Pälsfällning och statisk elektricitet..

T

Tess82

Fy säger jag bara. Hästarna blir ju rädda för mig, och jag bara väntar på att det ska smälla till då jag tar på dem.
Många känner säkert igen sig.
Några bra tips som gör att det inte blir så här? Man ska ju inte ha fleecetröja och så på sig, det har jag konstaterat för länge sedan.
Hur gör ni andra som har samma problem? Snälla kom med förslag :(

Sv: Pälsfällning och statisk elektricitet..

1) precis som du säger - ingen fleece eller andra syntet material som lätt blir statiska på dig.

2) blöt händerna i vatten innan du tar på hästen.

3) om du ska rykta eller ta av täcken osv: håll kvar en hand på hästen hela tiden medans du gör detta. (med de blöta händerna per ovan).

om man gör detta blir det inga gnistor och inga stötar. Det kan fortfarande bildas en viss statisk elektricitet som hästen kan känna av och spänna sig mot, men som sagt, inga stötar och inga gnistor.

sen vill jag tillägga att pälsfällningen nog inte är orsaken att det blir statisk elektricitet, det har att göra med kombinationen lång vinterpäls och torr kall luft snarare.

Tack för tipsen.
Jo jag förstår det, och det gör säkert inte det lättare att jag har tok torra händer heller. Nej nu får våren komma :D

Eller..
se till att du lägger handen mot betongolv eller trävägg INNAN du rör hästen.
Detta gör att du "laddar ur" dig :)

Ha hanskar på dig när du borstar..

Doppa borsten i vatten...

Men det lättaste tycker jag (som nu har tränat i några år), är att ladda ur sig genom att lägga ena handen emot i golv/vägg i närheten med jämna mellanrum och i synnerhet INNAN du tar i hästen. Det har nu blivit en vana och hästen är inte längre på sin vakt.

Att ha handen kvar på hästen när du tar av ex. fleecetäcke är rena döden. Då blixtrar o sprakar det i min hand/på hästen under hela processen. Nej, jag undviker sådana täcken denna årstid ;)

* Undvik allt i fleece på både dig och häst.

*Ha hanskar på dig.

* smörj in dina händer ofta så att du inte är så torr( iaf tycker jag att man blir mer electrisk nä'r man är torr)

*Använd borstar av naturmaterial.

Jag har egentligen inte stött på detta problem när jag borstat men jag har jobbat i fabriker med lösningsmedel under många år och där är det absolut tabu med statisk elektricitet. Mitt tips med det som utgångspunkt är att kolla över vad du har för skor och vilken sorts sula det är på dem. Vissa sulor leder ström, andra inte. Om sulorna leder ström ger det samma effekt som att du står med ena handen mot väggen hela tiden. Om du inte har några skor hemma som funkar kan även en liten bit metall som går från sko till golv funka. Eller varför inte prova att borsta med broddar på, ala pensionärstypen, men det kanske inte är så smidigt:)

För min del har det alltid handlat om skor som du skriver. Har alltid fleece på mig och aldrig någonsin är jag elektrisk.

Nu blev jag lite nyfiken, ni som har detta problem, har ni skor på era hästar? Borde inte skodda hästar vara jordade via skorna så att det inte slår gnistor om dem när man borstar? Kändes rimligt liksom...

EXAKT samma sak händer jämt för mig, men jag brukar försöka att ALLTID blöta händerna innan jag tar på hästens huvud/ben(då dom lätt blir skygga när man tar där) och med jämna mellanrum trycka händerna mot boxgallret:idea: så att statiska elektriciteten försvinner.

Sen använder jag inte längre Dandyborsten då den ger ständiga stötar utan endast riktiga rotborstar och borstar med naturhår. ;)

Nej sorry, min donna är skodd runt om och jag fick två rejäla stötar idag när jag drog av ett ICKE fleece täcke.
Hatar detta :(. Vi har naturliga borstar.
Funderade på detta med skor, nån som kan berätta mer hur det funkar? (är trög)
Jag har ett par med gummisulor och det är betonggolv eller tegelgolv, lite av varje.
Och hästen har nästan ingen vinerpäls kvar ens haha! Hatar stötar aj aj aj...

Jag har hört att det ska funka att spraya sköljmedel på insidan av täckena, att det ska göra så att hästarna inte får stötar..jag har aldrig testa själv så jag vet ej om det funkar..men kan kanske vara värt ett försök :)

HeJ!

Min nya häst är helt oelektrisk, jätteskönt! Tyvärr är hennes päls istället det mest efterhängsna jag nånsin varit med om. Så, är det någon som har ett tips på hur jag snabbt och "smärtfritt" får pälsen från hästen till marken, utan att mellanlanda i min mun, mina ögon och min näsa. Jag ser alltså ut som en snögubbe av all päls- det är inte enstaka stån, utan massor! Jag har aldrig varit med om liknande!

/ Lavinia

*kl*

När jag har mina ridstövlar på "sprakar" det om oss när jag ryktar, men en dag så hade mina kängor på och då blev det aldrig några stötar.

Nu har jag bara kängor på ;) Det är inte roligt när hästarna blir rädda för en, själv hatar jag stötar och har svårt på tex Ålandsfärjan där jag går runt som en levande statisk stöt. När jag ska trycka på hissknappen tex får jag en stöt som heter duga :D

Så jag förstår hästarna - som dessutom inte förstår varför de får stötarna

Nu blev jag lite nyfiken, ni som har detta problem, har ni skor på era hästar? Borde inte skodda hästar vara jordade via skorna så att det inte slår gnistor om dem när man borstar? Kändes rimligt liksom...

Det är just att de är jordade som är problemet.
Om du, som med största sannolikhet har skor med gummisula, laddar upp dig (hanterar fleece, gnor mot saker etc etc) så är du så länge du inte tar i något en isolerad enhet pga av gummisulor.

När du tar i något som är jordat, boxen, duschen, HÄSTEN (då den har järnskor), så laddar du ur genom det föremålet (det finns ett sätt att komma ner i backen). Därmed åker hästen på smällen.

En häst är aldrig elektrisk egentligen, utan tex när du ska ta av fleecetäcke så är det du och täcket som laddar upp och tyvärr är hästen den enda vägen ut ur kretsen och därmed laddar den ut ur hästen. Är du torr om händer eller annat som personer skriver så laddar du upp mera.

Kan tänka mig att de som har oskodda hästar drabbas mindre (hovar är dock fortfarande ledande) eller de som har gummigolv.
Bästa alternativet är att jorda sig själv, typ var barfota (kan bli smärtsamt dock) eller ha en tråd runt benet och sen som går ner i backen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 349
Senast: Stergo
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar