Pålle lös i magen.... vad göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Xanthine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 111
X

Xanthine

Hejsan!!!

Hästen är installad sedan ca 1 månad (början av aug). Äter hösilage dagligen, är ett jättefint hösilage med mkt bra värden.

I början gick han i hage med en del gräs i, men det mesta gräset är nu borta (uppätet).

Han har tidigare stått på hösilage och det fungerade bra då. Men nu vill inte diarrén sluta... Han är ständigt lite halvlös i magen, vilket oroar mig. :eek:

I övrigt är han pigg och glad och ser ut som hälsan själv. :grin:

Han är avmaskad enl konstens alla regler.. :cool:

Tänkte höra om någon annan har varit/är med om något liknande och om någon av Er har tips.... :idea:

Sv: Pålle lös i magen.... vad göra?

Hejsan!!!

Hästen är installad sedan ca 1 månad (början av aug). Äter hösilage dagligen, är ett jättefint hösilage med mkt bra värden.

I början gick han i hage med en del gräs i, men det mesta gräset är nu borta (uppätet).

Han har tidigare stått på hösilage och det fungerade bra då. Men nu vill inte diarrén sluta... Han är ständigt lite halvlös i magen, vilket oroar mig. :eek:

I övrigt är han pigg och glad och ser ut som hälsan själv. :grin:

Han är avmaskad enl konstens alla regler.. :cool:

Tänkte höra om någon annan har varit/är med om något liknande och om någon av Er har tips.... :idea:

Man brukar kunna ge hästar en halv till en liter filmjölk för att återställa/hjälpa tarmfloran att hitta rätt. Annars kan du höra med vet vad de anser.

Men filmjölk kan vara ett alternativ, billigt, o inget konstigt. Prova.

Har du samma foder, havre pellets t ex hur mkt ger du av betfor om du ger någon. Betfor kan ju göra så att de blir lite lösa/laxerande i magen.:grin:

Men e han pigg och så då tror jag inte att det ska vara något direkt att bry sig om. Allt brukar kunna återställa sig av sig själv. Såvidar det inte är liksom vatten aktigt. Men då hade du väl vänt dig till vet direkt. För då är det något som INTE är bra.

Min häst blev halvlös i magen efter jag tog hem henne från bete och började med hösilage igen, hon fick då samma foderstat som innan sommaren. Vi gjorde en foderstatskoll på nätet och det visade sig att hon fick alldeles för mycket protein, då vårat hösilage också har bra värden innehåller den tillräckligt med protein för henne. Så drog ner kraftfodret till nästan ingenting (har nu ett högenergi kraftfoder så hon är lite piggare i ridningen.) På två dagar var magen superbra igen. Kan ju vara värt att kolla då hösilage kan variera mycket i värden, vårat hade ju ändrats under sommaren. Lycka till

Det finns bra medel i hästaffären för hästar som är lösa i magen, kan inte skriva ett namn men prata antingen med en vet elelr med de som jobbar i affären så kan de hjälpa dig.

Jag har även på vet inrådan gett min förra häst proViva för att tillföra lite bra bakterier till tarmen. Det tar tre veckor för en häst att anpassa sig till nytt foder så ta det lugnt med övergångar.

Du skriver att hösilaget har bra värden. Vilka värden menar du?
De som kan inverka på magen är fibersubstansen (FS) och de hygieniska värdena.

Ge mer grovfoder. den största anledningen till lösa magar och ensilage 'är att man ger för liten giva.

*knapplån*

Han får 9 kg hösilage /dag... är mkt torrt så det är mer som hö faktiskt.
Då det är mindre balar och många hästar går det åt mkt per dag, varför en bal inte blir liggandes särskilt länge. (1-2 dagar bara).

Vet inte om jag ska öka mängden.... han är rätt rund om man säger så :p

Kraftfoder: han får hippo basic och lite betfor. Det är väldigt liten giva av kraftfoder, då herrn är mkt lättfödd och blir pigg av "ingenting"....

Exakta värdena har jag inte här, men kan kika på analysrapporten ang FS.
(återkommer snart med detta).

Tackar för tipsen, ska testa lite proviva eller filmjölk.

Fråga bara; HUR MYCKET PER DAG? av proviva el filmjölk? :grin:

Det är inte helt lyckat att ha så torrt silage, och det ökar tyvärr risken rejält för att det inte ska vara hygieniskt okej. Så jag skulle absolut göra en hygienanalys på det i och med denenvisa diarren.

I övrigt har jag haft bra effekt av bakjäst, men få saker slår proequo. Dock, är grundanledningen fodret så är det ju sas bara 'symptombehandling'.

Lycka till =)

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa... 2
Svar
35
· Visningar
3 922
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten... 2
Svar
20
· Visningar
2 662
Senast: akleja
·
Hästvård En av herrarna här är sedan ett bra tag rasslig i magen. Det kommer en hel del vatten i samband med avföringen, som ibland är... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
15 166
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Haft min häst i +6 år och det har alltid varit samma, det krävs mycket mat för att hålla henne i hull. Hon är sv halvblod på 9år, 172...
Svar
17
· Visningar
1 708
Senast: wrangler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025