Pälsätare?!?*snabba svar tack*

Det var just det - hästen vi har nu är "magiskt" nog av med sina pälsätare, för enligt vad jag upplevt tidigare brukar de ju komma tillbaka år från år?!

Och vi har inte gjort nåt speciellt heller, de bara inte dök upp igen. Frånsett då ett ordentligt avmaskningsschema förra sommaren OM det nu spelar in.

Jag svarade på det inlägget du gjort lite högre upp på den HÄR sidan (s 2), citerar för säkerhet skull:

Bayticol finns på Apoteket och Hexocil i nästan alla hästaffärer, tror iofs att Virkon är bättre än Hexocil. Jag skulle behandla alla hästar som haft närkontakt med den hästen som hade pälsätare och dom ni misstänker har det.

Iom referensen till Virkon uppfattade jag det som att du rekommenderade även det till att behandla hästen med!

Virkon är ju inte skadlig för djuren, de kan t.o.m. dricka det utan fara! Så jag tror inte det är någon skada om man använder det utvärtes som desinfektionsmedel. Har för mig att någon t.o.m. rekommenderade Virkon att tvätta av med före Jodopax, som man inte ska använda i onödan på sår etc.

:)

Problemet med Virkon är att det egentligen inte är skadligt för löss heller, hexocil är nog bättre, klorhexidin biter inte heller på löss men tvållösningar däremott går in i deras andningskanaler o dränker dem, såpa är nog lika effektivt o billigare.
Ang hästbehandling så är Bayticol o Switch ganska likartade men hästar som reagerar på det ena kan säkert klara det andra pga olika lösningsmedel.
PL

Åh, äntligen en expert! Tack för klargörandet! :)

Men om man ska behandla hästen med såpa tex. Ska man spä ut såpan och tvätta hela hästen med det? Men då bör man väl även skölja av det efteråt, eller? Eller ska man försöka punkt-behandla med ren såpa, som jag läst nånstans? Vilket jag tycker borde vara svårt, för det är ju inte alltid man ser de små krypen!

Men Hexocil tar väl inte löss, eller? Så här står det om Hexoxil:
Hexocil innehåller en desinficerande komponent med effekt mot ett stort antal bakterier och svampar. Genom att hålla pälsen ren och fri från dessa mikroorganismer minskar risken för att hudsjukdomar ska uppstå.

Inget om att det ska ta löss. Vet du varför det finns medel godkända på häst mot löss i Danmark men inte i Sverige? :confused: Undrar bara, hade tankar på att "smuggla" in det i somras men det blev inget av det. Vore ju rätt skönt om man kunde använda ett medel som verkligen var gjort för häst. :)

• Gilla
Reactions: KBM
Vi köpte Hexocil efter att ha ringt vet. och frågat lite...dom rekomenderade de, och de står på plaskan att de är mot löss åxå....får se om de försvinner på henne nu...annars skulle vi få nåfot receptbelagt av vet. *suck*

Ok. Vad bra! Det visste jag inte. OM jag åker till Danmark i sommar ska jag köpa på mig ett lager av deras lusmedel. Väldigt praktiskt, tydligen ett pulver som man bara häller på ryggen. Som Etotal fast det fungerar. :)

Står det verkligen på flaskan, enligt produktinformationen innehåller det inget insektsmedel. Viss insektsdödande effekt har alla tvålaktiga medel, se mitt tidigare inlägg, men det räcker knappast för att behandla bort löss med ett rimligt antal behandlingar. När det gäller grejor spelar det nog inte så stor roll vilken typ av rengörande medel man använder.
PL

Vet ej varför, det är väl ingen tillverkare som tyckt att det varit värt att registrera något lämpligt medel i sverige , vilken typ av medel man får använda borde var samma i sverige o danmark.
Vet någon vad det danska preparatet heter o ev vad det innehåller.
PL

Innehåller rotenon vilket är mycket giftigare än pyretriner (switch bayticol ettotal ekto).
Är extremt giftigt för fisk o kräftor, är numera bara tillåtet för att utrota tex smittad fisk i sjöar efter tillstånd av länsstyrelse, det finns en anledning till att det inte är godkänt i sverige.
PL

Då måste det finnas fler typer av Derrisic. Har en bekant som har stuteri i Danmark som behandlar hennes hästar/ponnyer med detta. Hennes veterinär skriver ut det och det skulle hon/han förhoppningsvis inte göra om det bara får användas för att utrota smittad fisk.

Det är inte alls ovanligt att de i Danmark har olika syn på kemikalier mot oss i Sverige. Så det är förmodligen precis samma produkt, fast i Danmark tillåter man alltså starkare saker!

Har för mig att man fortfarande kan köpa lopphalsband till hund o katt som innehåller DDT, i Danmark. Man kunde i alla fall för en 8-10 år sen! Och DET har ju varit förbjudet i Sverige sen låååångt tillbaka! :(

Bara för att en produkt/ämne är tillåtet i ett annat land så betyder ju inte det att det är ofarligt. Sverige har dessutom oftast hårdare regler för kemikalier än de flesta andra länder.

Ok tycker bara att det låter konstigt att det skulle vara farligt, hon är så väldigt noga och mån om sina hästar. Ska nog ta och fråga henne själv.

Starkare saker i Danmark :D inte bara när det gäller djur. :p

Jag tvivlar inte på att hon eller nån annan i Danmark är måna om sina djur! Och jag vet också att det skrattas en del i Danmark om att vi i Sverige har så mycket lagar o regler. Men sanningen är faktiskt att de i Danmark har långt fler lagar än i vi i Sverige, rent allmänt! Däremot är nog Sverige betydligt längre fram när det gäller miljö och djurskydd. :)

Har inte flaskan här just nu,men har helt för mig att det står något om de på, + att de ordinerades av vet just i de syftet!!

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska göra en lång historia kort. Kan för det första berätta att jag är lite utav en hypokondriker när det gäller min häst. Jag tror...
Svar
17
· Visningar
5 453
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 695
Senast: Efwa
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 448
Senast: Boj
·
Hästvård Har en bruksnordis/ardenner som fått kala fläckar i pälsen och de blir fler och fler. Jag trodde först det var bett av de andra hästarna...
Svar
15
· Visningar
8 734
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka