Pälsen rakad, ställa ut???

P

plymen

Min hund har ju blivit opererad i bakbenen och tillfrisknandet har gått bra såhär långt. Nu börjar jag bli sugen på utställningar....:) Inte förrän tidigast om ett par månader, men man kan ju alltid tänka framåt:angel:
Nu funderar jag hur mycket inverkar det att bakbenen varit rakade alldeles nakna? Det är en flatte så hon borde ha "byxor" på bakbenen, men nu finns det bara några få långa strån kvar...:crazy: Det tar antagligen ett år innan byxorna är utväxta... eller?? Hur snabbt växer pälsen??

Sv: Pälsen rakad, ställa ut???

Är det inte indviduellt hur snabbt pälsen växer?

Dock tror jag att det kan bli svårt att få ett bra resultat om hon inte ser ut som de ska enligt rasstandarden. De ska ju bedömma efter hur hunden ser ut för dagen (och det kan man ju hoppas att de gör också)...

Jo det får man hoppas de gör! Men inverkar avsaknaden av byxor såå mycket??? Hon har ca 5cm av byxorna kvar, så man ser att de varit långa och fina... Ingen som har retriever/spaniel eller nåt som vet???
Kanske man måste vänta då....:crazy: tråkigt...

Jag har dvärgschnauzrar.
Där är det ingen ide´att komma utan rasens "standardpäls"!
Vet att man kan få ett veterinärintyg och ställa ut ändå, men jag har aldrig sett ngn göra det.

min tik blev hundbiten å jag ställde ut henne fast att hon var rakad bakom örat,ben osv.... Dommaren sa: Att sådant tittar man inte på. Men de är ju så oxå....ställer man ut tio gånger så får man nästan tio olika bedömningar. Men egentligen ska inte sådant spela någon roll.(om den blivit rakad pga operation osv):banana:

I kvalitén spelar det nog ingen roll om du kan visa upp ett intyg på att hunden blivit rakad som ett steg i en behandling/op, men i konkurrensen kommer det att spela in..

Exakt, står det inte någonstans att den hunden som är bäst för dagen ska vinna? Och jag har svårt att se att en rakad hund kan vara det...

Jag säger som Gnist och falukorw.
Sen tänker jag på en sak till. Det är en flat, och de brukar vara många i utställningsringarna. Så då lär det finnas andra som kommer gå före din pga av rakningen. Känns som bara slänga pengarna i sjön att anmäla tycker jag.

Jo, det är säkert som ni säger...:( Skulle bara va så kul att se lite hundfolk igen....:angel:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
Hästvård Fundering/ventilerings inlägg. Min häst var ute hos en fodervärd f.o.m. februari detta år tills augusti då jag hämtade hem honom. Han...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Hambo
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Constance
·
S
Hästvård Var på hoppträning förut idag, det gick bra, lite över medelbra..Hoppade lite större hinder och så och min häst kändes fräsch och ganska...
Svar
18
· Visningar
2 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka