Pälsätare.......

I

izza

:devil:
Har några av hästarna fått, Unghästarna.. Men inte mitt sto som är klippt på hals och bog. Har inte sett något på henne än. Hur smittsamt är det? Bör jag behandla henne med något i förebyggande syfte (i så fall vad) eller är det inte så smittsamt? Behandla om det dyker upp?

Sv: Pälsätare.......

Smörj med såpa - utan att sedan skölja ur! MKT effektivt mot pälsätare! Och dessutom luktar hästen nyskurad när den svettas!!!

Behandla med Switch.
Hall pa som vanligt och vips se hur de sma krypen vrider sig medans de trillar av... :devil:

Har använt Frontline vet efter råd av veterinär som jobbar som hudkonsult. Frontline finns på apoteket och är samma som man har på katt/hund i pipett mot t ex fästingar o ohyra. Den finns i sprayflaska, som beställs om de inte har den hemma.

Sprejar på så fort jag ser pälslöss är på G och sprejar sedan för säkerhets skull en gång i veckan i tre veckor framåt så är det helt borta.

Tack för alla tips. Men behandlar ni även de hästar som ni inte sett något på, om de går i samma hage???

Min hästs hagkompis fick pälsätare förra vintern. Det tog rejält lång tid innan vi hittade ohyran vilket gjorde att Novan hade haft väldigt många chanser att bli smittad. Trots att vi inte hittade något på Novan så behandlade vi henne också. Dettta gjorde vi för att vara säker på att hon inte hade någon enstaka pälsätare på sig som kunde återinfektera den häst som hade problem. Vi behandlade inte min häst lika noggrannt som den andra hästen.
Eftersom hästarna står på kallstall och jag vägrar att täcka min häst i onödan så behandlade vi hästarna med ett torrt preparat vilket ju kan vara praktiskt även för hästar på vnligt stall.
Denna vinter har vi inte haft några problem med ohyra på någon av hästarna.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: Livi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka