Palliativ / pallitativ?

Beror på vad du menar?

Palliativ vård omfattar vård av en patient med icke botbar sjukdom med förväntad dödlig utgång. Palliativt vård i tidigt skede är inriktad på att förlänga livslängden, medan palliativ vård i sent skede är symtomlindrande. Den sista fasen av sen palliativ vård omfattar livets absoluta slutskede. Wikipedia

Jamen varför skrivs det då med T ibland..???

27173

för att människor stavar som krattor?
Fast jag undrar om det är ett stavfel. Jag lutar mer åt att man helt enkelt inte kan ordet, skriver man pallitativ så säger man nog också pallitativ. Jag minns när det kallades terminalvård för gemene man, utanför vården har nog inte palliativ varit känd så jättelänge.

Fast jag undrar om det är ett stavfel. Jag lutar mer åt att man helt enkelt inte kan ordet, skriver man pallitativ så säger man nog också pallitativ. Jag minns när det kallades terminalvård för gemene man, utanför vården har nog inte palliativ varit känd så jättelänge.
Ja, det är ju förstås en tänkbar förklaring.
Det finns ju många ord som människor skriver och säger utan att veta vad som är rätt, exempelvis "interjuva".

Kan spela in att det underlättar uttalet med en inskjuten konsonant där och passar bättre med hur svensk ordbildning brukar se ut. Så det lättare uppstår en missuppfattning om vad ordet egentligen är som lever vidare.

Kan spela in att det underlättar uttalet med en inskjuten konsonant där och passar bättre med hur svensk ordbildning brukar se ut. Så det lättare uppstår en missuppfattning om vad ordet egentligen är som lever vidare.
Ja, det tror jag också men jag klarade inte formulera det. :up:

Topp, vi kan ha den dealen! Jag skriver öööh eller kanin och du förklarar :up:
Alltså, jag vet inte om jag vill ge något generellt löfte...
"öööh" känner jag är lite över min kompetens att tolka, och "kaninen" skrev jag ett halvt inlägg om som jag raderade istället för att posta.

Men då får du i gengäld läsa SAOL och SAOB korrekt åt mig när jag inte klarar det själv. :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 285
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Bor i Skåne och upplever att jag är påverkad av min pollenallergi. Är det någon annan som fortfarande märker av sin pollenallergi trots...
Svar
8
· Visningar
343
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama