F

frid

Är det någon som vet om kallblod fäller senare eller längre än ädlare raser? Jag tycker att det i år har gått segt med fällningen. Är det fler än jag som har hästar med vinterpäls kvar på rygg och mage? Kan tillägga att hästarna har fått sitt vanliga foder och rikligt med sina vanliga vitaminer (ingen ändring från tidigare år). Har dock inte varit extremt duktig på att borsta varje dag.....:grin:

Sv: Päls...

Visst är det konstigt. Hur gamal är din häst? Mina är 16 resp 11 år gamla. Jag har aldrig varit med om detta förut att de har behållt pälsen trots sådan värme som vi har haft här i Skåne denna våren. Finns det fler som har vinterpälsade hästar nu?

ja min varmblodstravare hade kvar sin vinterpäls tills alldeles nyligen. fick hjälpa till att rycka bort det sista för det såg ut som han hade skägg :angel: hehe men min mamma kallblod fällde mkt snabbare en de andra 2 :grin:

Min kallblodstravare tappade vinterpälsen helt för flera veckor sedan å jag bor trots allt lite längre upp...
men att de behåller pälsen så länge kanske beror mest på det skiftande väderomslaget?

Har en Kallblodstravare men han har fällt hela vinterskruden - tror sista tjocka stråna åkte för några veckor sedan.

Vet att många ger B-vitamin vid fällning men det slutade jag med för några år sedan och upptäckte att det ändå inte gjorde någon skillnad på honom. :)

Jo min fjording har lite vinterpäls på rumpa och ben sparat:confused:
Jag tycker inte att han hade det i fjol vid den här tiden....
I år var jag lite senare med avmaskningen. Kan det vara av nån betydelse tro?

:)gå in på granngården och köp krafts b-vitamin och ge man bör börja ge krafts multi i början av september så fäller den garanterat bättre nästa år prova får du se, själv köpte jag en travare för 4årsedan som hade fått för lite med vitaminer nu fäller den normalt...:banana:

min pålle är en kallblodstravare o började fälla i feb o är inte klar förrän nu.. så han tar lång tid på sig.

Jaa, min new forest-killes vinterpäls satt kvar ovanligt länge i år xD Fast nu är den äntligen borta :P Han är 17 år btw^^

Min kallblodstravare har i år fällt helt normalt, men har ändå ganska mycket/tjock päls så jag har valt att klippa honom. Men i fjol fällde han jättedåligt. Var till och med på klinik för att kolla upp honom men vet var inte orolig utan konstaterade att det kan bli så där ibland, har med hormoner, ljus och värme att göra. Plus att min kille hade bytt stall ett halvår innan.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 815
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka