sthu

Trådstartare
Att palmolja är dåligt för miljön är ju ingen hemlighet.
Men hur är det med ekologisk palmolja? Är det lika illa?

Anledningen till att jag funderar är att jag tänkte köpa fast schampo men de flesta jag fastnar för verkar innehålla (ekologisk) palmolja. Hur illa är det?

Att palmolja är dåligt för miljön är ju ingen hemlighet.
Men hur är det med ekologisk palmolja? Är det lika illa?

Anledningen till att jag funderar är att jag tänkte köpa fast schampo men de flesta jag fastnar för verkar innehålla (ekologisk) palmolja. Hur illa är det?

Det verkar finnas en del osäkerhet runt ekologisk palmolja.

Det handlar om avskogning, ursprungsbefolkningars rättigheter och socialt ansvar även där.
Det finns också flera certifieringar, med lite olika krav på vad som gör paloljan ekologisk.
Kolla på certifieringarnas regler via länkarna nedan, och avgör vilken certifiering som eventuellt känns OK.

Så det är inte så enkelt så att bara för att det påstås vara "ekologisk palmolja" i förpackningen, så är det bara att köpa.

Om det inte står vilken certifiering som palmoljan har på förpackningen, utgå från att den INTE följer några regler, utan att det är ett försäljningstrick.

Några länkar:

http://www.natursidan.se/nyheter/greenpeace-om-hur-man-ska-resonera-kring-palmolja/

https://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
432
Senast: Dimmoln
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 722
Senast: Badger
·
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
629
Senast: ufot
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar