Pålagringarna i knäna

J

Jennifer80

hur visas sig detta att en häst har pålagringar? Blir hästen halt ...?
Hur allvarligt är detta, måste man ta bort hästen p.g.a. pålagringar?

Jag har ju haft lite problem med min pålle, han hade ont i högerbakknä, men är mycket mycket bättre nu. Han släpte efter högerbak och lyfte inte riktig hoven samt att han trampade lite kortare under sig med detta ben. nu går han rent på asfalt och hårdare underlag men på banan kan han visserligen vara lite dålig på lyfta hoven. Jag har hört så mycket om det där med pålagringar så att jag har blivit lite orolig för det och vill bara veta hur alvarligt det är. Min veterinär tyckte inte att ska behöva röntga min häst nu eftersom han inte haltar och inte heller visar ngt på böjprov.

Ni som haft hästar med pålagringar i lederna, kan ni vara så snäll och berätta lite om det! Mvh jennifer

Sv: Pålagringarna i knäna

ingen som har några erfarenheter?

Är det verkligen ingen här som kan skriva ngt om det?

Min häst har pålagringar på strålbenet och är utdömd.

Jag tror att det beror på var pålagringarna sitter och hur stora förändringarna är.
Vad jag har förstått så kan pålagringarna aldrig försvinna men vissa hästar kan ha dem utan besvär. (Rätta mig nu någon om jag har fel för jag är inte 100).

Men om han inte har besvär är det nog ingen fara. Men jag skulle varit observant hela tiden så att jag tidigt märkte om det var något problem.

Nu har jag inte fått röntgat min häst än men hon har problem med stelheter i framknän och bakkotor som tros vara pålagringar (allt tyder på det), ålderskrämpor då hon är 21 år och jag vet inte hur hon har blivit tränad i sina yngre dagar.

Det yttrade/yttrar sig i att hon har svårt att vända snävt (stapplar), går knackligt och har svårt att lyfta benen i början, när man kratsar etc.

Har nu gett henne Glucosamin och Nypon i ca 3 veckor samt använd Back on Track bandage, och det är redan skildnad :bow: Hon vänder mkt bättre, har börjat rulla sig i hagen igen och lyfter fötterna utan att knota!
Det enda är att hon är oren i början av ett ridpass, men det försvinner efter ca 15 minuters ridning och en del trav.

Ska röntga henne till våren för att vara på den säkra sidan men måste ta hit en duktig människa och hjälpa mig med lastträningen först, annars lär vi inte komma någonstans över huvud taget :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 174
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka