Pälsen lossnar, med skinnet...?

lady_vip

Trådstartare
Araben har fått nåt skumt i pälsen, främst på manken. Man känner att det är som ruvor under pälsen och sen kan man lyfta loss det ända in på huden.

Svårt att förklara, men det är som små sår (2x2 cm), fast det är egentligen inget sår för det finns ingen skorpa.

Det är inte sadeln som som skaver, pälsen är nämligen helt oskadd och vi kollade sadeln nogrannt i går. Möjligtvis ligger täckena på, men som sagt, det ser inte ut som skav. Det är varken svullet eller rött

Nån som vet vad det är?

Hon har på andra ställen på kroppen också, men just nu är det manken som har mest. Jag har tagit av henne täckena för att det ska luftas och smörjer för tillfället med helosan, vi drog nämligen bort lite, kanske man inte ska göra?

//E

Sv: Pälsen lossnar, med skinnet...?

Det låter som ringorm tycker jag, det är en sorts svamp som djur (och människor) kan få. Jag har för mig att jag behandlade med virkon när min häst fick det, men ring och hör med en veterinär!
Det är väldigt smittsamt, och oftast så får alla hästarna det som står i samma stall om en har fått det. Inkubationstiden är rätt lång också.
Jag blev också smittad när pållen fick det!!
Tvätta täcken och borstar!

Fast det ser inte ut som ringorm. Detta är nog något annat, ringorm vet jag hur det ser ut.

Tack ändå!

//E

Tror snarare att det är regnskållor. Sök här på forumet så får du tips om behandling.

tycker att det låter som regnskollor, jag hade så på en shettis för ett par år sedan, henne klippte vi och tvättade med grönsåpa, smörjde sedan alla fläckar med en kortisonsalva och helosan, hon blev bättre då :banana:

Tack alla!!! Det verkar vara det. Har haft en häst som hade det innan, men hon reds inte, så henne kunde man gå och pilla och smörja in i godan ro ;)

//E

En tanke jag fick efter att ha läst lite gamla trådar. Kan jag spraya på lilaspray (gentiana) eftersom det är bakterierdödande och uttorkande...??

Det är inte min häst och klohexidin eller hexocil kommer dröja minst till fredag innan jag får till hästen...

//E

Oj, det låter liknande som våran hingst har... han har det uppe på ryggen och fortsätter där svanskappan sitter när han har selen på sig.

Det är som sårskorpor eller hur man ska beskriva det, och med dem så lossnar pälsen. Han ömmade lite förut men har blivit bättre och det har börjat läka fint nu.

Låter det som regnskållor? Varför får hästarna såna?

Det verkar som om det beror delvis på fukt, bakterier som sprids lätt... Kolla länken jag fick, den var bra att läsa.

//E

Ja, det låter som rengskållor, det är vanligt att de blir hudömma av skållorna.

De är någon form av svamp som frodas i fuktiga miljöer. om du läser i länken högre upp får du mycket intressant information.

Jag köpte en häst för ett par månader sen som var helt täckt av skållor men nu har han bara en och annan kvar. Han hade stått fuktig med för täta täcken och lång päls så jag provade att ha honom otäckad och det har fungerat så bra att jag slapp klippa honom. Jag tvättade honom en gång med Hexicoilschampoo också.

Min häst får sådär på benen och på sommaren får hon ett områder som kan vara 10*10cm och ibland ännu större område uppe på korset.
Från början trodde veterinären att det var regnskållor... men det visade sig vara allergi... mot nån bakterie i jorden... Och den bakterien förekommer i större utsträckning från typ stockholm och söderut.
Hon får det inte de sommrra som vi spenderar i norrbotten men de sommrar vi satnnar hemma i stockholm får hon det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka