Pälsätare?!?*snabba svar tack*

R

RebeckaKihlberg

Har troigen fått pälsätare i stallet, bara sett de på en häst, hon kliar sig inte..har ett par kala fläckar..har dett gulaktiga ägg + små sjur i hennes päls.

Vad gör man...behandlar med swich på alla hästar i stallet eller bara den som vi sett de på?....sanera hela stallet + saker och med vad Virkon?..jodpax?

Help.....*tack*

Pälsätare smittar inte alls på samma sätt som löss. Behandla den drabbade hästen. Behöver inte saner eller likn.

Grattis... Fick själv löss "på köpet" när vi köpte ny häst. Som tur var hann inga andra hästar få det eftersom den nya var mobbad i hagen. Många hästar får allergiska reaktioner av Switch. Häll det inte på din shettis om du är rädd om manen! Finns dom som gjort det misstaget...

Jag använder ett medel som heter Bayticol, det är INTE godkänt på häst utan på nöt. Det finns ju inget med mot löss/pälsätare i Sverige för häst. Konstigt nog gör det det i Danmark. :confused: Hur som helst, det funkar kanonbra och jag (med flera) har inte fått några biverkningar på hästarna. Har tom använts på dräktiga ston.

Jag la alla mina borstar i vatten med Hexocil men Virkon går ju super det med, det är nog bättre egentligen. Alla täcken tvättades och boxen grovskurades. Hoppas ni blir av med dem, det är ett rent h*lvete!

Var finns dom två medel du skrev att köpa?....bör vi "dra över" alla hästar och deras utrustning + stall?

En häst i lösdriften har det. Frågade ägaren om det och hon sa att det inte brukar smittas och att det bara är att behandla hästen, inget annat.

Nej pälsätare och löss är INTE samma sak. Pälsätare är egentligen ganaska harmlösa medan löss suger blod!!

Lössen kan vandra mellan boxar, borstar och utrustning, men den gör valigen inte pälsätare, dvs behandla bara drabbade hästar. Någon sanering av stall, borstar och utrustning ska inte behövas.

Behandlade en va mina för ett par år sedan med ett puder som jag just nu inte kommer ihåg vad det heter. Ska kolla upp det, men tror inte det säljs längre.
Vet att det egentligen inte var avsett för hästar, men funkade utmärkt där oxå.
Har ni ingen affär som mer säljer lantbrukssaker?? fråga där isf.

Super, vi ska iväg och kolla de i morgon, har fått lite tips om vad vi kan använda för medel....men vi tvättar nog borstar och liknande trots allt....för att vara på den säkra sidan!!

Är det Etotal som du använde? på förpakningen står det att det är för iller. Men innan man ändrade på det så var det till för de flesta djur.

Hästar har två typer av löss, blodsugande o pälsätare, bägge hör alltså till gruppen löss.
Man ser skillnad i mikroskop genom att pälsätaren har ett kraftigt brett huvud o blodsugande lusen ett spetsigare.
PL

Etotal är vad jag har använt till förra pälsätardrabbade killen. Den vi har nu, som var ganska vanskött då han anlände för snart ett år sedan har märkligt nog INTE haft pälsätare i år igen. Förra året hade han mycket.

Har läst nånstans att avmaskning kan hjälpa och han hade 0 EPG i höstas då vi kollade. Är ett nytt träckprov på gång snart, så vi får väl se då.

hejsan. jag hade pälsätande lus på vårt russ i vintras och fick ordination om att behandla endast henne + hennes utrustning.Min andra har inte fått några löss pga av russet.det är ju så också att lössen dör rätt snabbt då de inte får kontakt med hästens kropp.så ta det lugnt.sen kan äggen sitta kvar länge efter att de dött.hoppas det går bra /Tess :bump:

Bayticol finns på Apoteket och Hexocil i nästan alla hästaffärer, tror iofs att Virkon är bättre än Hexocil. Jag skulle behandla alla hästar som haft närkontakt med den hästen som hade pälsätare och dom ni misstänker har det.

Menar du att du använder Virkon S (utspätt utgår jag ifrån!) direkt på hästarna?

Ena shettisen har råkat ut för en pälssnattare. Nämligen en kråka som satt och hackade på henne.

Jag HAR läst hela tråden! Men i ditt senaste inlägg lät det som att man kunde använda Virkon till (utvärtes) att tvätta av (hästen) med. Har iofs hört något liknande tidigare. :)

Det räcker med två behandlingar av switch med två veckors mellanrum.har du sett något på de andra kan du ta det på dem åxå men annars lusar du bara av den drabbade hästen och dennes grejer.du behöver inte ens sanera boxen eftersom de dör snabbt när de inte får kontakt med kroppen som jag skrev sist.Detta råd har jag fått av en veterinär.hoppas det går bra. /Tess :)

Jag la alla mina borstar i vatten med Hexocil men Virkon går ju super det med, det är nog bättre egentligen. Alla täcken tvättades och boxen grovskurades. Hoppas ni blir av med dem, det är ett rent h*lvete!

Kan det misstolkas? :confused: Hur som helst. Det fungerar nog egentligen det också, så gör man ju på kor men jag har aldrig testat (och kommer nog inte att göra det heller). :smirk:

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska göra en lång historia kort. Kan för det första berätta att jag är lite utav en hypokondriker när det gäller min häst. Jag tror...
Svar
17
· Visningar
5 453
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 695
Senast: Efwa
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 448
Senast: Boj
·
Hästvård Har en bruksnordis/ardenner som fått kala fläckar i pälsen och de blir fler och fler. Jag trodde först det var bett av de andra hästarna...
Svar
15
· Visningar
8 734
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka