Pälsätare

betty1boop52

Trådstartare
Bläää mitt shettissto har fått pälsätare i år igen =( Förra året skrev veterinären ut switch men jag vågade aldrig använda det eftersom hon var dräktig och ingen vågade svara på vad som hände med fölet om hon fick switch. Nu är fölungen 7 månader och har förmodligen oxå fått dessa äckliga djur på sig. Törs jag använda switch nu? Fölet diar i bland på dagarna men dom är åtskilda på nätterna.
Förra vintern använde vi grönsåpa och klippte henne men det gav inte full effekt utan det fanns ohyra kvar. I stallet finns tre ponnyer till men dom har jag inte sett någon ohyra på, kan dom klara sig trots att dom har riktigt nära kontakt? Ena ponnyn brukar stå och klia stoet och även fölet...

Förmodligen oroar jag mig för allergiska reaktioner, vad som händer när en annan häst kliar på den som är behandlad osv... Det är svårt att hitta någon info om switch men jag inbillar mig att det kanske finns som som har erfarenhet här?!

Permetrin, som är den verksamma ingrediensen i Switch, är en så kallad pyretroid. De anses vara relativt harmlösa och bryts ner effektivt av oss däggdjur (förutom av katter av någon anledning).

Det finns tonvis med studier om permetrin, de flesta kommer fram till samma sak: Används produkten rätt och under en begränsad period är risken för biverkningar väldigt liten. Det är sant att vi inte vet hur det påverkar foster, men med tanke på att just permetrin inte absorberas av huden i någon större omfattning bör det inte vara någon överhängande fara. Så länge produkten används enligt föreskrift.

Att andra hästar kliar en behandlad häst är inte heller någon större fara. Det handlar om så liten mängd och låg koncentration på den behandlade hästen att det varken gör till eller från.

Med tanke på att lössen sprids vid direktkontakt kan det vara en god idé att dela hästarna tills lössen är borta. Annars är det risk att ni bara "skickar runt" lössen mellan hästarna och inte kommer tillrätta med problemet. Prata med veterinären.

/Sthu, miljöriskanalytiker och skadedjurstekniker som både arbetar med pyretroider och skriver sin magisteruppsats om exponering av desamma.

Liknande trådar

Hästhantering Mitt russto går i väntans tider, innan hon skickades på betäckning gick hon med sin kompis; min andra häst som är en travare. De kommer...
Svar
4
· Visningar
1 835
Senast: mackan
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 079
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar