palomino/isabell

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

hej
har ett paint sto bay tobiano e: svart/vit tobiano u: red dun. färger på dom första 3 generationerna 3 chestnut 2 sorrel 4 bay dom andra vet jag ej.
om man betäcker med en cremello, hur stor risk är det att jag får en palomino?
och hur stor risk är det att jag får en buckskin?
:banana:

Sv: palomino/isabell

Bay tobiano är väl detsamma som brunskäck. Med ledning av föräldrarnas färger vet vi att den är AaEeToto, dvs den har ett anlag av vardera aguti (det som gör att en brun häst får det svarta koncentrerat till man, svans och ben), svart och skäck.

En cremello är Crcree, hur många agutianlag (noll, ett eller två) kan vi inte veta.

Chansen på skäckanlag är 50%.

Chansen på gulanlag är 50%.

Chansen på svart (i någon form) är 50%.

Chansen på aguti-anlag vet vi inte, eftersom vi inte vet hur det är med cremellon.

Jag tror att din chans att få en "ren" isabell är 0,5x0,5x0,5 = 0,125 = 12%

Chansen att få en buckskin = gulbrun kan vi inte räkna ut, eftersom vi inte vet nåt om aguti-anlaget, men chansen att få en enfärgad häst med gulanlag och svartanlag (förutsättningar för gulbrun) är också 0,5x0,5x0,5 = 12,5%. Men sedan skall det som sagt till ett aguti-anlag också, annars blir hästen gulsvart istället.

Fast det är 100% chans för gulanlag när man parar med en cremello. Den är ju dubbelgul och ger alltid med minst 1 gulanlag. Tror inte det är möjligt att få en ickegul om nån av föräldrarna är dubbelgula.

Roheryn skrev:
Chansen på gulanlag är 50%.

Nope. Eftersom ena föräldern har dubbla anlag så kommer avkomman få ett gulanlag, dvs 100% av avkommorna får ett anlag.

om jag har förstått det rätt så blir avkomman något av dessa:
gulbrun
gulbrun skäck
isabell
isabell skäck

misterhultspyret skrev:
om jag har förstått det rätt så blir avkomman något av dessa:
gulbrun
gulbrun skäck
isabell
isabell skäck

....och gulsvart/gulsvart skäck (om hingsten har ett "litet a"). Isabellerna är dock bara möjliga om cremellon verkligen är gulvit, dvs en dubbelt utspädd fux. Eller om han är perlino (pärlvit - dubbelt utspädd brun) alt smokey creme (sotvit - dubbelt utspädd svart) med ett fuxanlag. Varför jag påpekar detta är för att det är många som av någon underlig anledning kallar samtliga dubbelt utspädda för cremellos, oavsett färganlag. Om hingsten är pärvit/sotvit utan fuxanlag kan du tex helt glömma isabellerna. Vet du färgen på hans föräldrar? Om båda är isabeller är han garanterat gulvit, men om tex båda är gulbruna, eller om en är gulbrun och en isabell, är det inte alls lika säkert.

Ledtrådar om vilka färganlag som ligger bakom honom kan du också få av hans ev avkommor och färgen på mödrarna till dessa.

GRS

Liknande trådar

Avel Hej! Jag går i tankar på att köpa ett welsh mountain sto. Saken är den att hon har ett blått öga och det ögat är inte i något vitt...
Svar
3
· Visningar
1 616
Senast: Myrten
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
Gnägg Jag har hängt lite mer på Buke nu senaste veckorna då jag har en hel del fritid här i Australien men de senaste 3 åren har varit lite...
2
Svar
29
· Visningar
4 236
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar