar på klippta stället.;)

Roheryn skrev:
En av anledningarna till "förbudet" mot att tävla med klippt häst lär vara att man genom att spårklippa hästen på lämpligt sätt faktiskt kan få dess hållning att se annorlunda (bättre) ut. Ungefär på samma sätt som att man inte får ha vita boots på avelsvisning eller rida dressyrtävling på stor häst med benlindor (det vita lurar ögat att tro att aktionen är bättre än den verkligen är).

Ja!!! Aldrig har min lilla fetknopp sett så vältrimmad ut som när jag klippte honom under magen :p :love: :bow: :bump:
:bow: spårklippning:bow:
;)

Sprettur skrev:
Det hörde jag med Elin, vilken tävling var det?
Det var på ófeigur kvalet. Hästen red i samma klass som jag i heatet innan mig, jag såg den som hastigast bara. De läste upp att den hade fått gula kort samtidigt som jag var inne på banan.
Surt för ryttaren antar jag:(

Ekipaget fick gult kort för "ändrat utseende". Hästen hade blivit klippt så pga pälsohyra...
Nu var detta i lätt klass, men hade det varit FIPO så hade hon kunnat överklaga.

Pja, å andra sidan så ser de ju isf ut som nakenhundar på sommaren också ;)

Jag må vara helt väck, men jag tar inte ut en häst på nationella tävlingar i maj, när han ser ut som en raggsocka på halva kroppen ;)

Liknande trådar

Islandshäst Jag skall filtklippa(eller helklippa) en av hästarna i vinter och funderar över vad för täcken som behöver införskaffas, hon skall gå i...
2
Svar
28
· Visningar
4 518
Senast: sstina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar