Pålle har blivit tröööött...

Morran

Trådstartare
Senaste veckan har min häst blivit märkbart trött! Och jag kan inte komma på någon direkt anledning.

-Det "borde" inte vara fodret. (Har en tråd på foder där jag ber om råd).
- Han har inte (synligt) ont, haltar, eller är varm någonstans.
- Utrustningen är kollad och OK.
- "Friskförklarad" av ET för drygt två månader sedan
- Ingen feber, pigg i blicken och kelig :D

Ändå går det seeeegt i ridningen, oavsett om det är bana, i skogen eller skrittpromenad. Jag driver som en tok, men får ingen fart på honom och det märks att han försöker men inte orkar lika mycket som "vanligt".
Någon som har tips eller förslag, för jag står faktiskt ganska rådlös :confused:
Kan det vara nån liten infektion som spökar, träningsvärk, vad? Nån som varit med om hästen blivit trött utan egentlig anledning?

Sv: Pålle har blivit tröööött...

har det blivit någon förändring i stallet? tex att någon häst har flyttat, hag byte från en hage han trivdes i, annorlunda rutiner??

Nej. Allt är samma. Stallade in för vintern för 1 1/2 månad sedan. Men andra år har det varit tvärt om, att ju kallar det blir på dagarna och natten i box, desto piggare häst.

Är han klippt eller har han mycket vinterpäls? Vet vissa hästar som blir slö av den tjocka vinterpälsen. Det har ju varit en ganska varm höst så kanske det är problemet...?

Pratade med en tjej igår med samma problem, hon hade åkt till vet. med sin häst för att den var så slö. Veterinären sa att det var pga värmen och hästens päls, och rådde henne att klippa den. Inget annat fel hittades, urinprov, blodprov och allmän genomgång.

Hur stor är hästen ? Vet. hade också nämnt något om att mindre hästar lättare får problem med ventilationen i kroppen. Detta har jag inget belägg för, hörde det först igår, men det är iaf en tanke.

Han är 165, lite åt det grövre hållet för att vara fullblod.
Hmm... Det där med pälsen är intressant.
Är på g att raka eftersom han just nu blir väldigt svettig. Det kan ju faktiskt vara päls i kombination med det milda vädret. Han är mycket värmekänslig på sommaren och tycker värme (+20 C) är jättjobbigt. (Precis som matte :D )

Då då :) hoppas du hittat problemet. Annars kan fästinginfektioner ge trötthet och "sirap" i hästen, så yttrade sig borrelia på min häst för 4-5 år sedan.
mvh
Lejonelle

Usch, inte borrelia, säg inte så... Lalaalalalala *händerna för öronen*

om den har så mycket päls och blir varm, kanske du kan ge lite salt...
kanske kan även tillsätta c-vitamin som vi människor brukar på hösten

min ponny är också lite värmekänslig. tycker att det är lite jobbigt på sommaren när det blir riktigt varmt och sen på hösten när han fått vinterpäls blir det en stor skillnad i ridningen. För någon vecka sedan "sackade" han ihop litegrann och kändes inte alls motiverad i ridningen. gissade ganska snabbt att det berodde på vinterpälsen så det var bara att klippa! Vilken skillnad det blir! frammåt och helt med på arbete! det är kanske värt att prova?

Liknande trådar

Foder & Strö Pålle har varit väldigt trött och seg senaste veckan. Börjar fundera på en mängd olika anledningar varför och självklart kan ju fodret...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Morran
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 330
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama