Palmolja - har ni brukat kolla innehåll?

tanten

Trådstartare
Nu har det kommit larm från Livsmedelsverket om att palmolja är potentiellt cancerframkallande.

Själv har jag undvikit det av miljöskäl men nu finns det ännu större anledning att undvika det. Fast enligt Svenska Dagbladet finns det i nära hälften av våra livsmedelsprodukter.

Fick ett infall häromdagen och kollade jordnötssmör (som jag aldig köper) och där stod palmolja tydligt utmärkt som en beståndsdel.

Hur har ni tänkt fram tills nu - har ni kollat innehållsförteckningar?

och varför i hela fridens namn har man olja i buljongtärningar?
att det är palmolja är ju bara en försvårande omständighet där.
jag fortsätter jaga olja...

Jag har tänkt på det till sonen, men inte till mig själv. Det är dock mest av miljömässiga skäl. När vi skulle välja gröt och välling fanns det palmolja i fler märken som därför valdes bort.

Ser till att inte äta alltför mycket (tror det skulle vara svårt för mig att komma upp i skadliga mängder för nästan inget jag äter innehåller det, typ bara färskosten tror jag). När det gäller miljöskäl är det snårigt, det beror ju på hur den är odlad och om den är utbytt: vad som har ersatt den.

Jag har kollat på rätt många grejer de senaste tio åren, sen jag började hänga med biologer som berättade hur miljövidrig produktionen är. Det finns i förvånansvärt mycket, och det är nästan omöjligt att köpa tvål utan palmolja (sodium palmate). Tyvärr är den "ekologiska" produktionen inte alltid så bra den heller.

och det är nästan omöjligt att köpa tvål utan palmolja (sodium palmate).
Kan det heta nåt mer? Tycker jag har ganska bra koll på innehåll (läser alltid för att se att det är veganskt), och har ofta sett att folk skriver att det är så vanligt i tvål men jag har aldrig hittat i nån av mina.

Nu har det kommit larm från Livsmedelsverket om att palmolja är potentiellt cancerframkallande.

Själv har jag undvikit det av miljöskäl men nu finns det ännu större anledning att undvika det. Fast enligt Svenska Dagbladet finns det i nära hälften av våra livsmedelsprodukter.

Fick ett infall häromdagen och kollade jordnötssmör (som jag aldig köper) och där stod palmolja tydligt utmärkt som en beståndsdel.

Har alltid kollat efter - och undvikit- palmolja. Konsumentmakt.

Tycker det är toppen att det upptäckts då folk tenderar att bry sig om saker först när det finns risk att själv drabbas..
Har för mig att de måste skriva ut palmolja i livsmedel nuförtiden, men i skönhetsprodukter kan det heta annat.

Edit: Exempelvis TEA-lauryl sulphate och Pentaerythrityl, tydligen. :meh:

Jag har aldrig varit någon storkonsument av livsmedelsprodukter det finns palmolja i(äter mest mat lagad från grunden och använder tex inte margarin utan smör och raps-, oliv eller sesamolja, gör eget jordnötssmör osv), men har för vana att läsa innehållsförteckningen och väljer per automatik bort palmolja när jag kan. Blir jag bjuden synar jag inte givet kex i mun, däremot.

Med hygienprodukter är jag däremot mycket slarvigare, kanske för att den typen av produkter ändå har innehållsförteckningar som till stor del är rena grekiskan för mig. Jag kommer dock bli noggrannare nu när jag blivit påmind om det här.

Fan, snickers och jag som hade ett så troget förhållande. Nu känns allt som en lögn :crazy:
Ungefär som när jag insåg att det var tillsatt socker (läs: efter jäsning) i Newcastle Brown. Långnäsa.

Palmolja känns (förutom i öl) svårt att undvika i praktiken, det verkar finnas i det mesta...? :mad:

Undviker sedan länge produkter som innehåller palmolja, majssocker (isoglykos) och aspartam. Köper heller inga lightprodukter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka