pälsen växer inte ut bra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 427
U

Uddatyp

sist min häst va på kliniken så rakade dom ju benet och de va snart 2 månadersen och pälsen har bara växt minimalt på de benet, så han har i princip ingen päls där alls.

är de för att de är så varmt eller för att de håller på att bli vår eller varför?

dom andra gångerna när han höll på att sätta vinterpälsen så växte den pälsen ut på benet hur fort som helst, bara nån vecka/veckor så va allt tillbaka men nu är de minimalt med päls, man ser/känner ju huden under tillome ju..de är bara lite lite lite päls.

har hästen nu slutat sätta vinterpäls? de är väl lite tidigt för de?

Sv: pälsen växer inte ut bra?

min ena har redan börjat fälla på sina oklippta partier, så ja, mkt möjligt att han inte sätter mer vinterpäls nu.

Min häst har slutat sätta päls sen rätt länge.

Jag klippte min häst första gången i slutet av september, två månader senare var det utväxt drygt 20 mm (och han har mycket päls där han är oklippt, ca 35 mm). Han klipptes inte om förrän för en månad sen pga att han vilat, men på dessa fyra veckor har pälsen kanske växt 2 mm.

Pälsen kommer att växa ut när han sätter sommarpälsen, men det kommer ju ta ett tag innan det märks eftersom han är så kort klippt som de klipper av veterinärskäl.

När jag fått ben/led/etc rakat på klinik 'sent' på säsongen (från jul och framåt typ) så har det tagit en halv evighet innan det växt ut. Just för att det tycks stå 'still' pälsmässigt. Iofs känns det bakvänt då samma sak borde ske på sommaren, och då återvänder pälsen snabbare.

Men jag har altså som flera andra erfarenheten att det växer inte ut ordentligt förrän de gör ett pälsbyte igen när man klipper vintertid.

Sen är olika individer olika, vissa tar oavsett period längre på sig. Min dam rakades för en bedövning i en kotled i juli, när hon fick tas bort i november (!) så såg man fortfarande precis var på kotan det var rakat.

Så du kan ha en som växer 'sakta' samt 'fel årstid'

Min opererades för ca 3 vecor sedan och det finns inte en tillstymelse att någon päls är påväg att växa ut än.

ar nog som det andra sager sa att palsen kommer tillbaka nar han faller.

Vi har tva hastar har som blivit rejalt rakade, en har haft kateter med dropp i halsen och han blev rakad med rakblad, han ar helt kal 2*2 cm. detta gjordes i november tror jag. en annan har fatt behandling i en sena och har ocksa blivit rakad, mer har an den andre men du ser det an och han har all vinterpals kvar da han har haft boxvila 3 manader och inte blivit klippt.

ingen fara alltsa!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
2
· Visningar
393
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna