Pälsfrisyrer????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare patricia23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 227
P

patricia23

Ska trimma min pålle i helgen :bump: Nu ska björnpälsen bort :banana:
Så jag vill gärna ha tips på olika "frisyrer"
Gärna bilder på hur ni klippt era hästar.

Sv: Pälsfrisyrer????

Ett tips för oss som vågar göra det man tror e bäst för hästen............ vår ponny svettas väldigt mycket på vintern när man rider honom men jag är inte så förtjust i att klippa för att sedan täcka för att han inte ska frysa. Konstig ekvation men, men. Vi klippte tidigt i höstas så nu har han lagom mycket päls till eventuella köldknäppar samt vi klippte inte under halsen eftersom luftrören är ju lika känsliga som på oss människor. Det flesta av oss tar på halsduk när det blir kallt men hästarna rakas på underhalsen, brrrrrr va kallt. Sparade också päls på bogen så slipper man skav från täcket om man behöver använda det en lägre tid. Skulle tro att många förstå sig påare skrattar gott åt oss men det fungerar utmärkt för vår ponny:idea::cool:

Ja jag kanske kan fota honom i kväll. Men det ser inte så illa ut nu som det gjorde när han var nyklippt. Pälsen på kroppen har ju vuxit till sig lite nu och jag tycker han är lagom pälsad för att inte svettas men inte frysa heller för minsta lilla minusgrad. Men säkert har det passerat hästfolk som undrat vad den "stackarn" råkat ut för :bow:

jobbar i Frankrike i dressyrstall.

vi helklipper vara hastar. Lamnar bara for sadeln (vilket av valdigt viktigt pa de kansliga hastarna) annars klipper vi ben, huvud, allt! Det blir enligt mig det allra snyggaste resultatet, jamnast.

Det ar dock inget att rekomendera till "normalryttaren". Sjalv klipper jag aldrig nedanfor knaet pa min hast, de far sa latt skav av benskyddn med all sand som kommer emellan och har man redan en kanslig hast sa... huvudet... ja det ar val bara snyggt me helklippt men egentligen lite onodigt. men det ar mycket varmare har an i Sverigepa vintern ocksa ska tillaggas!

har inga kort, men normlt klipper jag min hast overallt utomvid sadel, ben o huvud, for att det ar snyggast sa, han skulle klara sig bra med filtklippning me det ar sa fult tycker jag. ja jag ar lite fafang!

Nya hästen i familjen ser ut så här:

http://hem.bredband.net/piabjortn/anton.jpg

Ingen bra bild men har päls på hela benen och halva ansiktet. Jag personöligen hade nog inte valt en sådan här klippning men han var ju som sagt klippt när han kom:-)

Senast ändrad av en moderator:

Såhär har vi klippt vår lille plutt.:D

Förra året var han helklippt med ett hjärta på rumpan :)

Jag brukade klippa min så här oftast (en kompis håller i hästen):
uppstlld2.jpg

Ett alternativ är att spårklippa. Då torkar hästen fort vid svettning samtidigt som man inte behöver täcka.

Har inte klippt (än iaf) i år, och har inga jättebra bilder på hur jag klippt hästar tidigare år - men visar de bilder jag har på tidigare hästar och deras klippningar.

Syrrans gamle travare för många herrans år sedan.
baronloshopp120.jpg

Min förr-förra häst (hblsto) - förstärkt klipplinjen då det syns dåligt.
natasha_klippning.jpg

Min fd häst (fblsto) - förstärkt klipplinjen då det syns dåligt.
lina_klippning.jpg

Minimal klippning på fbl-stoet.
DSC07669.jpg

Känner mig udda, finns det verkligen ingen mer som vågat spara pälsen runt luftstrupen, känsligaste delen på hästen i regn rusk och kyla :cry:

det låter som om ni har hittat på ett väldigt bra sätt som fungerar bra för er ponny. läste det där om luftrören och har ett tips om du skulle vilja raka hlasen på din häst. jag har alltid halstcäke på min häst och det fungerar jättebra. han fryser aldrig. inte ens när det är många minusgrader. vi rakar allt på min häst utom halva ansiktet. sedan brukar jag linda benen och ha täcken på för attt han inte ska frysa under de kallare perioderna + i början för att han ska vänja sig vid att benen är rakade. det fungerar jättebra och han svettaas inte alls någonting:D

Känner mig udda, finns det verkligen ingen mer som vågat spara pälsen runt luftstrupen, känsligaste delen på hästen i regn rusk och kyla :cry:

Om hästen ändå är helklippt tror inte jag det gör någon större skillnad om även strupen är klippt. Men det är ju bara min tanke.

En observation från min sida på mina och mina systrars hästar är att den torraste delen på hästen - när den varit ute ca 12 h i regn, rusk och kyla - är just strupen. Så hästen verkar rätt bra på att skydda den på egen maskin.

Om min häst är mkt klippt går den med halstäcke ute.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 638
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 427
Senast: Stergo
·
Mat Jag ska snart till Stockholm och vill gå på en trevlig sushirestaurang med min dotter, gärna på Söder, men annars centralt i alla fall...
Svar
2
· Visningar
265
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V