Pålagringar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ginga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 226
G

Ginga

Uppkommer det bara vid överansträngning???
Kan det vara ärftligt???

Sv: Pålagringar

Det kan uppstå om man rider hästen fel, och om man rider hästen för mycket.
Vad jag vet så är det inte ärftligt

Min häst fick det till följd av att han avlastade frambenen pga sin spatt på höger bak så det behöver inte bero på att man rider fel. Han fick hovledsinflammation båda fram också och då upptäcktes pålagringarna.

Pålagringar i sig är inte arftligt men en orsak till att de uppkommer är att det är något problem med hästens exteriör. Om hästen inte har rätt benställning sliter arbetet mera och det finns större risk för överansträngning och olika skador. Och exteriören är förstås ärftlig.

min första häst fick de efter en skada som skedde under betäckning (hingst) stoet sparkade honom å eftersom han avlastade de hela tiden så fick han de på andra benet vilket ledde till att han ville avlasta de benet sen när han blivit bra från skadan så de slutade med att han hade pålagringar i bägge fram knäna. det fanns inget att göra. det var bara att ta bort honom. jag fick ej veta något om sparken när jag tog honom trodde jag fick en hel häst som svar sa ägaren.. OJ de glömde jag nog säga... va arg jag blev =( men men jag e glad för all tid jag fick med honom..

Så här uppstår en pålagring:

av någon anledning uppstår en instabilitet/obalans med påföljande inflammation i leden. Ofta läker detta ut av sig själv men om problemet blir långvarigt kommer kroppen att försöka självläka genom att bilda nytt ben i leden för att stabilisera den (=pålagringar). Det fukar bra i hasens glidleder vid spatt och vid vissa sjukdomar i kotpelaren (t ex hundars L7S1 syndrom) - här kommer inflammationen och därmed smärtan att upphöra, men det tar tid.

I en kotled däremot är det dömt att misslyckas och pålagringen i sig kommer att orsaka nya retningar, mer inflammation och mer smärta.

Pålagringen är alltså end-stage av ett ledlidande och inte en sjukdom i sig. Ungefär som skrumplever. Pålagringar är inte ärftliga.

Vad är det då som orsakar instabiliteten? Uttänjd ledkapsel eller ledband, vrickning, stukning, felaktigt ledbrosk (osteokondros mm) osv. Även kraftiga felställningar orsakar felaktig belastning/funktion av leder.

Till de ärftliga åkommorna kan då bla räknas hästens benställning och osteokondros. M fl åkommor som jag inte nämnt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: Strandad
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka