pålagringar?

J

jjeg

Är detta något allvarligt...Om en häst visar på röntgen att det finns pålagringar på frambenen, MEN är besiktad utan anmärkning...visar ingen hälta på böjprov osvVad är egentligen pålagringar?
 
Sv: pålagringar?

Min connemara hade pålagringar på vänster framkota. Han blev 26 år och var aldrig halt pga detta. Han dog en naturlig död.
Jag tävlade hoppning och red han varje dag tills han var 22år.
 
Sv: pålagringar?

aha...så det behöver inte påverka hästens framtid om den har detta! Var intresserad av att köpa en häst så visade sig ha detta...Blev tveksam...ett fullblod (galoppör till 3 års ålder, men har efter detta ridits i dressyr) Kanske behöver det inte påverka han framtid som dressyrhäst då?
 
Sv: pålagringar?

hej

min häst, fd galoppör, har kraftiga pålagringar på vf och måttliga på hf. det har väl inte påverkat honom hittils men veterinären som utförde röntgen påpekade att hans hållbarhet är kraftigt nedsatt och endast håller för lättare träning i kanske endast några år. fick därför priset kraftigt reducerat. det enda som märks är egentligen att han är stel som sjutton i framkotorna och knappast skulle göra sig som dressyrhäst.
 
Sv: pålagringar?

ta allvarligt på saken!
det behöver givetsvis inte betyda ngt, men trots allt är en pålagring tecken på pågående eller övergången inflammation av något slag. hållbarheten beror på var pålagringen sitter.
jag hade en häst som oxå gått ua genom bes, utan rtg. tränade, red som vanligt varpå den blev halt. beh för kotledsinf, sattees igång och blev halt igen. röntgades, det konstaterades pålagringar på kotsenbenet, dessa skavde på ledkapseln till kotleden så hästen hade en kronisk inflammation som bara blev värre. behandlades gånger 10. sen var loppet kört. han blev utdömd när jag haft honom i ett år.
var noga med att diskutera igenom saken med en duktig veterinär!
 
Sv: pålagringar?

jjeg skrev:
Är detta något allvarligt...Om en häst visar på röntgen att det finns pålagringar på frambenen, MEN är besiktad utan anmärkning...visar ingen hälta på böjprov osvVad är egentligen pålagringar?
pålagringar är aldrig bra men det beror nog lite på hur mkt ohc vad hästen ska användas till, min häst har pålagringar i framknäna så han har blivit utdömd som tävlingshäst men fungerar som promenadhäst,visade inte heller någon direkt jättehälta vid böjprov men får enligt vet. ont om jag rider för hårt eller hoppar mkt eller högre, hade en annan häst som hade pålagringar på båda bakknäna han tog vi bort för han var halt till ohc från.
 
Sv: pålagringar?

jjeg skrev:
Är detta något allvarligt...Om en häst visar på röntgen att det finns pålagringar på frambenen, MEN är besiktad utan anmärkning...visar ingen hälta på böjprov osvVad är egentligen pålagringar?


Det finns nog massor av hästar som går omkring med det utan att man vet det eftersom de inte (ännu) visar symtom.
Men pålagringar är ingen bra utgångspunkt tycker jag, det tyder på tex felaktig träning eller svaghet hos hästen.

Det är väldigt olika hur hästar tränas i galopp, en del rids bara på banan rakt fram varje dag.

Jag har köpt en med en gammal fraktur, olycksfallsskada (kraftig) på både ytliga och djupa böjsenan, där skadan var utläkt. Inte ens han hade trots karriär i stora krävande löp, några pålagringar. Då hade jag inte köpt honom.

Den hästen levde fö många år och hade inga problem av sin gamla skada alls. (Till och med säljaren var förvånad över hur bra det fungerade när h*n återsåg hästen efter många år) Vi fick den förstås billigt.

Pålagringar tyder på inflammationer och slitage och är en svaghet, som kan komma att kosta dej pengar och hästen lidande.

Jag skulle som du förstår av resonemanget hellre köpa en som hållit men som ev varit med om en olycka som gett en skada just då. Och som är billig av den anledningen. Under förutsättning att du får prata med den vet som behandlat skadan, och den anses som utläkt.

Mitt råd om du är intresserad av hästen är att diskutera med vet som sett röntgenplåtarna om hur allvarligt det är och hur prognosen ser ut. Köp inte om det finns tveksamheter. Sen beror det ju på vad du ska ha den till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: pålagringar?

det beror på var pålagrinhar sitter oxå....min ponny hade lite pålgaringar ng stans frm (minns inte var) när jag sålde honom dåvar han 10 år,inget vetrinären tyckte var ngt konstigt och han tävlar fortfarnade på elitnivå

däremot min häst fick vi dömma ut efter pålagringar på ett strålben (kraftiga)
 
Sv: pålagringar?

Vet en kompis till oss som har pålagringar är en liten häst men hon är väldigt tjock så det är därför hon har fått de!
 
Sv: pålagringar?

benpålagring är en förkalkning som kan sätta sig på senfästen, senskidor, hovbrosk t ex.
det kan komma av påfrestningar, artroser, upprepade/långvariga ledinflammationer..
är hästen besiktigad utan anmärkning och inte visar att den har ont så är det nog ingen fara, men du kan ju hålla koll så att det inte blir blir nånting utav det sen..:smirk:
 
Sv: pålagringar?

gloom_ skrev:
benpålagring är en förkalkning som kan sätta sig på senfästen, senskidor, hovbrosk t ex.
det kan komma av påfrestningar, artroser, upprepade/långvariga ledinflammationer..
är hästen besiktigad utan anmärkning och inte visar att den har ont så är det nog ingen fara, men du kan ju hålla koll så att det inte blir blir nånting utav det sen..:smirk:

Det är väl just det som är det trista, att redan från början behöva "hålla koll", pga tidigare slitage/svaghet hos hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 332
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Zevzan
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 267
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp