Pålagringar?

F

Fladde

:confused: Vad är pålagringar?
Hur får dom det?
Går de att få bort?

Tacksam för svar :D

Sv: Pålagringar?

Det beror på vad du syftar på, det kan vara överben, alltså en effekt av benhinneinflammation där benet får hårda knölar av att det producerats för mycket ben i benhinnan. (Ursäka min flummiga förklaring, jag kan inte facktermerna). Det går iallafall inte att få bort, men genom att undvika överansträngning av den del som fått pålagringar/överben så slipper man inflammationer.

Pålagringar kan hästar få t ex i lederna efter en inflammation i leden. En pålagring är "extra ben" i leden och det kan orsaka mer eller mindre problem för ledens funktion och hållbarhet.

Pålagringar KAN i vissa fall opereras bort, men det är inte alltid möjligt och långt ifrån alltid nödvändigt. Om pålagringen påverkar hästens prestationsförmåga beror helt på var den sitter och hur stor den är. Vissa hästar kan ha pålagringar utan att de påverkar dem alls.

Just det, nu när jag tänker efter sa en Equiterapueft att min häst har en pålagring i ena hasen. Den skulle tydligen inte sitta på något ställe där den kan skava, men jag börjar fundera eftersom ridinstruktören faktist kommenterat just den hasen någon gång. Inget att göra nåt åt iallafall tyckte Equiterapueften, inte tillräckligt allvarligt för att operera.

Instruktören kanske såg att den hade svårare att belasta det benet, men det behöver ju inte vara allvarligt för det. Det krävs ju väldigt lite stelhet för att hästen ska bli lite oliksidig. Min häst har överben och 1a ggn jag red för min tränare frågade hon om det fanns någon gammal skada på det benet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 813
Senast: Strandad
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka