Pålagringar

R

Ruh

Någon som kan berätta lite mer om pålagringar?

-Hur/varför uppkommer de?
-Hur påverkas hästen?
-Hur undviker man pålagringar?
-Vad är symptomen/hur upptäcker man det?

:bow:

Sv: Pålagringar

Pålagringar är detsamma som artros och uppkommer till följd av en irritation i leden. Det kan röra sig om en obehandlad ledinflammation, felbelastningar (anatomisk eller förvärvad genom t ex felaktig hovvård) eller instabilitet i leden (t ex ledbandsskador, osteochondros).

Olika hästar upplever pålagringarna olika smärtsamma. Det finns inte en direkt koppling mellan hur "ful" en artros ser ut på röntgen och hur ont hästen har. Vissa är helt besvärsfria medan andra har så ont att avlivning är det enda raka. Var de sitter, i vilken led och var i leden, påverkar förstås.

Upprepade ledinjektioner, smärtlindrande medicin och glukosamin är den behandling som finns att tillgå.

men om hästen ont och är halt av det av ...va gör man då? Blir hästen bättr eller är de konstant smärta`?
(förlåt för att ja snodde tråden lite)

Man kan försöka behandla ledinflammationen som pålagringen underhåller och se om hästen blir besvärsfri. I vissa fall fungerar det, åtminstone under en period, men eftersom orsaken till inflammationen finns kvar så är risken stor att besvären återkommer. I vissa fall kommer pålagringarna med tiden att orsaka en "steloperation" av den aktuella leden (t ex vid spatt i hasens glidleder och vid vissa fall av kissing spines) varvid inflammationen och smärtan lägger sig. Detta är förstås inte överförbart till t ex en kotled - krävs mkt ben för att stabilisera den!

Förutom behandlingar i den aktuella leden kan man försöka förbättra ledens miljö genom att ge hästen glukosamin. Det är visserligen omdiskuterat huruvida oral tillförsel av detta preparat har någon effekt eller ej, men det finns många som menar att det fungerar bra. Hos människor används ju t ex Artrox flitigt och med gott resultat.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Ajda
·
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31