Pälsätare

Malin_89

Trådstartare
En av våra islandshästar hade pälsätare när vi köpte den så vi helklippte den och sen dess har vi inte sett några tecken efter pälsätarna.

Min fråga är nu om det räcker att vi helklippte så har dessa odjur förhoppningsvis dött eller finns det risk att de kommer tillbaka?
och vad gör man om de kommer tillbaka? :confused:

Tacksam för svar! :)

Sv: Pälsätare

Tyvärr är det nog så att problemet kan komma tillbaka nästa år. Det är inte säkert och det är inte säkert att andra hästar "smittas", vissa hästar verkar smaka godare än andra tydligen. Min häst får det varje år men ingen annan eller väldigt lite på någon enstaka av de andra.
(Och ja, min häst är frisk som en nötkärna, i lagom hull, träckprovad, you name it, men hon får i alla fall löss så jag tror inte att det beror på att det är något fel på henne utan hon smakar nog gott helt enkelt.)
Lössen brukar komma på vårvintern, kanske februari mars eller så. Det man kan göra är att klippa en "lusrand" överst på halsen längs med manen innan lössen kommer. Lössen verkar utgå från manen och finns det inget att äta i närheten så dör de ut (det året i alla fall).
Har lössen redan kommit kan man behandla med Switch. Även Etotal sägs fungera men det har jag inte provat.
Min häst har aldrig kliat sig eller visat obehag på grund av lössen så hon själv verkar inte tycka att det här är ett problem, det är mest matte som tycker att hon ser för :devil:-lig ut....
Finns många trådar i detta ämne så det är bara att söka och läsa.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 086
Senast: Sharpless
·
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 489
Senast: Halcyon
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka